Permalänk
Medlem

Verkar ha funkat att koppla på usb-stödet i bios!

Återkommer med klagovisor om det skiter sig igen...

Ja, DenyMe. Står att volten ej är optimerad eller nått liknande när man går in på manuella settings... Men det är väl inte så konstigt? Det får man ju fixa själv då ist .) Konstigt med det där att det startar om sig och skit dock...inte hänt för mig.

Enligt CPU Host Freq så var min dator på 260~ nått när den stog på auto, men det var den ju inte. Så den visade fel tror jag. Funkar fint att ställa in den rätt dock...

Heter inte "speedstep" i detta bios, tror det är C1E och EIST som gör det, disabla dem o se?

Visa signatur

| e6850 @ 3600mhz | Sparkle 8800GTS 640mb | Gigabyte p35 DS4 | Corsair 520w | Corsair 6400 CL5 (2gb) | Antec 900 | Philips 200WP7ES |

Permalänk
Medlem

Det som fungerade, å andra sidan, var att installera om hela Windows Vista.
Jag kör x64 versionen av Ultimate. Väldigt trevligt, om allt fungerar.

Okej, men jag har ingen uppskattning över hur mycket jag bör höja varje *sak* i BIOS. Hur mycket mer ström jag bör ge processorn och grafikkortet, osv.
Det är just detta jag kan behöva hjälp med, för jag vill inte göra sönder något, när jag väl fått igång det!

Vad jag vet så ligger min processor på 30 grader idle och sedan 35-40 grader i load. Har dock inte fastställt något ännu, eftersom jag inte vet om Everest är vidare bra att lita på angående dessa saker.

Jag har även Easy Tune 5 installerat, som följde med moderkortet.
Skall försöka kolla på lite saker där. Kanske är bättre att använda det programmet vid överklockning?

Så, om min CPU Host Freq ligger på 100 exakt, bör jag då ändra den till 266 Mhz? Har ingen aning. Vågar inte göra fel heller..

Skall kolla

Visa signatur

Ignoranta nonchalanter i kongregation samlas runt kväljningarnas sympati, bepara mig.

Permalänk
Medlem

enkelt denyme! Det där med volten, graffe behöver du inte höjja till i vad jag vet, men cpun höjjer du så fort du märker att datorn är ostabil startar om sej m.m.

DenyMe kan du skriva i din signatur vad du har för grejjor, blir lite lättare då:)

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Kan väl bara säga vad jag gjorde egentligen när jag klockade. Disablade allt som stog i noob-guiden, och ökade FSB med typ 10-15 i taget (9x multi). Ökade även minnesvolten med 0,1.

Testade orthos efter varje höjning och mätte temp med coretemp&TAT&speedfan. Funkade det stabilt ett tag testade jag att höja FSB mer, kunde fortsätta så tills jag hade 400*9 då jag fick bluescreen när jag startade windows. Ökade då volten svagt och satte minnestimings till 5-5-5-15, då funkade orthos en stund men gav fel efter någon minut. Ökade vcore ett par rundor till innan det blev helt stabilt på 1.40V (orthos flera timmar, superpi 32M).

Load temp precis under 60 grader, får samma värden i TAT, coretemp och speedfan så det känns hyffsat pålitligt.

Visa signatur

| e6850 @ 3600mhz | Sparkle 8800GTS 640mb | Gigabyte p35 DS4 | Corsair 520w | Corsair 6400 CL5 (2gb) | Antec 900 | Philips 200WP7ES |

Permalänk
Medlem

Det låter som en bra guide att följa!

Än så har jag inte enablat CPU Host Freq ännu.
Så den står på exakt hundra, dock med grå text.
Skall inte den stå på 266 orginal?

Förresten så hittar jag inte CPU EIST Function någonstans i BIOS.
Har även kollat runt på överklockningssidan av BIOS. Nada.

Jag kan behöva hjälp via MSN istället.
Snabba svar uppskattas mera när man råkar göra fel och är rädd att något dumt kommer hända.

Någon som har tid och lust att hjälpa via msn,
säg hjärna till.

Visa signatur

Ignoranta nonchalanter i kongregation samlas runt kväljningarnas sympati, bepara mig.

Permalänk
Medlem

Min stog på 260 nått med grå text, och den ska vara på 333 original, vilket den även var. Det visar inte rätt när den står på auto i bios, tydligen...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite förslag DenyMe:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DenyMe
Okej, men jag har ingen uppskattning över hur mycket jag bör höja varje *sak* i BIOS. Hur mycket mer ström jag bör ge processorn och grafikkortet, osv.

Börja med som ngn sa här tidigare i tråden med FSB:n, höj lite i taget. Du kan säkerligen start direkt med 9x300, och därefter kör 10-15 i ökning i taget. Kör därefter Orthos i 15 minuter, klarar den av det, så tillbaka till bios igen och öka FSB:n. Om inte: gå tillbaka och öka vCore med 1-2 "snäpp". När du kommit till 9x355 så kör du Orthos i minst 2 timmar, likadant här: funkar det inte, så ut i bios och öka vCore.
Att tänka på under tiden du gör detta: -Se till att dina minnen klarar av det du höjer, m.a.o att du Inte överskrider max FSB för minnena. -Använd de divider du har för minnena. Minnena kan du ta tag i Efter du fått upp din CPU-klock.
När du du fått upp din klock till 9x355=3.2GHz, och kört 2 timmar i Orthos, kan du börja tänka på att höja den ytterligare.

Citat:

Vad jag vet så ligger min processor på 30 grader idle och sedan 35-40 grader i load. Har dock inte fastställt något ännu, eftersom jag inte vet om Everest är vidare bra att lita på angående dessa saker.

Trevliga och fina grader

Citat:

Jag har även Easy Tune 5 installerat, som följde med moderkortet.
Skall försöka kolla på lite saker där. Kanske är bättre att använda det programmet vid överklockning?

Mitt råd: Gör inte det! Klocka i bios är Alltid att föredra.
Däremot kan du nyttja mycket väl detta program för att kolla volt, temp och hur andra inställningar är.

Citat:

Förresten så hittar jag inte CPU EIST Function någonstans i BIOS.
Har även kollat runt på överklockningssidan av BIOS. Nada.

När du väl kommit in i huvudfönstret i bios, så trycker du: Ctrl+F1. Vilket gör att du får upp en utökad bios med inställningar. Därefter så går du in i menyn som heter: Advanced BIOS Features. Där finns b.l.a CPU EIST funktionen och del annat du Bör ändra på ( Se tidigare råd i denna tråd ).

Lycka till

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem

Tackar!

Har suttit och antecknat lite mera av det du skrev och skall strax ge mej in i BIOS.
Skall bara låta Steam uppdatera klart och kolla in temperaturerna för processorn.

Finns det någon gräns jag bör stanna vid, för cpu temperaturen?
Vill inte att den skall bli FÖR varm, om du förstår.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Tackar!

Har suttit och antecknat lite mera av det du skrev och skall strax ge mej in i BIOS.
Skall bara låta Steam uppdatera klart och kolla in temperaturerna för processorn.

Finns det någon gräns jag bör stanna vid, för cpu temperaturen?
Vill inte att den skall bli FÖR varm, om du förstår.

Jag vill gärna ha en max-temp på 65 grader....
Men det finns lika många åsikter om max-temp på en CPU, som det finns sätt att överklocka....;)

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem

Okej

Men du..

Jag kollade nyss Easy Tune 5 och sedan Smart Fan.
Där står allt på 0 tydligen. Inget verkar stämma om fläktarna.
Så jag vet inte riktigt hur jag ska kolla fläktarna, tempen.

En annan sak..

Eftersom jag har fyra kärnor att kolla efter överklockningen,
måste jag köra två Orthos åt gången då?
Eftersom Orthos bara kan hantera 3 kärnor max?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej

Men du..

Jag kollade nyss Easy Tune 5 och sedan Smart Fan.
Där står allt på 0 tydligen. Inget verkar stämma om fläktarna.
Så jag vet inte riktigt hur jag ska kolla fläktarna, tempen.

En annan sak..

Eftersom jag har fyra kärnor att kolla efter överklockningen,
måste jag köra två Orthos åt gången då?
Eftersom Orthos bara kan hantera 3 kärnor max?

Eftersom du Enablat och Disablat en massa i bios, Bör och Skall dina fläktar gå för fullt med automatik...

Orthos...Helt uppriktigt, jag vet inte. Jag har ju själv inte en fyrkärnig, och vet inte hur Orthos jobbar med en sådan, Sorry...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej.

Jo, mina fläktar snurrar på med ren automatik.
I alla fall har jag enablat en massa sådant (och disablat).
Men hur jag ska kunna se temperaturen nu, vet jag ärligt talat inte.

Jag får helt enkelt köra på logik.
Två Orthos öppna på samma gång, med två kärnor på båda programmen.
I all fall ville Orthos att jag skulle ha en till Orthos öppen eftersom jag hade fyra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du laddat ner SpeedFan?
Den funkar för min Vista Ultimate 64bit, likaså Everest Ultimate

EDIT:
Senaste CPU-Z:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=759...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag fixade SpeedFan nu.
Och det står en massa saker som jag ej kan skilja mellan.
T.ex temp1, temp2, temp3, HD0 (antagligen hårddisken) sedan är det Core 0,1,2,3 som antagligen då är kärnorna

Men vad är temp1, 2 och 3?

Jag litar hellre på Everest Ultimate

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Temp1=NB
Temp2=CPU´n
Temp3= Ingen jäkla aning

Nu skall jag krypa till sängs, Lycka till

Visa signatur

Permalänk
Medlem

DO'H, lämna mej inte

Jag som ville veta om jag ska köra minnen och processor i 1:1 eller inte..
För om jag ökar till 300x9 multipel så blir det 2700 Mhz, men det körs väl ändå inte i 1:1 ?

I så fall måste jag köra med

400x6
400x7
400x8
400x9
289x9
333x9...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

I förhållande 1:1, så måste du ha din divider på 2.0xFSB.
Tänk på nu också att det är enklare att ta En sak i taget
Så om du har 6400 minnen, som då kan gå i 800MHz, så sätt dina dividers så att det INTE går över det. Hänger du med?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har 6400 minnen på 800 Mhz.
FSB får inte överstiga 400, med andra ord.

Men jag vill veta om jag skall köra 1:1 eller om jag skall försöka höja med 10-15 utan att köra 1:1 ? :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har 6400 minnen på 800 Mhz.
FSB får inte överstiga 400, med andra ord.

Men jag vill veta om jag skall köra 1:1 eller om jag skall försöka höja med 10-15 utan att köra 1:1 ? :/

du kan s.a.s Underklocka dina minnen. Så sätt din divider på 2.0xFSB hela tiden du.."arbetar" dig uppåt
Och när du väl når 400, eller för den delen når 355, kan du "fixa" till dina minnen.

Lycka till nu

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej *anteckna*
Tack

Hör av mej senare (efter att någon har skrivit) med mera information över vad jag har gjort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

DenyMe, hur löste du problemet som dom skrev om på förra sidan, att låsa PCI-E till 100? Du sa att du fick bluescreen när du gjorde det.

Permalänk
Medlem

Angående minnen ska du inte oroa dej, du kan säkerligen köra dom i 900 mhz eller mer om det vore så:) det är jag nästan 100 på!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ascor
DenyMe, hur löste du problemet som dom skrev om på förra sidan, att låsa PCI-E till 100? Du sa att du fick bluescreen när du gjorde det.

Öh, jag gick bara in i BIOS och tryckte Ctrl+F1 för att få upp mer alternativ.
Sedan gick jag la ner till MB Intelligent Tweaker (?) och ändrade sedan PCI Express Freq. till 100 Mhz.

Tommy, så du tycker att jag skall överklocka lite i taget tills jag kopper upp i 400-450 FSB ? (OM jag kommer upp så långt).

Datorn verkar ändå bara dö efter jag ställt in PCI E till 100, satt System Memory Multip. till 2.0 och sedan ändrat FSB till 266 (orginal).

I BIOS är min FSB på 100, konstigt nog.
Ändrar jag denna och verkställer så dör datorn, och den försöker verkligen starta. Men den lyckas inte. Så jag nollställde och sitter här nu o.O

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Öh, jag gick bara in i BIOS och tryckte Ctrl+F1 för att få upp mer alternativ.
Sedan gick jag la ner till MB Intelligent Tweaker (?) och ändrade sedan PCI Express Freq. till 100 Mhz.

Tommy, så du tycker att jag skall överklocka lite i taget tills jag kopper upp i 400-450 FSB ? (OM jag kommer upp så långt).

Datorn verkar ändå bara dö efter jag ställt in PCI E till 100, satt System Memory Multip. till 2.0 och sedan ändrat FSB till 266 (orginal).

I BIOS är min FSB på 100, konstigt nog.
Ändrar jag denna och verkställer så dör datorn, och den försöker verkligen starta. Men den lyckas inte. Så jag nollställde och sitter här nu o.O

Testa sätt din PCI till allt mellan 101-105.

Om din dator inte vill starta, utan enbart dör. Så är möjligheten stor att det är volten, öka den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jajjamen!

Det där andra får Pyton eller subrosa eller någon ta, då jag inte har sådanana saker som du=/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Subrosa
Testa sätt din PCI till allt mellan 101-105.

Om din dator inte vill starta, utan enbart dör. Så är möjligheten stor att det är volten, öka den.

Det stod i BIOS att det var farligt att öka PCI Express Freq över hundra Mhz.
Så, jag frågar dej istället. Är det helt säkert?

Och om det inte fungerar, visst är det PCI Volten (??) jag skall höja då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att du skulle vara tvungen att öka din volt för PCI för att kunna starta, låter väldigt konstigt. Du bör kunna ordna det med att frekvensen enbart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Subrosa
Att du skulle vara tvungen att öka din volt för PCI för att kunna starta, låter väldigt konstigt. Du bör kunna ordna det med att frekvensen enbart.

Har ingen aning vad du pratar om o.O
Säg bara namnet på *saken* jag skall höja om det inte går med 100-105 Mhz.

Förresten, vad händer egentligen när jag höjer den till 100?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

du ökar överföringshastigheten melann graffet och datorn, väl?

Visa signatur