Permalänk

24" VILKEN [spel]

tjo!
Jag ska uppgradera mig från min BenQ FP937S+ 19" till en 24" är tanken.

den är ämnad för att spela spel

Frågan är bara vilken?

Ska man köra på Acer AL2423W,Benq FP241W eller HP LP2465

Max pris är 8000kr. Fast det är klart finns det en solklar 24" skärm som äger alla andra för 8200, klart jag kör det. Det verkar hittils som om HP LP2465? är mkt bra.

Vad säger ni vilken är bäst?

MvH
Redrum

Visa signatur

P182, GA-P35 DQ6, Q6600 (G0 - kyld av TR Ultra 120 + Noctua NSF12), Mushkin SP2+ PC6400 5-5-5-12 2*2048= 4GB,
Leadtek 8800GTX, WD Raptop 150GB Gamer, WD 500GB AAKS, Silverstone Decathlon 750W, Windows Vista Home Premium 64, HP W2207

Permalänk
Medlem

Tycker du ska ta dig en titt på Dell´s UltraSharp WFP2407-HC. Denna skärm har fått skyhöga betyg, och erbjuder 92% av färgspectrat till skillnad mot 72% som vanliga skärmar visar. Skärmen släpptes i USA i Juli 07, och den anlände till den europeiska marknaden i måndags.

Tyvärr ligger priset lite högt för den för tillfället 9286:-
Men så fort dell kommer köra sin rabbat kommer jag inhandla en! Rabbaterat pris brukar vara kring 6900:-

Visa signatur

i5 9600k@5.0ghz | Asus tuf gaming z390 wifi | corsair 16gb vengeance LPX DDR4 3000 | Samsung evo 970 m2 500gb | Powercolor RX Vega 56 (1670/950) | DH14 Newton | R2 800W | NZXT H2 | LG 27GL83A-B
Jobbdator. APPLE M2 Pro mac mini 32gb | LG38WN95C-W

Permalänk

Hej Eki! Tack för ditt svar? Jo jag har tittat lite på den, men valde bort den pga priset.men är det så att Dell har rabattkampanjer då och då på deras produkter eller? Hur ofta typ? 2400rabatt är najs!Förresten vad är det som skiljer ultrasharp 2407WFP mot samma men med "-HC" i slutet?

Klart det är fint med massa färger och så,men 16ms?!jag ska bara spela spel.vad säger ni?acer o benq har 6ms!

Visa signatur

P182, GA-P35 DQ6, Q6600 (G0 - kyld av TR Ultra 120 + Noctua NSF12), Mushkin SP2+ PC6400 5-5-5-12 2*2048= 4GB,
Leadtek 8800GTX, WD Raptop 150GB Gamer, WD 500GB AAKS, Silverstone Decathlon 750W, Windows Vista Home Premium 64, HP W2207

Permalänk
Avstängd

du kan välja bort acern direkt.

sedan har du ju hpn, responstid 13ms. 6ms GTG. inget för FPS spel direkt.

sedan har du benQ som är väldigt budget och kan inte tänka mig att den är mycket bättre. (Grundar detta på tidigare erfarenhet utav BenQ)

Jag hade helt enkelt sparat en månad till eftersom du redan har en LCD och sedan köpt som Eki säger DELL. Skall vara en kickass skärm rent ut sagt

Visa signatur

Antec P180 silver, C2D E6750 @ 3.2 GHz, OSZ SOE Urban CL4 2GB, Gigabyte DS4, Gainward 8600GTS 512mb (väntan på 9800GTX), Corsair 520W, HP w2207, Microsoft Reclusa Keyboard.

Permalänk
Medlem

Dellen har 16ms (black-to-white) or 6ms (grey-to-grey). = 6ms som de andra skärmtilverkarna anväder sig av som spec. Dell brukar köra sina rabbatt med 1-2 månaders mellanrum, tippar nästa kommer i september/october.

Men ska du enbart ha din skärm till spel, så skulle jag nog köpt en billigare 22" TN skärm. Jag kommer använda min "framtida" dell till formgivning/film och lite "Age of conan".

Visa signatur

i5 9600k@5.0ghz | Asus tuf gaming z390 wifi | corsair 16gb vengeance LPX DDR4 3000 | Samsung evo 970 m2 500gb | Powercolor RX Vega 56 (1670/950) | DH14 Newton | R2 800W | NZXT H2 | LG 27GL83A-B
Jobbdator. APPLE M2 Pro mac mini 32gb | LG38WN95C-W

Permalänk
Avstängd

jo men jag hade hellre köpt en dell med 16ms och rent sjuka färger, kontraster etc.... än en skärm med 13ms och inte alls lika bra bild ;P

Visa signatur

Antec P180 silver, C2D E6750 @ 3.2 GHz, OSZ SOE Urban CL4 2GB, Gigabyte DS4, Gainward 8600GTS 512mb (väntan på 9800GTX), Corsair 520W, HP w2207, Microsoft Reclusa Keyboard.

Permalänk
Medlem

Benq 241wz kan ju vara värd att titta på annars. Fått bra kritik.

Visa signatur

Thermaltake Tai-Chi Supertower, Gigabyte p35-DS4, E6850@ 4.05ghz 1:1(2.0) just nu, med Scythe Infinity, Msi 8800GTS 512mb @ 770c/1925s/1130m, 2x1gb Crucial Ballistix pc8000 (4-4-4-4), Be Quiet! Straight Power 650w, X-Fi Xtrememusic, LG-245WP (Rev 2.) <> http://www.garaget.org/?car=55839

Permalänk
Medlem

Jag har Benq FP241W, och jag är nästan helt nöjd.

Bra: Den är stor, mycket ergonomisk, har många kopplingar för ex DVI, Komposit etc (så att jag kan köra mitt ps2 på den), extremt bra betraktningsvinklar och är rätt snygg tycker jag.

Dåligt: Den är mycket ljus, och bildstorleken går inte att ändra manuellt. Den har någon autoadjust, som aldrig har svikit mig utom i DOSbox, vilket jag använder rätt mycket. Om du inte spelar spel från innan 1995 så kanske det inte stör dig, men det kan vara bra att veta.

Visa signatur

K#^Ab
Mr_Krut: Seriöst, vi försöker få jämnställdhet i världen också kommer Asus och förstör allt med en pluttig rosa laptop

Permalänk

hej! tack för alla svar. Dell skärmen verkar ju fin. Men 16ms, är det någon som spelat med den? Min gamla har ju 8, fast det kanske bara är siffror som inte är verkligenhetsförankrade. De kanske inte spelar så stor roll.

min pappa har en Samsung SyncMaster 225BW alltså 22", och jag tycker ju att den är "stor" liksom och fin. men jag tänkte väl ha lite lyxigare. Men man kanske ska köra på en HP W2207 istället? Är det en skärm som är mer lämpad för spel tror ni? 24" kanske bara är ett dumt drag? Det blir ju väldigt krävande för grafikkortet att rita ut 1920*1080 med högsta detaljrikedom i Crysis?

Vad säger ni?

TACK!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

jag har en hp w2207 och spelar mkt på den. kan säga att jag ger den 9.9/10 ... varför 0.1 mindre från topbetyg? den väger mkt

thats all i have to say. köp hp w2207 om du skall ha en 22". det är det utan tveka bästa valet du kan göra.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dwn
jag har en hp w2207 och spelar mkt på den. kan säga att jag ger den 9.9/10 ... varför 0.1 mindre från topbetyg? den väger mkt

thats all i have to say. köp hp w2207 om du skall ha en 22". det är det utan tveka bästa valet du kan göra.

okej grymt, tack!

Men jag är ännu inte säker på att jag ska gå ner i storlek från 24 till 22". Men OM jag gör det så blir det lätt HP w2207. Dwn, vet du förresten vilken Defekt/död-PIXEL-garanti HP har? fick du ngn paj pixel?

Men, är det INGEN som har erfarenhet av spel på 24"?? OM jag köper Dell UltraSharp, kommer jag uppleva Ghosting/eftersläpp när jag lirar FPS?

Mvh
Redrum

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Kort fråga.

Hur kan du ge en TN panel som totalt suger 9.9/10? Panelen har 6 bitars färgdjup och betraktningsviknlarna är blä och sedan så ghostar det när man spelar enligt mig. Varför 9.9? Jag klankar inte ner på ditt omdömme om skärmen. Vi är bara olika kräsna du och jag.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Kort fråga.

Hur kan du ge en TN panel som totalt suger 9.9/10? Panelen har 6 bitars färgdjup och betraktningsviknlarna är blä och sedan så ghostar det när man spelar enligt mig. Varför 9.9? Jag klankar inte ner på ditt omdömme om skärmen. Vi är bara olika kräsna du och jag.

Låt bedöma en skärm - Panel för Panel - Ingen idé att bedöma TN paneler om man ska ge de 0/10 pga det finns andra sorters bättre paneler, eller?!

Permalänk

Nej jag vet inte jag undrar bara. Blir lite förvånad om någon ger en TN panel så högt av 10. Antingen så har man vart van med en 15tums CRT skärm sedan 10 år tillbaka och äntligen köpt en 22" WS eller så är man verkligen inte kräsen.

Skulle man provat en Eizo hos en butik i 6 minuter så skulle man inte kunna ge någon TN panel högre än 7 tror jag.

Hur skulle du bedömma en Eizo skärm för 4000 kr? 12/10? Det går väl inte eller? Man kanske ska bedömma till pris då skärmen inte kostar speciellt mycket.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Nej jag vet inte jag undrar bara. Blir lite förvånad om någon ger en TN panel så högt av 10. Antingen så har man vart van med en 15tums CRT skärm sedan 10 år tillbaka och äntligen köpt en 22" WS eller så är man verkligen inte kräsen.

Skulle man provat en Eizo hos en butik i 6 minuter så skulle man inte kunna ge någon TN panel högre än 7 tror jag.

Hur skulle du bedömma en Eizo skärm för 4000 kr? 12/10? Det går väl inte eller? Man kanske ska bedömma till pris då skärmen inte kostar speciellt mycket.

Så är fallet här iaf, sitter på en 15-17 tums CRT skärm från 1992. Precis köpt en 22'' WS (w2207) - som kommer på måndag.

Jag tror på dig, att om man testar en skärm med riktig bra panel så kommer man inte vilja ha något sämre än det, men jag tycker ändå inte att man ska jämföra TN paneler med något mäktigare, för det är klart att TN paneler förlorar (enligt det jag läst). Därför är det bättre att bedöma - Panel för Panel - tycker jag. Alla recensioner kan inte sitta o ge 1/10 till varje TN panel bara för att S-IPS är så mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Jag är i ungefär samma situation som dig, nämligen på jakt efter en ny skäm, och gärna en 24"are.

Jag skulle garanterat inte, som Dwn säger, glömma Acern - läs t.ex. http://www.tomshardware.com/forum/51278-3-which-quot-choose

Jag litar bra mycket mer på grabbarna där än på Dwn

Vidare kan jag tipsa om http://www.hardforum.com/forumdisplay.php?f=78

Där diskuteras det hejvilt om olika fördelar om en mängd olika skärmar, och en av huvudpunkterna man ska akta sig för om man ska spela tycker jag verkar vara input lag. Där ligger Acern på top, tillsammans med en LG-skärm, och jag tror även HP-skärmen du nämner ligger bra till där.

Själv är jag mer kluven än nånsin, och funderar på antingen Acer AL2423W, för att den verkar ha en schysst panel med lågt input lag, eller en stor, fet tysk Hanns.G-skärm - TN, men wtf, den är stor :), eller en Apple Cinema Display 23", för att garanterat få IPS och förhoppningsvis slippa input lag samt få schyssta färger.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zopyrus
Alla recensioner kan inte sitta o ge 1/10 till varje TN panel bara för att S-IPS är så mycket bättre.

Hehe, ne det är ju sant som du skriver.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk

hmm, ånej, nu blir jag bara ännu mer kluven... Jag tror inte jag är kräsen när det gäller färgdjup, men det klart man vill ju ha det bättre..! Betraktningsvinkel bryr jag mig inte ett skit om, det är bara jag som ska sitta framför datorn, jag bryr mig inte om vänner inte ser när de sitter bredvid mig när jag spelar.

Det som däremot är riktigt viktigt, är att det ska vara noll input lag och ,ja att skärmen inte ska ghosta och att det ska flyta bra när jag lirar spel.

verkar som alla här sitter och är kluvna likt mig, hoppas det trillar in någon som har erfarenhet av spel på dessa skärmar!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

utav TN paneler så får den 9.9/10 då den är så perfekt som det bara går att få en TN-panel att bli.

Ingen backbleeding. Otroligt klar och mörk svart där det väl skall vara svart.
Sköna färger och bra kontrast. Riktigt skarpa bilder och inget som flimmrar.

Jag har testat eizo etc. och jag är inte så jätteimponerad över skillnaden mot HPn... visst det är en liten skillnad. Men den är knappt märkbar och absolut inte så stor så att jag personligen lägger ner 4000 kr mer på en eizo skärm bara pga det.

Du bör ju inte uttala dig så mycket om LCD eftersom du sitter på en CRT och jag har inte använt något annat än LCD på de senaste 3 åren. Och HPn är klart bästa skärmen jag har testat. Bättre än Sony Vaios fullHD 1920x1200 17" laptop skärm som recensörer har gett skyhöga betyg för...

edit:

Ghostar gör den inte. Testat spela snabba FPS spel på den som CS etc. Fungerar hur bra som helst. Och ja, jag har spelat sånna spel seriöst så jag vet vad som krävs utav utrustningen för att du skall kunna tävla med skiten... och svaret är att ja, man klarar sig absolut med en sånhär skärm även om man spelar professionellt.
CRT har alltid varit optimala gamingskärmarna, sedan kom tillverkare med deras knep ang deras "ms"... försäljningstrick vart det. Japp.

Varför leveraras inte moderkorten med USB 2.0 på 500-1000Hz för isf?

Insé, det är din mus som laggar minst lika mycket som din lcd laggar. Smäller du på 1000Hz på usbn så har din mus en uppdateringsfrekvens på 1ms istället för 8ms som jag har för mig är standard för 125Hz USB port.

Visa signatur

Permalänk

Jag har inte alls rädd för att HPn skall vara en dålig skärm, den verkar grym, och jag tror förkastandet av TN-paneler är mkt BS. Verkar främst vara Photoshopnördar (no fense) som klagar på TN-paneler.

Grejen är bara det att jag var så sugen på att köpa en 24".

Måste tacka Bekkas för länken, bra forum, mkt snack om just det jag undrar över. det verkar som om LG L246WH är bra, men den har inga omdömen på prisjakt. är det någon här som har någon erfarenhet av den skärmen?

Mvh
Redrum

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Till skillnad från vad Dwn säger så kan jag bara rekommendera Acern. Den är ruggigt bra och har en inputlag som är lite drygt hälften mot t.ex Dells 24" monitorer. Även om den har minst antal ingångar så är den betydligt snabbare än både Benqs och HPs diton och bildkvaliteten är väl minst lika bra (samsung och LG/Philips paneler)

Permalänk
Citat:

Jag har testat eizo etc. och jag är inte så jätteimponerad över skillnaden mot HPn... visst det är en liten skillnad. Men den är knappt märkbar och absolut inte så stor så att jag personligen lägger ner 4000 kr mer på en eizo skärm bara pga det.

Du bör ju inte uttala dig så mycket om LCD eftersom du sitter på en CRT och jag har inte använt något annat än LCD på de senaste 3 åren. Och HPn är klart bästa skärmen jag har testat.

edit:

Ghostar gör den inte. Testat spela snabba FPS spel på den som CS etc. Fungerar hur bra som helst. Och ja, jag har spelat sånna spel seriöst så jag vet vad som krävs utav utrustningen för att du skall kunna tävla med skiten... och svaret är att ja, man klarar sig absolut med en sånhär skärm även om man spelar professionellt.
CRT har alltid varit optimala gamingskärmarna, sedan kom tillverkare med deras knep ang deras "ms"... försäljningstrick vart det. Japp.

Insé, det är din mus som laggar minst lika mycket som din lcd laggar. Smäller du på 1000Hz på usbn så har din mus en uppdateringsfrekvens på 1ms istället för 8ms som jag har för mig är standard för 125Hz USB port.

För det första så sitter jag intiill en god vän som heter Daniel och jobbar på iKoncept som handlar om webbdesign och grafik. Jag vet inte hur många LCD skärmar dom har men större delen är EIZO och det är inga 3000 kronors skärmar direkt utan säg 10k+.

Jag själv ägde en Samsung 225BW i några dygn innan jag lämnade tillbaka skiten. Jag har spelat på många olika LCD skärmar då större delen av mitt umgänge har LCD. Allt från en Acer 19" till 24" skärmar. Ingen av dom är tillräckligt bra för mig att spela på och jag vet flera stycken som tycker det samma.

Du har spelat på högnivå säger du? Varför hälsar du inte då?

Det är många som anser att LCD fungerar utmärkt men varken Emil Christensen eller Olof Ekdala tycker LCD är bra än idag att spela på. Dessa två killar är bland de största inom CS världen. Du borde ha träffat dom och eventuellt känner dom om du spelat på hög nivå. Vilken klan spelade du i? Själv spelade jag i team yo, clan blomma, spexer som du säkerligen känner till. Clan blomma och team yo var väl dom största som låg top10 för 4-5 år sedan.

Men allt är individuellt. Jag tycker din skärm ghostar och jag tycker att alla LCD ghostar sedan spelar det ingen roll om jag sitter med en mus som har 2000dpi eller en mus som "endast" har 1600dpi som min Mx518 har.

Problemet med TN paneler är deras höga inputlag som du aldrig blir av med. Leverantörer skriver 5ms g-t-g men i själva värket så ligger inpuglaggen om 55-65ms vilket inte alls är speciellt imponerande. Dessa paneler kallas för TN paneler bland annat. Sedan ska vi inte tala om all overdrive som väldigt många tn paneler har och orsakar den höga inputlaggen. Rätta mig om jag har fel för jag är inte speciellt kunnig inom LCD världen.

Ta reda på vad en Eizo för 12000 har för inputlag, har den en inputlag? :):)

Men huvudsaken är att du är nöjd med din panel. Jag hade inte vart det.

redrum_237: Jag har använt photoshop kanske 4-6 gånger i hela mitt liv. Jag avskyr att sitta i sådana program, finner ingen glädje i det. Jag är gamer och har vart det sedan mitt Commodor 64 som jag fick när jag var 7 år gammal.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Min HP2207w hade rätt så märkbar backlight bleed. Ingen säger du? Hade du väldig tur isf. Förvrängda färger och ljus när man flyttade huvudet en decimeter upp-ner-höger-vänster.

Kan man leva med det är det säkert en jättebra skärm.

Visa signatur

| e6850 @ 3600mhz | Sparkle 8800GTS 640mb | Gigabyte p35 DS4 | Corsair 520w | Corsair 6400 CL5 (2gb) | Antec 900 | Philips 200WP7ES |

Permalänk

så A.N'doja, du kan inte tipsa mig om någon 22" eller 24" TFT skärm som är lämplig för spel? Jag har varit jättenöjd med min benQ FP937s+, har fungerat super i spel. Då kanske du förstår vilken nivå jag ligger på... Jag har aldrig upplevt min skärm som långsam, så A.N'doja, frågan är väl då, finns det ngn 24" som är lika snabb som min BenQ? rent specifikationsmässigt finns det ju. men men siffrorna kan väl ljuga. Bara jag får lika bra skärm som min BenQ fast i 24" är jag NÖJD.

Visa signatur

Permalänk

Jag tror att det spelar mindre roll vilken av de 24" som de olika presenterar, du väljer. Om du anser att du är nöjd med din skärm idag så blir du nöjd med en 24" för 8k också.

Om jag vore du så skulle jag spara ett tag till och köpa mig den här LCD'n:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=338528

Solklar bildskärm och jag upplevde ghostingen mindre på den skärmen jämfört med denna skärm:
https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=BEFP24...

Men det är ju bara vad jag tycker. Jag har inte provat _alla_ bildskärmarna i tråden men dessa två skärmar i 24" segmenter är de skärmar jag har bäst erfarenhet av.

Innan jag köpte 225BW så provade jag väldigt många skärmar och provar fortfarande så många LCD skärmar jag kan. Jag vill inte ha en CRT men det är just Ghostingen som är mitt största problem.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Tror vi två är lika kräsna när det gäller skärmar då för än har jag inte lyckats hitta en LCD som skulle få mig att överge gamla 19/21" CRT skärmar.

Tror dock ingen LCD kommer va tillräcklig för mig förrän 100Hz teknik kommer. Du kanske har läst http://www.behardware.com/articles/641-1/1rst-lcd-at-100-hz-t...
Vad jag önskar att få prova dendär TVn bara för att kunna konstatera om 100Hz tekniken verkligen skulle slutligen bota problemet jag har med LCD skärmar. Tyvärr är den ju svindyr och att hitta nånstans var jag skulle få testa den till spel verkar svårt då den inte tycks finnas nånstans heller.

Men man börjar undra, var är dessa 100Hz skärmar som ju skulle komma ut detta år? Än har det varit ganska tyst med endast 2st som grundar sig på BFI (black frame insertion) tekniken som inte är lika bra lösning som på dendär Samsung 40" TV:n.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Avstängd

A.N'doja det spelar ingen roll vilka klaner jag har spelat i.
Har dem på fragbite på mitt gamla konto dwn där under min profil.
bara att gå in och läsa.

@RPGWiZaRD

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=334842

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=334842

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=327629

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325561

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=334839

och detta är bara kompletts sortiment på 100hz tvs... 37"+

btw. OT: vad använder du för kylning på din CPU?

Visa signatur

Permalänk

A'N Doja, flyter spel på bra på den där Eizo skärmen? Sent specifikationsmässigt är den lika snabb som de andra. Är den lika snabb som skärmen jag sitter på idag typ? Ger den bättre färger än dell ultrasharp? Är det så att Eizo är kung på skärmar?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RPGWiZaRD
Tror vi två är lika kräsna när det gäller skärmar då för än har jag inte lyckats hitta en LCD som skulle få mig att överge gamla 19/21" CRT skärmar.

Tror dock ingen LCD kommer va tillräcklig för mig förrän 100Hz teknik kommer. Du kanske har läst http://www.behardware.com/articles/641-1/1rst-lcd-at-100-hz-t...
Vad jag önskar att få prova dendär TVn bara för att kunna konstatera om 100Hz tekniken verkligen skulle slutligen bota problemet jag har med LCD skärmar. Tyvärr är den ju svindyr och att hitta nånstans var jag skulle få testa den till spel verkar svårt då den inte tycks finnas nånstans heller.

Men man börjar undra, var är dessa 100Hz skärmar som ju skulle komma ut detta år? Än har det varit ganska tyst med endast 2st som grundar sig på BFI (black frame insertion) tekniken som inte är lika bra lösning som på dendär Samsung 40" TV:n.

Äntligen en som tänker som jag, skarp hjärna, skarpa ögon men tyvärr så blir allt dyrare för oss. Jag har faktiskt inte läst om just den tvn men jag visste om att 100hz tv fanns ute. Jag har inga pengar att slänga ut på en 40" LCD-Tv för 13000 och uppåt för att ha som dator LCD. En sådan Tv kommer jag förmodligen att inhandla inom kort men ej till datorn, upplösningen är för kass.

Men jag vet vad du menar. När det dyker upp 24" 100hz LCD skärmar så kommer det hela bli intressant.

Det är en sak jag funderar kring detta.
I en CRT-skärm så ritar elektronkanonen upp bilden ett antal gånger per sekund. Först den översta pixelraden, sedan nästa och så vidare ner till den sista och sedan börjar det om från början. Detta antal anges ju i Hz. Så om man kör sin CRT i 100 Hz så ritar elektronkanonen alltså upp bilden 100 gånger på en sekund. Detta resulterar ju till stabilare bild och mindre flimmer.

I en LCD så ritas det ju inte upp alls på samma sätt utan enskilda pixlar tänds och släcks fristående från varandra. Det finns ju ingen svepfrekvens att tala om. Hur kommer då detta fungera på en 24" LCD i 100Hz?

Ska bli väldigt intressant hur som helst. Jag älskar LCD skärmar, dom är smarta, slimmade, väger lite, Widescreen, grymma färger men fan ta deras ghosting alltså.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av redrum_237
A'N Doja, flyter spel på bra på den där Eizo skärmen? Sent specifikationsmässigt är den lika snabb som de andra. Är den lika snabb som skärmen jag sitter på idag typ? Ger den bättre färger än dell ultrasharp? Är det så att Eizo är kung på skärmar?

Jag är helt övertygad om att den är minst lika snabb som din nuvarande LCD skärm men jag vill också att du provar en först innan du köper en. Det ska man alltid göra innan man köper en monitor. Gå till någon butik som säljer Eizo skärmar. Jag är inget proffs angående skärmar så fråga även andra kring just dom två skärmarna för att jämföra med din befintliga.

Eizo skärmar är generellt bättre än allt annat du kan köpa. Endel skriver att dom är hopplösa att spela med och är till för grafiker, jo dom har inte lika bra specifikationer som en TN panel men sanna mina ord när jag skriver att du kommer att älska skärmen. Färgerna är otroliga och jag uppfattar mindre ghosting på den Eizo skärmen jämfört med Benqen och Benq, Samsung, Acer, Hp, Dell av 24" skärmarna kring samma prisklass är same shit different name. Det skiljer lite på betrakningsviknlar, skilner lite på kontrast med mera men snabbheten är jämlika mellan dom alla. Enligt mig och detta är vad jag tycker så fungerade Eizon för mig bättre än Benqen som jag länkade ovan.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk

Hehe inte troligt att man kan få testspela skärmen någonstans men man kan ju alltid hoppas, LOL jag kommer till onoff med min dator lixom,"hej,jag vill testspela er skärm!" :-). Hmm oh vad detta är svårt! Kanske man ska köpa HPns 22" istället... Jag ska ta o maila ngn admin här på SweC o be dem recensera 24" skärmar! Tack för alla tips förresten, jag uppskattar det verkligen!

Visa signatur