SweClockers drop!

Hjälp med formatering

Permalänk

Hjälp med formatering

Jag vet inte var jag skulle skriva, så jag gör det här.

För några dagar sedan fick jag ett virus av typen Trojan.KillAV och sedan dess har allt 'sepat loss':

Kontrollpanelen försvann, och kommer knappt åt någonting utan att felmeddelandet ''åtgärden har avbrutits på grund av begränsningar i datorn. Kontakta systemadministratören''.

Jag sökte runt på internet för att finna så mycket info om detta som möjligt, och lärde mig att detta virus kan vara av en sådan 'smart' typ som ändrar i kommandon och sådant för att man inte ska kunna komma åt och ta bort den.

Jag gick in på 'kör' och sedan REGEDIT för att gå igenom alla saker som fanns där och fan en okänd användare som bestod av någon slags kod av siffror och bokstäver. Jag började gå igen om varenda j*vla mapp (och ni som varit inne och kollat förut vet hur mycket skit som finns där) och kände att det här hinner jag inte färdigt idag.

Loggade sedan in senare för att påta lite till innan läggdags, och se på f*n, då har hela virusskyddet lagt ned. När jag trycker på reparera (har Norton) så är det något prenumerationsproblem (vilket är märkligt eftersom den ska gälla till Jun08) så hela datorn är super seg..

PLUS att jag får ett popup-meddelande hela tiden:

Warning! Potential Spyware Operation!

Your computer is making unauthorized copies of you system and Internet files. Run full scan now to prevent unathorised access to your files!
Click YES to download spyware remover...

Så då har jag tänkt: 'Va' skuttsingen, lika bra och formatera skiten'. Frågan är då: Hur gör jag? Jag har INGEN skiva till datorn överhuvud taget (alltså INGEN windows xp-skiva eller reparations-skiva.

Så om ni vet så SNÄLLA skriv hur jag formaterar utan skiva/om man kan låna någon annans, och sedan HUR man formaterar, jag kan nästan inget om det tekniska i datorer.. Om ni inte kan förklara precist kanske ni har någon länk eller liknande jag kan läsa mig till? Helst på svenska så jag slipper gissa mig till vad det heter alltihop-

Tack så mycket på förhand

/Desperat xD

Permalänk
Medlem

Hej
Jag skulle inte rekomendera att låna kompisens etc,
du kan formatera datorn på olika sätt,
Antingen köper du en windows xp cd - lättast
eller så skapar du en bootdisket - jobbigast.

Med windows xp cd, boota upp med cd och välj att du vill installera windows xp, tryck f8 för licens godkännande, och sedan får du välja vilken partition etc
markera Partitionen som du vill ta bort, och tryck "D" sedan får du godkänna de igenom att trycka "L" och till sist får du skapa en ny partition med "C" då får du även välja storlek på den nya partitionen etc. godkänn allt igenom att trycka enter på markerad partition och piffpoff tjoff partitionen tasbort och lägger till en ny plus att den formaterar allt i en stor BigBaddaBoom!

Hoppas du fick ut något av de jag skrev ovan.

Permalänk
Medlem

Systemåterställning till före angreppet?

Permalänk

Okej, jag förstod det mesta, att jag borde köpa en xp-cd och så.. men vad är partition för något? Jag är riktigt kass när det gäller tekniska saker och begrepp med datorer xD Men hur mycket kostar en xp-cd ungefär då?

Permalänk

En partition är en uppdelning av en HDD, man kan säga att av en 500Gb's HDD kan du skapa t.ex. 1st 20Gb's och 2st 290Gb's HDD'n!
Jag brukar köra C: (alltså boot-partitionen) på ca. 20Gb, räcker gott och väl, iaf om man kör XP, har hört att Vista kräver ca. det dubbla! =/

En Windows XP sp2 med licens för en dator skiva ligger på ca. 1,900:-, man kan ju få tag på skiten olagligt, men om det buggar då så får man göra om allt igen, och det vill man ju inte!
Kör den lagliga vägen, det är då mitt tips!

Lycka till!

Visa signatur

HTPC: AMD Athlon 64 x2 5600+, 2048Mb PC2-5300, Saphire Radeon x1950 GT 512Mb DDR3, 820Gb SATA2 Seagate Barricuda 16Mb HDD
Dator: AMD Athlon 64 x2 4400+, 2048Mb PC2-3200, nVidia GeForce 7800 GTX 256Mb DDR3, 250Gb SATA2 8Mb HDD, 1.000Gb SATA2 Seagate Barricuda 16Mb HDD

Permalänk

Ok, om jag har fattat rätt så vill jag ta bort alla gamla partitioner, sedan ersätta dem med en ny, osv.?

Har för mig att min dator har 120GB hårddisk, ska jag då ha 20GB på C och 100GB på D då eller?

Och undrar ett par grejer till,

Kollade upp mitt Norton, och det stod på rutan jag fick upp på datorn att prenumerationen hade 0 dagar kvar, fast på mynortonaccount (internet) så stod det att den går ut Jun08- kan jag installera om Norton ändå efter formateringen så att jag fortfarande får ha kvar den egentliga prenumerationstiden?

Och sedan undrar jag vad som kan hända om man lånar en kompis xp-skiva, jag känner att det känns så j*vligt att slänga ut 1900:- bara för en dum trojan har sabbat allt..

Permalänk

Om du ska köra XP så tycker jag att du kör 20Gb på C:\ ! ^^

Är inte så förtjust i Norton, grymt bra antivirus, men kräver en satans massa prestanda av datorn, kör med NOD på min HTPC och med Norman på min vanliga burk, fungerar minst lika bra, men om du har prem. t.o.m. juni 2008 så ska du kunna installera det på nytt, konstigt annars!

jag tycker INTE att du ska låna din kompis skiva, den har bara en CD-key (antar jag) och det vill säga att du inte kommer att kunna göra en full installation av XP eftersom CD-key'n är "invalid", och i värsta fall, om din kopis registrerat CD'n med hans riktiga namn, etc, så kanske han kan åka på någon form av straff för något (för oss svenskar) otänkbart som Bill Gates & co hittat på!
Om 1900kr är för mkt för dig så föreslår jag då att du helt enkelt tar och bränner ut en CD och skaffar en key-generator, dock avråder jag dig fårn detta!

Visa signatur

HTPC: AMD Athlon 64 x2 5600+, 2048Mb PC2-5300, Saphire Radeon x1950 GT 512Mb DDR3, 820Gb SATA2 Seagate Barricuda 16Mb HDD
Dator: AMD Athlon 64 x2 4400+, 2048Mb PC2-3200, nVidia GeForce 7800 GTX 256Mb DDR3, 250Gb SATA2 8Mb HDD, 1.000Gb SATA2 Seagate Barricuda 16Mb HDD

Permalänk

Hej igen! Tack alla som försöker hjälpa en stackar sate som jag, haha

Tror jag börjar få ordning på datorn ändå, jag installerade ett gratis antivirusprogram från listan som fanns här över de bästa gratisprogrammen, och den funkade riktigt bra! Hittade 39 fel som jag tog bort, och tack vare det så försvan popup-meddelandet och kunde tack och lov installera om Norton igen! MEN, ett problem kvarstår:

Datorn är fortfarande jätteseg, och jag kommer fortfarande inte åt kontrollpanelen (får meddelandet 'åtgärden har avbrutits på grund av begränsningar i datorn. Kontakta systemadministratören.')

Hur får jag tillgång till den igen? Jag måste ju avinstallera gratis-programmet (kan ju inte vara bra att köra två antivirusprogram samtidigt)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

så bra är det inte att köra 2 AV på samma gång
då det får en motsatt effekt.!

hm control userpasswords2 i "run" å kollat?

Permalänk

Kollade precis, står att jag är administratör, och alldeles nyss testade jag att gå in på 'Ange programåtkomst och standardprogram' och det funkade inte.

Så jag är 100% säker att jag ej kommer in på kontrollpanelen (den har försvunnit från start-menyn och genvägen jag gjorde i C brukar resultera i det där meddelandet jag nämnde tidigare).

Så då är frågan vad som kan vara fel?

Kan viruset fortfarande vara kvar, eller är ändringen den gjorde kvar efter att viruset försvann?

Uppskattar all hjälp jag kan få, jag måste verkligen ha tillgång till kontrollpanelen så datorn funkar igen..