Frågor från en blivande macnyttjare

Permalänk
Medlem

USB-minnen är oftast formaterade med FAT, och funkar därmed perfekt i både OS X och Windows (och Linux).
Hårddiskar är det aningen värre med. Om hårddisken är formaterad i FAT-format så funkar den bra i båda operativsystemen, men man kan inte ha filer större än 4GB (har jag för mig att det var). Att man inte ska kunna föra över 2.5GB åt gången har jag aldrig hört talas om.
NTFS har jag hört ska funka bra i Linux numera, men om det även funkar i OS X vet jag ej. Om det funkar så är det inga som helst problem, och hårddisken bör funka bra i både Windows och OS X utan några begränsningar på filstorleken.

Angående kortkommandon så tycker jag att de viktigaste är väldigt lika de i Windows. Äpple+A, C, V, tabb, osv.

Quicksilver använder jag bara för att starta program. Har inte orkat sätta mig in i programmet.
Angående iTerm som någon nämnde, så visst är det bra, men det funkade inte alls bra med ncurses som jag använde i ett program jag utvecklade. Blev lite besviken.
Adium är ett givet val som chattklient.
Hmm... Finns mycket man kan säga, men någon annan säger det säkert istället så jag låter det vara.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nemrod
Hmm... Finns mycket man kan säga, men någon annan säger det säkert istället så jag låter det vara. [/B]

Erkänn, det finns mycket att säga, men du kommer inte på nåt för tillfället!
Eller så orkar du inte.

Permalänk
Medlem

Någon som använder macen inom universitetet? Tänker främst på den framtida programmeringen man nog kommer uppleva. Funkar det i osx eller måste man köra windows?

Visa signatur

doh;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av henkebarn
Erkänn, det finns mycket att säga, men du kommer inte på nåt för tillfället!
Eller så orkar du inte.

Är nog mer så att jag inte orkade. Och nu orkar jag ännu mindre, har varit vaken hela natten och trickat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr.Henk
Någon som använder macen inom universitetet? Tänker främst på den framtida programmeringen man nog kommer uppleva. Funkar det i osx eller måste man köra windows?

Beror helt på vad för språk du ska programmera. Så länge det inte är SKIT som Visual Basic, C#, m.m. så ska det inte vara några problem alls. Python, C++, Java, Ruby, Perl, i princip allt som inte är Microsoft-skit eller låst till något annat operativsystem bör funka. Även det går ju dock att köra relativt enkelt med t.ex. Parallels. Windows är det värsta operativsystemet man kan köra som programmerare, enligt mig. När jag ska koda, så blir det fan i Linux. Har jag inte min Linux-dator tillgänglig så har jag dock inga problem att använda Xcode och koda i det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nemrod
USB-minnen är oftast formaterade med FAT, och funkar därmed perfekt i både OS X och Windows (och Linux).
Hårddiskar är det aningen värre med. Om hårddisken är formaterad i FAT-format så funkar den bra i båda operativsystemen, men man kan inte ha filer större än 4GB (har jag för mig att det var). Att man inte ska kunna föra över 2.5GB åt gången har jag aldrig hört talas om.
NTFS har jag hört ska funka bra i Linux numera, men om det även funkar i OS X vet jag ej. Om det funkar så är det inga som helst problem, och hårddisken bör funka bra i både Windows och OS X utan några begränsningar på filstorleken.

Störigt att man inte kan ha större filer än så. Filmer till exempel? Jobbigt! Men men, i hemmet är det ju bara till att utnyttja nätverket. Men ändå.. störigt :S

Permalänk
Hedersmedlem

Microsoft tänkte inte tillräckligt långt framåt när de designade FAT32 helt enkelt (1994-1995 nån gång).
Tyvärr så finns det inget filsystem som fungerar bra i både windows och OS X (och/eller Linux) "out of the box".
Om du bara ska ha den externa disken hemma så rekommenderar jag att du kör HFS+ på den och MacDrive på windows-datorn. Om du vill ha den till andra(s) datorer eller liknande så är det nog FAT som gäller, tyvärr.
Det finns skrivstöd för NTFS i OS X med hjälp av NTFS-3G, men det är inte lika beprövat som på Linux, men det borde fungera.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Förresten, jag tänkte byta ut internminnet i min kommande macbook. 2x1gb istället för 2x512mb. Det kostar 1300:- att få det gjort av Apple och det är lite väl mycket pengar, har jag hört. Är själv inte insatt i vad minnen kostar egentligen, men har fått veta att man ska ha
SO-DIMM DDR2 PC2-5300 667MHZ.
Är det korrekt enligt er? Låter det vettigt? Något särskilt som ska tänkas på när man köper minnena?

Kollar man på dustin finns det bara ett minne som stämmer in med specarna PC2-5300 och 667MHZ. Det är typ det billigaste. Jag vet inte varför, men att köpa billigaste känns sällan särskilt bra.. känns risky!

Hur hade ni gjort? Jag menar, ska man ha dyrare minnen så kostar alla de på dustin mer än att få det levererat av apple, så det är ju inte uteslutet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Det viktigaste av allt, man gör det i mångt och mycket utan att använda den satans musen, som borde varit borta från alla skrivbord vid det här laget!

blir lite jobbigt att surfa utan den där satans musen va?
*ryser vid tanken på allt tabbande inne på Facebook*

Permalänk
Avstängd

Snabbkommandon finns listade på 99.se/mac någonstans tror jag, apple har väl med en sida om det.

Bootcamp är beta nu och gratis, om det ingår i leopard eller inte när det anses vara final vet jag inte med 100% säkerhet men jag tror inte du behöver oroa dig.

Gällande funktioner man inte insåg att man behövde.. Hum.. Vissa program hämtar väl bilder direkt ifrån ens iphotobibliotek, sådant är väl smart om man kör iphoto, om man inte gör det är det väl inte så användbart.

Det går att köra drag'n'drop nästan överallt vilket är trevligt, typ om du skall välja en fil i filväljardialogen som förövrigt suger så kan du istället bara dra den ifrån säg din desktop till filväljardialogen så hamnar den där med rätt sökväg och så.
Findern är rätt kass så jag vet inte om det går att säga så mycket vettigt om den.

Jag har nog ont om killerfeatures att nämna, jag tycker mest att det är trevligt med en unix/alternativt os som har lite bättre kommersiell programvara och några spel. Synd med all vendorlockin bara.

NTFS fungerar bra med i princip samtliga operativsystem nuförtiden genom ntfs-3g. Windows kan använda HFS+ med tredjepartsprogramvara.

Henkebarn: Macar är ju pc-datorer nuförtiden, jag tror inte de är kinkigare på minnen än någon annan PC, så köp något med rätt specar bara så går det nog bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av henkebarn
Förresten, jag tänkte byta ut internminnet i min kommande macbook. 2x1gb istället för 2x512mb. Det kostar 1300:- att få det gjort av Apple och det är lite väl mycket pengar, har jag hört. Är själv inte insatt i vad minnen kostar egentligen, men har fått veta att man ska ha
SO-DIMM DDR2 PC2-5300 667MHZ.
Är det korrekt enligt er? Låter det vettigt? Något särskilt som ska tänkas på när man köper minnena?

Kollar man på dustin finns det bara ett minne som stämmer in med specarna PC2-5300 och 667MHZ. Det är typ det billigaste. Jag vet inte varför, men att köpa billigaste känns sällan särskilt bra.. känns risky!

Hur hade ni gjort? Jag menar, ska man ha dyrare minnen så kostar alla de på dustin mer än att få det levererat av apple, så det är ju inte uteslutet.

Gå in på tex. Kingstones hemsida och bläddra dig fram till dom minnena som är maskinspecifika för just din Mac modell. Oftast har dom inte fler sorter utan 1 modell som rekomenderas och är testad.
Man vill inte ha fel minnen eller få ostabilitet med fel minnen.
Efter det kan du handla rätt minnen på annat håll och garanterat få rätt.

För att underlätta lite så kan det se ut så här.

Citat:

KTA-MB667/512 512MB Module Add KTA-MB667/1G 1GB Module

http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator_new/modelsinfo.a...

495:- på dustinhome får väl ses som gratis.
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010091214

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk

Hur rekommenderar ni att man skall lägga upp partionerna om man både skall köra MacOs och Vista? De partioner som macOs vill ha (en eller flera?) och en partition för vista och sedan en fat32 partion där man sparar sitt arbete på eller?
Någon som har en susning om vilka storlekar som hade varit lämpade på dessa då? Jag tänker för en 120GB eller 160GB macbook Pro dator, där både vista och MacOs har en massa program installerade t.ex. Office etc.
Det jag grunnar på är att det nog är bäst att lägga till de där 600kr för att få en 160GB hd.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem

Boot camp assistant sköter partitioneringen automatiskt, det blir två partitioner (plus en dold EFI-partition). Först kommer EFI-partitionen (100-200MB tror jag), sen OS X, sen Windows. Du kan välja på FAT32 och NTFS, dock. Storlek kan självklart välja också.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Nu när man kommit igång lite i osx och börjat trivas har jag nu stött på ett problem. Det är så att jag har några stycken filmer på datorn, och vill kunna starta dem direkt med vlc. Men när jag högerklickar och bockar i öppna alltid med detta program sker detta bara för denna filen.. Finns det en möjlighet att göra så detta sker för alla filmfiler?

Visa signatur

doh;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr.Henk
Nu när man kommit igång lite i osx och börjat trivas har jag nu stött på ett problem. Det är så att jag har några stycken filmer på datorn, och vill kunna starta dem direkt med vlc. Men när jag högerklickar och bockar i öppna alltid med detta program sker detta bara för denna filen.. Finns det en möjlighet att göra så detta sker för alla filmfiler?

markera filen, tryck äpple+i , du får upp info. en bit ner där (kan vara dold under flik), så kan man välja "huvudprogram" för att öppna filen. välj vlc och tryck på knappen under som säger typ "ändra alla", godkänn. klart, nu kommer alla med den ändelsen att öppnas me det programmet, alltså .mpg .dix osv.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

tack:)

Visa signatur

doh;)

Permalänk
Medlem

Angående extern hårddisk så kan man ju köra en HFS+ och en minimal FAT32-partition där man har macdrive. Då är det bara att installera på den datorn man vill komma åt hårddisken med

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr.Henk
Nu när man kommit igång lite i osx och börjat trivas har jag nu stött på ett problem. Det är så att jag har några stycken filmer på datorn, och vill kunna starta dem direkt med vlc. Men när jag högerklickar och bockar i öppna alltid med detta program sker detta bara för denna filen.. Finns det en möjlighet att göra så detta sker för alla filmfiler?

Du kan även dra filerna direkt till det programmet i Dock som du vill öppna filen med. Finurligt, va?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Jag har tänkt att köpa en ny iMac, och har också lite funderingar.
Datorn ser ut som följande:
iMac, 20-inch, 2.4GHz Intel Core 2 Duo
Artikelnummer: MA877
Country kit
Apple Mighty Mouse
2,4 GHz Intel Core 2 Duo
SuperDrive 8x (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)
Tangentbord (svenskt) + Mac OS X (svenska)
1 GB 667 MHz DDR2 SDRAM - 1x1 GB
320 GB Serial ATA-enhet

Jag som typ suttit vid en mac sammanlagt 2-3 ggr, och då inte av de nyare varianterna, hur kommer jag att klara mig?
Mina kunskaper inom Windows, hårdvara och Linux anser jag vara mycket goda. Skiljer sig navigeringen osv mycket från t.ex. Windows?

Största frågan..
Finns det något liknande torrent-program såsom uTorrent?
Hur enkelt är det att få tag i piratkopierade program till en mac? dvs, är det lika utspritt som till windows osv?

Tack på förhand!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Gå in på tex. Kingstones hemsida och bläddra dig fram till dom minnena som är maskinspecifika för just din Mac modell. Oftast har dom inte fler sorter utan 1 modell som rekomenderas och är testad.
Man vill inte ha fel minnen eller få ostabilitet med fel minnen.
Efter det kan du handla rätt minnen på annat håll och garanterat få rätt.

För att underlätta lite så kan det se ut så här.

http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator_new/modelsinfo.a...

495:- på dustinhome får väl ses som gratis.
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010091214

Thanks! Jättefint!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av karlan

Största frågan..
Finns det något liknande torrent-program såsom uTorrent?
Hur enkelt är det att få tag i piratkopierade program till en mac? dvs, är det lika utspritt som till windows osv?

Tack på förhand!

Det är ju egentligen en jätteful fråga och jag blir inte förvånad om det inte kommer några svar på frågan, men jag undrar samma sak. Man behövr ju inte gå in på folk som aldrig köper program och sådan är jag inte heller. Jag tycker om filosofin "Try before buy" - det funkar ju på restaurang när man ska välja vin och jag brukar vilja göra på det viset, så att man inte kommer hem med ett program för 30,000:- som visar sig vara dåligt eller jobbigt eller ointressant.
Så vilken bittorrentklient tycker ni bäst om och var får ni tag på era torrents? Logic, Adobe osv - var hittar man sånt? Pluggar till Logic/Cubase?

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

På Sweclockers ges ingen support för piratkopierade program, länkar, osv.
Hänvisning till §7.

Om du skapar fler trådar om samma ämnen kommer även dessa att låsas och varning/avstängning utdelas.