Drunknade under poolskydd vid nattbad

Permalänk
Medlem

Drunknade under poolskydd vid nattbad

Ett återkommande problem är ungdomar som tar sig in på badplatser nattetid och tjuvbadar. Så sent som för 1,5 månad sen varnades det i tidningen att det är livsfarligt att bada eller leka vid bassänger som är övertäckta med presenning. Skyddet finns där för att hålla vattnets temperatur under natten. I början på sommaren drunknade en 19-årig kille i Umeå när han dök in under ett sådant skydd och inte lyckats ta sig ut igen.

Nu har det hänt igen, en 16-årig flicka drunknade i fredags i Lund. Djupt tragiska olyckor och jag tycker synd om ungdomarnas familjer och kompisar. Men jag blir också så trött...

Tjuvbadandet fortsätter trots att

* Det är förbjudet att ta sig in efter stängningstid
* Det finns staket runt hela anläggningen. Inte så att man bara råkar snubbla i på fyllan direkt
* Ett vaktbolag kontrollerar badet under natten
* Man åtalar de personer som ändå bryter sig in, i avskräckande syfte

http://sydsvenskan.se/lund/article258085.ece

Några bad har tvingats sluta täcka över poolen nattetid pga ungdomarna, vilket ger ökade kostnader för uppvärmning. Bara för att kidsen inte kan ge fan i att ta sig in där de inte ska vara. Sen blir det ju ofta skadegörelse också när de klipper upp staketen, slänger saker i poolen osv.

Permalänk
Medlem

Ja det är riktigt tråkigt att sånt här händer, men ungdomar kommer alltid att vara ungdomar. Man är ju odödlig när man är i den åldern!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Ända sedan jag var barn så blev jag varnad för att leka vid pooler med skydd. Jag lyssnade.
Vad är det som gör att dagens ungdommar inte lyssnar. Eller ens tänker efter?
Det är väl rätt uppenbart att ett sådan skydd - 1. Inte håller din vikt. 2. Det blir ett jävla sug mot vattenytan så du kan inte knuffa upp det när du är under det.
osv. Ren allmänbildning om man inte har spån i huvudet.

Det naturliga urvalet strikes again...

Permalänk

Allt som är förbjudet är jue myyycket roligare, oavsett om det är farligt eller inte.

Och även om man är medveten om riskerna är det ganska vanligt att folk tänker; "jamen, det händer jue inte MIG".

Visa signatur

Den här anslutningen har begränsad eller ingen anslutningsmöjlighet

Permalänk
Medlem

Tråkit, men som sagt så är ungdommar alltid ungdommar

Visa signatur

Järn 9:an

Permalänk
Medlem

Ungdomar är som 5 åringar, dem vet inte vad konsenkvenser innebär.

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk

Sanazin: Vad är en åring? Någon som bor i åre?

Ungdomar kommer alltid göra det här... Om det inte vore för skyddet så hade personen i fråga troligtvis överlevt.
Det är svårt att hitta någon lösning egentligen. Onekligen så tycker ungdomarna att det är roligare att ta sig in på ett bad för att springa runt på presenningen än att göra något annat. Man kan inte stoppa dessa olyckor genom att låsa hela samhället - ge istället ungdomarna något att göra. Det finns ingenting att göra för de allra flesta ungdomar, det är i princip något som är återkommande i alla kommuner.

Jag stödjer fuskbadande sålänge kommunerna inte gör ett skit för ungdomarna. Även om det innebär att ungdomar skadas eller i vissa fall tom. dör av det.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Har en kompis som är uppvuxen i Vännäs (där den första olyckan skedde, den var alltså inte i Umeå). Enligt honom har ungdomar badat där i princip så länge badet funnits. Jag tror inte man skulle ta så värst hårt på de där reglerna om man var onykter och badsugen. Att typ en person var tionde år dör är ju inte direkt gigantiska procent.
Då är det ju sjukt mycket farligare och dummare att sätta sig i en bil och köra för fort, till exempel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Sanazin: Vad är en åring? Någon som bor i åre?

Ungdomar kommer alltid göra det här... Om det inte vore för skyddet så hade personen i fråga troligtvis överlevt.
Det är svårt att hitta någon lösning egentligen. Onekligen så tycker ungdomarna att det är roligare att ta sig in på ett bad för att springa runt på presenningen än att göra något annat. Man kan inte stoppa dessa olyckor genom att låsa hela samhället - ge istället ungdomarna något att göra. Det finns ingenting att göra för de allra flesta ungdomar, det är i princip något som är återkommande i alla kommuner.

Jag stödjer fuskbadande sålänge kommunerna inte gör ett skit för ungdomarna. Även om det innebär att ungdomar skadas eller i vissa fall tom. dör av det.

Eller så lär sig snorungarna att om det är stängt så är det stängt.

Permalänk
Medlem
Citat:

eller i vissa fall tom. dör av det.

Du menar "t.o.m."?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Spela roll? De får la skylla sig själva, man är tillräckligt smart för att inse att det inte är bra och bada där i den åldern. Om jag leker kull i ett minfält är det inte tragiskt om jag sprängs, det är tragiskt att jag är så korkat att jag gör det.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Glömsk

Är man så korkad att man dyker under ett skynke får man skylla sig själv om man drunknar. Det här är liksom en klass personer som jag inte kan förmå mig att tycka synd om. Det är samma sak med personerna som lekte rysk roulette genom att stampa på en landmina (alla dog).

Nej, bättre att spara empati till riktiga offer, exempelvis om någon blev nerknuffad under poolskyddet. Det hade varit en annan sak.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Är livrädd för poler med skydd efter att under 80 och 90 talet ha sett många filmer där folk där på det sättet, (dödligt vapen 3 eller 4) bl.a.

Permalänk
Medlem

Varför "tvingas" baden att sluta täcka över poolen nattetid? Det är inte deras fel att olydiga ungdomar badar där.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

Alltså, dör man av något sådant här så förtjänar man ingen empati som någon sa. Det är på fullt eget ansvar, och det är ju så jävla typiskt ungdomar. Gör allt man inte får... dricka sig fulla, slå ner varandra. Förstöra andras egendom osv osv. Mer disciplin KRÄVS!

Permalänk

Psionicist - Om du läser artikeln så badade de inte. De sprang runt på skyddet. Aftonhorerubrikerna gör dock att det blir till "badande flicka", trots att det inte var intentionen.

Furir - Omöjligt. Sålänge det kan finnas intresse av att smyga in till bad så kommer man att göra det.

bogg - Fullständigt korrekt, jag ber om ursäkt.

Det känns rent allmänt som att ni överdriver frågan. En människa har dött. Inte tio tusen.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Om det är inhägnat är det ju meningen att man inte ska vara där.

Vad skulle du tycka om ungdommar kom och tjuv-spelade på din dator om natten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser
Ända sedan jag var barn så blev jag varnad för att leka vid pooler med skydd. Jag lyssnade.
Vad är det som gör att dagens ungdommar inte lyssnar. Eller ens tänker efter?
Det är väl rätt uppenbart att ett sådan skydd - 1. Inte håller din vikt. 2. Det blir ett jävla sug mot vattenytan så du kan inte knuffa upp det när du är under det.
osv. Ren allmänbildning om man inte har spån i huvudet.

Det naturliga urvalet strikes again...

Håller med totalt.
Tråkigt att det gick som det gick men vad förväntade de sig? :/

Visa signatur

Nej jag vill inte.

Permalänk
Medlem

Jag ställer mig i ledet som skakar på huvudet och skyller på brist på intelligens + ansvarstagande. Speciellt den där 19-åringen. Han får VERKLIGEN skylla sig själv. Tycker synd om att hans familj, men inte ett dugg synd om honom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Psionicist - Om du läser artikeln så badade de inte. De sprang runt på skyddet. Aftonhorerubrikerna gör dock att det blir till "badande flicka", trots att det inte var intentionen.

Furir - Omöjligt. Sålänge det kan finnas intresse av att smyga in till bad så kommer man att göra det.

bogg - Fullständigt korrekt, jag ber om ursäkt.

Det känns rent allmänt som att ni överdriver frågan. En människa har dött. Inte tio tusen.

Jag ser inte var står det att flickan inte badade? Och i vilket fall, vad spelar det för roll exakt i vilken utsträckning ungdomarna badar eller springer på presenningen, de borde inte göra nåt av det?

Från http://sydsvenskan.se/skane/staffanstorp/article248273.ece
"Ibland för ungdomarna tillbaka presenningen för att komma i vattnet. Andra gånger springer de på skyddstäcket eller hoppar på den från trampolinerna.
–Att springa på täcket innebär livsfara eftersom det är skört på kanterna. Och den som drar undan täcket kan råka illa ut om det glider tillbaka igen under tiden som man badar. "

Det är inte en utan två som har drunknat i den här typen av olyckor hittills bara den här sommaren. För många enligt mig, och jag är ju uppenbarligen inte ensam om att känna viss frustration. Är ju knappast någon här som skriver för att de tror att ungomarna dör som flugor i bassängerna och att människans framtid är hotad. Man kan ju bara ana mörkertalet i hur många som varit jäkligt nära att råka illa ut även om de inte drunknat.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Man får skylla sig själv anser jag. Det är ju trots allt stängsel runtom. Hoppas man dessutom i när det ligger skyddsplast ovanpå är man bara korkad, och jag känner ingen empati för sånt alls.

Själv har jag ljuvbadat många gånger, även på fyllan. Men jag har varit tillräckligt förståndig att inte göra något så korkat.

Man får vara lite smart när man gör något olagligt, faktiskt.

Hatar när kommuner sen försöker "skydda" ungdomgar mot sig själva sen. Jävla trams.

Det får väll dö nårra för att folk ska fatta.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Är man så korkad att man dyker under ett skynke får man skylla sig själv om man drunknar. Det här är liksom en klass personer som jag inte kan förmå mig att tycka synd om. Det är samma sak med personerna som lekte rysk roulette genom att stampa på en landmina (alla dog).

Nej, bättre att spara empati till riktiga offer, exempelvis om någon blev nerknuffad under poolskyddet. Det hade varit en annan sak.

Försöka visa lite ödmjukhet? Det där med minan är väl ett extremfall men att ungdommar gör sånna här saker kommer man tyvärr inte undan, det är ju många saker som påverkar. Någon kläcker iden och alla de småfulla 18åringarna hakar såklart på för det verkar fräckt och roligt, dessutom har de ju brudarna med sig!

Alla beter sig korkat ibland, för vissa får det tyvärr värre konsekvenser. :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist

Jag brukar inte hålla med dig, men här satte du ta mig fan huvudet på spiken!

Jag kunde inte bry mig ett piss om såna nötter, om något så visar de bara att evolutionen fungerar, dvs nötterna sållas ut, sakta men säkert...

Permalänk
Medlem

Re: Drunknade under poolskydd vid nattbad

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Ett återkommande problem är ungdomar som tar sig in på badplatser nattetid och tjuvbadar. Så sent som för 1,5 månad sen varnades det i tidningen att det är livsfarligt att bada eller leka vid bassänger som är övertäckta med presenning. Skyddet finns där för att hålla vattnets temperatur under natten. I början på sommaren drunknade en 19-årig kille i Umeå när han dök in under ett sådant skydd och inte lyckats ta sig ut igen.

Nu har det hänt igen, en 16-årig flicka drunknade i fredags i Lund. Djupt tragiska olyckor och jag tycker synd om ungdomarnas familjer och kompisar. Men jag blir också så trött...

Tjuvbadandet fortsätter trots att

* Det är förbjudet att ta sig in efter stängningstid
* Det finns staket runt hela anläggningen. Inte så att man bara råkar snubbla i på fyllan direkt
* Ett vaktbolag kontrollerar badet under natten
* Man åtalar de personer som ändå bryter sig in, i avskräckande syfte

http://sydsvenskan.se/lund/article258085.ece

Några bad har tvingats sluta täcka över poolen nattetid pga ungdomarna, vilket ger ökade kostnader för uppvärmning. Bara för att kidsen inte kan ge fan i att ta sig in där de inte ska vara. Sen blir det ju ofta skadegörelse också när de klipper upp staketen, slänger saker i poolen osv.

"Darwin" tar hand om dessa ....

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Uh, sedan när blev denna eviga socialdarwinism någon slags standardåsikt? Idioter, onödigt att döda människor enbart för att de är dumma. Speciellt då det finns rejält mycket dummare människor som inte dör av sin idioti. Diskriminering! ^^ Alla dumma ska dö lika mycket.

Frux - Som sagt, det står inte att flickan badade, och därför kan man utgå från att hon inte badade. Hon sprang runt på presenningen. Det bör ju stå något om hon badade eller inte?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Hur kan ni inte tycka att det är tragiskt? Unga människor är döda, bara för att de ville ha lite roligt. Dumt och onödigt förvisso, men vi vet ju alla hur kids är. Inte kan man väl påstå att de förtjänade att dö? Deras anhöriga lär heller inte tröstas av det faktum att det var deras eget fel.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Hur kan ni inte tycka att det är tragiskt? Unga människor är döda, bara för att de ville ha lite roligt. Dumt och onödigt förvisso, men vi vet ju alla hur kids är. Inte kan man väl påstå att de förtjänade att dö? Deras anhöriga lär heller inte tröstas av det faktum att det var deras eget fel.

Ingen förtjänar att dö. Men det är inte tragiskt, deras medvetna val att vara där. Deras idioti som dödade dem. Så nej det är inte tragiskt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Glömsk
Citat:

Alltså, killen dök under en presenning flytande på vatten. Vad fan trodde skulle hända? Dessutom var han 19 år gammal, i sitt sinnes fulla bruk med andra ord.

Visst, det här är lite tragiskt på samma sätt det är tragiskt när personer dör som leker Jackass. Dock är det inget lidande jag kommer ta till mig, någonstans måste man ha en tröske där empati börjar slå in.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ingen har påstått att hon förtjänade att dö på grund av hennes idioti.
Men om man inte vet var man skall dra gränsen när man är 15 år kan man inte häller tycka synd om denna person, tragiskt är det nog men rent idioti är vad det är.

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2