Permalänk
Medlem

insallera XP på en sata? :S

Hello foaks, jag har hört att det är hit man ska vända sig om man har problem med saker, och jag har ett ganska stort problem, som jag inte kan lista ut själv, har hållt på hela dagen och sökt osv osv.

Enheter som sitter i datorn nu:
ttp://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=WD360ADF...
https://www.datorbutiken.com/home/Default.aspx

Jag har hela dagen försökt att få in xp på en sata DISK -->

http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=WD360AD...

Men det funkar inte.

Vid uppstart första gången efter en biosrestart så hittar datorn disken, sen efter en restart så hittar den den inte igen, jag tror iallafall att det ska vara så eftersom man datorn inte har nå drivrutiner till disken för tillfället för det ska man ju installera ibörjan av installationens gång, Men den hittar hela tiden min satadvdbrännare.

GUIDE hur man installerar xp på en sata disk --> http://xphelpandsupport.mvps.org/how_do_i_install_windows_xp_...

Dom där filerna(drivrutinerna) som dom närmner att man ska lägga in på disket, jag har testat ett antal, men det vill inte funka.

Jag har laggt in från min moderkortsskiva, jag utforskar moderkortsskivan -> Drivers -> SATA, där inne i sata mappen finns det 2 mappar, en som heter disk och en som hete 2kxp, jag har testat filerna från båda, men ingen framgång.
Efter det så tänkte jag att det kanske fanns på hårddisktillverkarnas sida -> http://support.wdc.com/download/index.asp?cxml=n&pid=1&swid=1...

Frågan är vilken tror ni att det är av alternativen?
WD Serial ATA RAID Controller Card Driver eller SIIG Serial ATA Controller Card Driver, jag skulle ju själv tro på WD Serial ATA RAID Controller Card Driver, Men för säkerhets skull testade jag båda utan framgång.

DET SOM HÄNDER:

#1 Datorn startar
#2 datorn bootar från xp skivan
#3 Det där med press F6 to insatll bla bla, kommer upp och jag trycker F6
#4 det fortsätter ladda en stund till jag kommer in till den där installations menyn, där trycker jag "S" och väljder "Silicon Image
SiI 3x12 SATALink controller For Windows xp" trycker på return och sen return igen så forstätter datorn ladda in massa filer som den vanligtvis gör vid en xpinstallation.
#5 sen efter att datorn har laddat in ett antal filer så blir skärmen svart i kanske en minut och det enda man ser är ett blinkande vitt streck uppe i vänsta hörnet, så blir det också vanligtvis vid en xpinstallation.
#6 Det där strecket blinkar i en minut som sagt och efter det kommer det fram en ny bild där det står att ingen hårddisk sitter i blablabla.

Så det jag tror är problemet är att jag inte har fått tag på rätt drivrutin, eller är det nått annat fel tror ni?

Ja iallafall jag skulle uppskatta hjälp extremt mycket, eftersom jag vill ha min dator tillbaka :(.

MVH//Fredrik

Permalänk

Jag kunde heller inte installera XP på SATA.. hade för mig att man bara kan göra det på IDE diskar? Jag har ingen aning men det är vad jag trott..

Permalänk
Medlem

IDE hårddiskar existerar ju knappt längre. Det är klart det går att installera på en sata disk.

Permalänk
Medlem

FredPeace, man kan installera xp på sata om du kollar in guiden i min tråd, men det funkar inte så bra åt mig tyvärr :_(.

Permalänk
Medlem

men liksom man behöver ej dendär guiden!!!

1. Man installerar helt vanligt som på en IDE disk då windows har egna universal sata drivrutiner!!

2. SATA drivrutinerna har jag altid installerat efter xp installation först i XP då windows egna sata drivisar är helt ok

Permalänk
Medlem

DarKzY testar för tillfället din taktik och så får vi se om du har rätt eller fel :),, fan va jävligt det skulle vara om du har rätt :P.

Tar gärna imot fler svar. Tack för dom svaren hittills.

DarKzY har nu testat din taktik men det funkade inte så bra, kommer fortfarande upp att det inte finns nån hårddisk inkopplad i datorn.

Men saken är ju den att Datorn hittar hårddisken efter en BIOS reset, men inte efteråt då man har gjort CD till firstbootdevice och restartat, då är den borta från driversena som läses in i början, då hittas bara SATAdvdbrännarn.

Är det nått man måste ställa in i bios för att datorn ska hitta SATAdisken? isåfall vad?

Mitt bios är "Phoenix - AwardBIOS CMOS setup utility"

Permalänk

du ska sätta den en så kallad intel port

Visa signatur

fuck intel core 2duo and fuck windows vista

Permalänk
Medlem

du kan inte vara lite mer specifik?

Permalänk
Hedersmedlem

Se till så att inte Raid är på i bios för då hittar den inte någon disk.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Se till så att inte Raid är på i bios för då hittar den inte någon disk.

Vad menar du med detta?

Jag har tre diskar.

Disk 1 300 GB Sata = Raid 0, Raidad med disk 2
Disk 2 300 GB Sata = Raid 0, Raidad med disk 1
Disk 3 200 GB Sata = Ingen Raid.

Nu är det så här att jag har problem med Raid volymerna.

Nu försöker jag att installera nytt OS på disk 3 för att kanske försöka rädda data som finns på Raid volymerna. Men som föregående talare så hittar jag inga diskar att installera på. Han borde ju hitta disk 3. Men det är blankt.

Vad händer om jag inaktiverar Raiden som MaLo säger? Försvinner raidvolymerna då också?

Är det samma drivrutiner för SATA & Raid kontrollen?
Har hittat drivrutiner för Raid kontrollen http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=N&Inst=Y... XP Home Edition&lang=eng
men de hjälpte inte för mig.

Permalänk
Medlem

Jag har för mig när du ska installera det på en sata disk så måste du ha en xp skiva med service pack 2 annars går det inte. Är inte helt säker men värt ett försök.

Visa signatur

Gigabyte P35 DS4 | Intel E6750 @ 3.6 Ghz | Gigabyte 8800GTS 512MB @ 743/1804/1000| 4096MB Corsair 6400 @ 900mhz |WD Raptor 74GB + WD 250GB + Samsung 500GB | Hiper Type-R 580W | NZXT Hush

Permalänk
Medlem

Det funkade för mig utan SP2.
Har en gammal installationsskiva som varken har SP1 eller SP2.

Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Silverstone FT02 | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Phenom 2 4 GHZ Graffe 6950 900 / 1375 resten är tiptop. väntar på nästa cpu av AMD.

Permalänk
Medlem

Jag har själv installerat XP på sata-disk, och då genom att "slipstreama" en xp-skiva. (Jag tror det är något sådant som the pingvin har länkat till) Det är lite pill om man inte gjort något sådant innan, men det var lärorikt och, vad jag kan minnas, inte alltför svårt.

Tyvärr var det några år sedan nu, så jag har inga bra länkar att dela med mig av.

Permalänk
Medlem

Jag fick ordning på mitt problem med Sata/Raid drivrutinerna. Får man tag i rätt rutin bara så funkar det.

//Indurain