Muskampen 2025: Segraren korad!

upplösningsproblem, storbilds-TV (47-tum)

Permalänk
Medlem

upplösningsproblem, storbilds-TV (47-tum)

Har en TV, denna:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=327384

Den ska ha upplösningen 1920*1080. Kopplade in min dator, med XFX 7600GT. Drivrutinerna var XFX/nVidias, ominstallerade inte i efterhand, men den verkade identifera TVn.

Fick hur som helst ett konstigt problem.

Upplösningar som 1600*900 och liknande fungerade ok.

Men inte 1920*1080. Längst ut på sidorna "får inte plats". Man kan t.ex. inte se ikonerna till vänster, aktivitetsfält osv.

Och så det konstiga, 1920*1200 fungerade bra också?! Vad jag vet ska den inte klara av den upplösningen, så det står fel?

Någon som vet varför 1920*1080 inte fungerar, när den ska vara anpassad till det?

Tack.

Permalänk
Medlem

Hmm jag sitter just nu på en Sharp LC-42XD1EA i full HD och det funkar fel fritt.. Men din tv bör som min tv har ha en funktion för underscan/fullt bredbildsläge som du ändrar på din fjärkontroll.

Om inte så finns det i version 1.2.13.09 av Nvidia Control Panel en flik som heter "Resize HDTV desktop" där du kan bota problemet igenom att kalibrera storleken på bilden så den matchar din tv.

Permalänk
Medlem

Säkert bara en inställning du missat i din TV. Jag hade samma problem fast med min Samsung 46" LCD. Den zoomade in så att ytterkanterna försvann från skrivbordet i 1920*1080. Det fanns ett alternativ i inställningarna på TV:n som fixade problemet (kommer inte ihåg namnet).

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Big_R
Säkert bara en inställning du missat i din TV. Jag hade samma problem fast med min Samsung 46" LCD. Den zoomade in så att ytterkanterna försvann från skrivbordet i 1920*1080. Det fanns ett alternativ i inställningarna på TV:n som fixade problemet (kommer inte ihåg namnet).

"Auto adjust" kanske

Visa signatur

Asus GeForce2GTS@250/440MHz, AMD Thunderbird 1200@1240MHz. Samsung 900p 19" crt

Permalänk
Medlem

Då var jag tillbaka utan att problemet är löst ..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xiano
Hmm jag sitter just nu på en Sharp LC-42XD1EA i full HD och det funkar fel fritt.. Men din tv bör som min tv har ha en funktion för underscan/fullt bredbildsläge som du ändrar på din fjärkontroll.

Om inte så finns det i version 1.2.13.09 av Nvidia Control Panel en flik som heter "Resize HDTV desktop" där du kan bota problemet igenom att kalibrera storleken på bilden så den matchar din tv.

Hittar inte ens "control panel". Var kollar man vilken version man har?

Kollat alla TV-inställningar och hittar inget .. :/

Även när jag väljer 4:3 (TVn) så blir det fel. Och det är endast 720p och 1080p som blir fel, inga andra som t.ex. 1024*768 eller 1920*1200 ...

Permalänk
Medlem

fan va knas :S

JO JUSTE! Fick höra av en polare här om dagen att nvidias nya drivisar gör så att tv ut funktionen inte fungerar mot äldre grafikkort, så måste leta upp lite äldre drivisar till ditt graffe kort så ska det nog lösa sig!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xiano
fan va knas :S

JO JUSTE! Fick höra av en polare här om dagen att nvidias nya drivisar gör så att tv ut funktionen inte fungerar mot äldre grafikkort, så måste leta upp lite äldre drivisar till ditt graffe kort så ska det nog lösa sig!

kör du med dvi-hdmi eller vga ? vga stöds inte alltid i 1920*1080. annars har du en crap tv om du inte får det att funka

Visa signatur

^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eXtreme
kör du med dvi-hdmi eller vga ? vga stöds inte alltid i 1920*1080. annars har du en crap tv om du inte får det att funka

vad babblar du om? Jag kör DVi - HDMI och texten du citerade var till aieranah.

Permalänk
Medlem

Äntligen hittade jag rätt inställning, när jag idag kopplade datorn till TVn igen. Att det gick kan bero på att jag uppdaterade till Nvidias senaste drivrutiner.

Nu sitter jag här och det fungerar bra. Nvidias program identifierade även den optimala upplösningen som är 1920*1200, en trevlig överraskning för mig som trodde att jag hade köpt 1920*1080 ...

Testade lite Guild wars i 1920*1200 med 4xAA m.m. och det blev sjukt bra, går inte under 30 fps. Har även testat battlefield 2142 tidigare, dock i lägre upplösningar än så länge.

Men det verkar vara helt oanvändbart med så höga upplösningar som 1080p med tanke att det är så svårt att läsa någonting när man sitter 3 meter från datorn, därför använder jag upplösningen 720p just nu i windows miljö.

Är det någon som vet hur man förstorar "interfacet" (som det hette i Guild wars) i windows så att allt så att det inte blir så litet (teckensnitt med mera)? Jag vet ju att det går att förstora ikoner i skrivbordet till exempel. Skulle vara perfekt om så vore fallet ..

Permalänk
Medlem

Gå in på "egenskaper för bildskärm" sen "utseende" sen bara ändra till stor text typ.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Jag har kollat där men ddär det står "teckenstorlek" kan man välja mellan tre olika teckensnitt: calibri, tahoma och arial.

Ska det vara så eller beror der kanske på att jag installerat vista tema? (ej microsoft.)

Permalänk
Medlem

Det bästa sättet att få saker på skärmen att bli tydligare är väl att ändra dpi på bildskärmen.
Egenskaper -> Inställningar -> Avancerat -> Allmänt -> DPI-inställning (Högre dpi ger större ikoner/text/interface.)

Att köra 1920x1200 på en 1080p skärm med den faktiska upplösningen 1920x1080 (enligt komplett-länken i OP) är inge vidare. Aspect ratio blir fel och du får ingen pixelmappad bild utan en ihoptryckt och suddig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagiX_TS
[B]Det bästa sättet att få saker på skärmen att bli tydligare är väl att ändra dpi på bildskärmen.
Egenskaper -> Inställningar -> Avancerat -> Allmänt -> DPI-inställning (Högre dpi ger större ikoner/text/interface.)

Tack så mycket!! Blev skitbra!!!

Citat:

Att köra 1920x1200 på en 1080p skärm med den faktiska upplösningen 1920x1080 (enligt komplett-länken i OP) är inge vidare. Aspect ratio blir fel och du får ingen pixelmappad bild utan en ihoptryckt och suddig. [/B]

Men grafikkortet identifierar 1920*1200 som det optimala, native.

När man köper 720p skärmar så är ju panelens upplösning egentligen 1366*768! Jag antar att det är likadant här.

Det ser bra ut iaf, och jag har aldrig sett en skärm som klarar av högra upplösning än vad den ska göra .. om nu denna inte gör det då

Permalänk
Medlem

Den skärmen ska köras i 1920*1080.

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=148941

Citat ur tråden ovan

Citat:

Jag har nu börjat bli kompis med TV:n efter installation för 4 dagar sen. Manualen är ett skämt. Har nog aldrig stött på så många små klurigheter utan att dom ens nämns i manualen.

Tex för Pixelmappningen. Man måste ju välja HDMI/DVI eller VGA och sen trycka höger på fjärren innan man får fram PC-läget som blir pixelmappat. Obs att detta enbart fungerar om PC:n står i ett av dom lägena som klarar av att pixelmappas. Min PC ställde in sig på 1920x1200 direkt och då kan man inte välja PC-läget. Man måste först ställa ner upplösningen på datorn.

Sen går det inte att slå av XD om man inte har satt TV:n i användarläge för bildinställningarna. Kanske jag som är en idiot, men det borde vara lite mer följsamt interface.

....

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aieranah
Tack så mycket!! Blev skitbra!!!

Men grafikkortet identifierar 1920*1200 som det optimala, native.

När man köper 720p skärmar så är ju panelens upplösning egentligen 1366*768! Jag antar att det är likadant här.

Det ser bra ut iaf, och jag har aldrig sett en skärm som klarar av högra upplösning än vad den ska göra .. om nu denna inte gör det då

Det är ett fenomen som är begränsat till 720p tv's och tur är väl det. Det innebär att allt material som visas på tv'n måste skalas om i helskärm och därmed förlorar skärpa.

Det är inte heller något fördelaktigt förhållande som t.ex. 720p till 1080p där varje pixel måste mappas till 1.5 dioder (vilket man ju kan tänka sig bör ge bättre skalningskvalité).

Föreslår att du gör som tråden Big_R hittade säger och ändrar output till 1920x1080. Det finns ingenting possitivt med att köra högre upplösning än vad native upplösningen är på tv'n.

1920x1200 är en upplösning som används för datorskärmar vilka inte har samma AR som tv's.