Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Vad jag menade var att det inte som inom fysik eller läkarvetenskap plötsligt upptäcks att något är helt fel och konstigt.
Det beror förstås på de givna förutsättningarna, pythagoras sats gäller ju bara på rätvinkliga trianglar och det är bevisat att så är fallet. Det är inget man kan komma att ändra i framtiden. Inom fysiken så kan ju saker förändras genom upptäckt av en ny partikel eller vad som helst eftersom den bara är en modell av verkligheten.

Men du verkar mer insatt än mig i det hela så jag kanske har missat något i mitt resonemang. Men det är iaf så jag alltid sett på det.

Jag fallet med pythagoras och parallelitetesaxiomet har gett upphov till en hel del tolkningar ända sedan de först publicerades av Euklides. T.ex. står det en hel del på wikipedia om icke-euklidisk geometri. Nu ska jag inte påstå att geometri tillhör mina starkare sidor, men i vilket fall som helst så verkar du ha en något idaeliserad syn på att matematiken per definition skulle vara ofelbar. Så är inte fallet. Matematik är en fortsättning av logik, och den ger därför bara ofelbara utsagor under specifika förutsättningar.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk

Tja, vi kanske upptäcker att det är bättre att räkna i någon annan bas än en som är bestämmd efter antalet fingrar....

Visa signatur

Muf:are

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Jag fallet med pythagoras och parallelitetesaxiomet har gett upphov till en hel del tolkningar ända sedan de först publicerades av Euklides. T.ex. står det en hel del på wikipedia om icke-euklidisk geometri. Nu ska jag inte påstå att geometri tillhör mina starkare sidor, men i vilket fall som helst så verkar du ha en något idaeliserad syn på att matematiken per definition skulle vara ofelbar. Så är inte fallet. Matematik är en fortsättning av logik, och den ger därför bara ofelbara utsagor under specifika förutsättningar.

Jo jag vet att den inte gäller för cirklar på sfäriska kroppar och så, men i allmänhet så har matematiska formler alltid stått sig.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

Jag har nästan alltid haft svårt för matte och kommer nog alltid att ha det. Jag fick kämpa för att få g i matte a och jag vet inte hur jag ska göra för att klara matte b. Jag försöker att ha två gånger i veckan där jag räknar minst en halv timma. Men ändå så är det så jävla svårt. Jag har även extra undervisning hemma.

Jag vet inte om det bara är jag som är korkad eller om det är sättet dom undervisar i skolan. Killen som jag har extra undervisning med är riktigt bra, han lär mig så jag förstår och undervisar på ett roligt sätt. Men ändå så vill det inte fastna i huvet på mig.

När jag räknar själv hemma så sitter jag alltid och är skit irriterad på mig själv för att jag inte fattar och plågar mig själv igenom en massa med tal. Efter det så är jag på dåligt humör resten av dagen.

Jag minns att när jag gick i ettan så var jag en av dom bästa på matte, det gick bra fram till trean där allt bara stupade. När jag gick åttan så räknade jag
i årskurs sex matte och jag fick kämpa mig igenom alla dom andra årskurserna tills jag slutade nian. Vilket jag lyckades med.

Men matte har alltid varit jobbig, irriterande, svårt, tråkigt, ologiskt för mig.
Jag hoppas att någon dag så slår det slint i skallen på mig så jag fattar men just nu så känns det som något sånt inte kommer att hända.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Har haft lätt för matte. Läste med framgång de flesta mattekurserna på gymnasiet.
Nu på högskolan är det bara fööör traaadigt !

Tror det är för att jag hade det för lätt för matten fram till högskolan. Nu måste man ju verkligen jobba för att förstå och lära sig nåt

Visa signatur

"Go mad, möed mad, mad i rättan ti osse madaro"
flickr

Permalänk
Medlem

Jag är rätt grym på matte med skolans mått mätt (läst allt man kan och fått MVG i allt) men tycker det är skittrist... vågar knappt tänka på hur folk som inte är naturligt begåvade måste känna sig.
Går att göra det lite roligare genom mer snack, mindre "räkna-100-likadana-tal-på-raken" och mer stora/utmanande uppgifter. Men i stort sätt gäller det bara att folk lär sig att allt inte är roligt och accepterar det.

Visa signatur

hmm

Permalänk

börjar med MaD i morgon.... några tips?

Visa signatur

Muf:are

Permalänk
Medlem

Visserligen har tråden tagit en annan riktning men jag kan inte låta bli att kommentera det första inlägget.

Det känns så otroligt förlegat och fördummande att hypa exempelvis matematik för en specifik målgrupp genom att slå an på stereotypa föreställningar om densamma.

Jag tror personligen inte att problemet med för få kvinnor inom matematiken ligger i att det finns för få bubbelgumsfärgade matteböcker. Vad tror ni?

(Och ja, matte är tråkigt )

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Tuta och kör!

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Medlem

Går själv i årskurs tre på teknikprogrammet och läser matte e för tillfället.
Tycker som många andra att det lätt blir mycket upprepningar, en hel sida är reserverad för en viss taltyp med i stort sätt samma siffror, vore bättre om man lärde sig härleda och bevisa mha algebra.

Har fått mvg i alla mattekurser hittils men har tyvärr blivit väldigt beroende av min kära miniräknare. Jag känner att det måste få ett slut om jag ska ha lättare för mattekurserna i en kommande civilingenjörsutbildning.
Någon av er som har tips om någon bra bok man kan köpa som går igenom tips och knep för just huvudräkning och andra former av uppställning? Känns aningens dumt att köpa matteböcker för mellanstadiet för att lära sig knep vid uppställning och snabb huvudräkning

Visa signatur

\o/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Br33W
Går själv i årskurs tre på teknikprogrammet och läser matte e för tillfället.
Tycker som många andra att det lätt blir mycket upprepningar, en hel sida är reserverad för en viss taltyp med i stort sätt samma siffror, vore bättre om man lärde sig härleda och bevisa mha algebra.

Har fått mvg i alla mattekurser hittils men har tyvärr blivit väldigt beroende av min kära miniräknare. Jag känner att det måste få ett slut om jag ska ha lättare för mattekurserna i en kommande civilingenjörsutbildning.
Någon av er som har tips om någon bra bok man kan köpa som går igenom tips och knep för just huvudräkning och andra former av uppställning? Känns aningens dumt att köpa matteböcker för mellanstadiet för att lära sig knep vid uppställning och snabb huvudräkning

Det är en intressant liknelse. Blir man bra på att köra bil av att lära sig växla i 15 minuter och därefter ge sig ut på motorvägen? Blir man bra på idrott genom att pröva det en gång och därefter börja tävla?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Br33W
Går själv i årskurs tre på teknikprogrammet och läser matte e för tillfället.
Tycker som många andra att det lätt blir mycket upprepningar, en hel sida är reserverad för en viss taltyp med i stort sätt samma siffror, vore bättre om man lärde sig härleda och bevisa mha algebra.

Har fått mvg i alla mattekurser hittils men har tyvärr blivit väldigt beroende av min kära miniräknare. Jag känner att det måste få ett slut om jag ska ha lättare för mattekurserna i en kommande civilingenjörsutbildning.
Någon av er som har tips om någon bra bok man kan köpa som går igenom tips och knep för just huvudräkning och andra former av uppställning? Känns aningens dumt att köpa matteböcker för mellanstadiet för att lära sig knep vid uppställning och snabb huvudräkning

På universitetet/högskolan kommer du inte ha någon större användning för miniräknare på mattekurserna. Det beror inte på att alla där är/blir hejare på huvudräkning (suger själv rätt fett på det) utan på att uppgifterna oftast formuleras så att miniräknare blir överflödigt.
Du förväntas tex inte direkt räkna ut roten ur 3 med 4 korrekta decimaler utan räknare och liknande.

Matteuppgifterna i gymnasiet däremot formuleras ofta så att man tvunget måste använda räknare. Ofta förekommer ju tal där man ska svara med ett visst antal decimaler och liknande.

Så angående huvudräkning så är det inget du behöver bekymra dig om.

Däremot kommer du nog gilla att högskolematten är mycket annorlunda strukturerad än gymnasiematten. Det där med att räkna mängder med likadana tal där bara siffrorna skiljer är något som hör till gymnasiet.
På universitetet är allt mycket mer inriktat på förståelse och bevisföring, mer och mer desto högre kurser man läser.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
På universitetet/högskolan kommer du inte ha någon större användning för miniräknare på mattekurserna. Det beror inte på att alla där är/blir hejare på huvudräkning (suger själv rätt fett på det) utan på att uppgifterna oftast formuleras så att miniräknare blir överflödigt.
Du förväntas tex inte direkt räkna ut roten ur 3 med 4 korrekta decimaler utan räknare och liknande.

Matteuppgifterna i gymnasiet däremot formuleras ofta så att man tvunget måste använda räknare. Ofta förekommer ju tal där man ska svara med ett visst antal decimaler och liknande.

Så angående huvudräkning så är det inget du behöver bekymra dig om.

Däremot kommer du nog gilla att högskolematten är mycket annorlunda strukturerad än gymnasiematten. Det där med att räkna mängder med likadana tal där bara siffrorna skiljer är något som hör till gymnasiet.
På universitetet är allt mycket mer inriktat på förståelse och bevisföring, mer och mer desto högre kurser man läser.

Skönt att höra, har i alla fall förstått att det är lite vettigare med svaren i högskolematte. Det är väl ett stort problem i gymnasiematten, om man ska ha liknande uppgifter en hel sida får man snart slut på vettiga svarsalternativ som inte kräver miniräknare.

Ska nog frächa upp minnet med lite huvudräkningsknep och uppställningsmetoder innan kurserna börjar. Ännu är det ett tag tills dess men tiden går skrämmande fort

Visa signatur

\o/

Permalänk

finns inget bättre än att spela wolfenstein 3D på sin ti-84+

Visa signatur

Muf:are

Permalänk
Medlem

Har jag nämnt detta förut?... äsch skit samma, jag drar det igen isf, gammal och gaggig som man börjar bli

Gitarr är ett skönt instrument, det låter bra och det är lagom svårt.
Det finns en liknande strategi att lära sig tidig matematik och att spela gitarr, mängdträning. Om du inte vet hur man rör tummen fritt från handen och om inte byte från A till D sker i ryggraden, ja då blir det svårt att lära sig Leo Kottkes Busted Bicycle.. det tar ivf en herrans TID, och det har vi inte tid med.

Så.. ju mer man rabblat multiplikationstabellen och ju mer den sitter i ryggraden desto mindre tid behöver man lägga på sådana saker när man rör sig uppåt. Man avancerar snabbare, eller snarare mer friktionsfritt.
Och man behöver några verktyg på vägen för att ta sig an saker senare.
Tyvärr är det tråkigt och det kan säkert göras bättre, men man komme rinte undan all mängdträning.

Och det där med gitarr.. well, det gäller alla instrument

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.