Permalänk
Medlem

1080p overkill?

Tjenare!

Första posten i denna forumdel. Jag liksom hälften av Sverige funderar på att köpa mig en platt TV för att kolla på film. Jag är inte så jätteinsatt i ämnet.

Vad jag förstått är att det "bästa" är att köpa en TV som klarar full HD, dvs 1920 x 1080 typ en 40"are. Håller på att bygga en HTPC som skall mata den med info.

Men är det inte lite overkill med 1080p? Det finns väl nästan inte något material att tillgå? Sedan är det ju också lagringen av media....! En HD film är ju nästan 30 gig stor!

Jag tittar för tillfället på "vanliga" DVD eller till och med rippade historier i Xvid eller DivX. Det känns som jag lika gärna skulle klara mig med en 32- 37" utan full HD.

Hur skall jag göra? Kommer jag ångra mig om jag inte köper en 40" Full HD?

Vad rekommenderar ni i 40" 1080p ?

Vad rekommenderar ni i vanlig 32"?

Puhh, nu fick man nästan skrivkramp.....

Mvh

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Avstängd

1080p filmer finns komprimerade på 5-8Gb. Och då med utmärkt kvalitet.

Jag sitter just nu och surfar på 1080P och det är skitnajs. De säger att 1080p inte gör så mycket, men då räknar de med att man sitter 3-4 meter bort. Jag sitter just nu 1.5 meter ifrån och skillnaden där är enorm. Det är lagom surfavstånd. Vid film sitter man ju inte fullt så nära.
Men till HTPC är 1080p underbart.

Edit:
Ojfan, edita fel post. Sorry.

Permalänk
Medlem

Folk som säger att 1080p på en 40" inte är lönt vet inte vad dem snackar om, så enkelt är det. Sitter 1.5 till 2 meter ifrån skärmen och har inga problem med att se skillnaden.

Och det finns enormt mycket material i 1080p. Jag ser ingen ursäkt till att inte köpa en full hd tv om man har råd till det.

Permalänk
Medlem

Kommer själv köpa mig en Full hd tv för att framtidssäkra. Surt sen om 3 år eller så när det är "billigt" med bluray/eller hd-dvd eller vad det blir. Och så måste du köpa ny tv för att du bara har 768

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jo, min nästa LCD-TV blir en Full HD, helt klart.

Men när jag köpte min Samsung för 2 år sen var Full HD något väldigt exotiskt, numera har det ju krypit ner i priset enormt.

Permalänk
Medlem

Jag har en FullHD som jag matar med HD-DVD, dvs. 1080p material rakt av.
Jag kan inget annat än att rekomendera kombinationen

Nu har jag ju inte någon HTPC eller dylikt att jämföra med, men även uppskalade DVDs ser helt OK ut. Men det beror ju helt på spelaren det med.

Permalänk
Medlem

För film och liknande räcker nog "vanlig" hd för det absolut mesta. De skärmarna brukar ha lättare att ge bättre ljus ifrån sig också.

Ingen vettig människa orkar ju sitta en dryg meter från TV:n och se på film Surfa och annat datoranvändande är ju dock en helt annan sak.

Permalänk
Medlem

Normala svenssons som sitter 3-4 meter från sin 40 tummare kommer ha problem med att se skillnad på 720p o 1080p, visst de kmr ju märka skillnad, men ja tycker inte det e värt det. 1080p är lite väl för hypat.
Det snacket om att det är framtidssäkrat med 1080p är bullshit, om 1-2 år kmr nuvarande skärmarna vara skrattretande.

Orkar inte skriva mer just nu...kanske editerar mer imorn

edit: bytte plats på imorn & mer

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk
Avstängd

Vad menar du med att det inte skulle vara det då? Vi lär knappast se en högre standard än på många år även om de i teorin redan finns. 1080p är idag det mest moderna och mest framtidssäkra som finns om vi enbart tittar på upplösningen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av theivan
Normala svenssons som sitter 3-4 meter från sin 40 tummare kommer ha problem med att se skillnad på 720p o 1080p, visst de kmr ju märka skillnad, men ja tycker inte det e värt det. 1080p är lite väl för hypat.
Det snacket om att det är framtidssäkrat med 1080p är bullshit, om 1-2 år kmr nuvarande skärmarna vara skrattretande.

Och om ett halvår kommer folk skratta åt 720p skärmar som om det vore VHS.

Permalänk
Medlem

Blev denna till sist:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=331212&view=detailed

Kan inte i detta läge förmå mig att lägga ut 15k på en TV. Skulle jag inte bli nöjd så minskar 40"arna i pris hela tiden så det är bara att köpa då......

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Avstängd
Citat:

Som sagt, alla sitter inte borta i köket när de använder sin Full-HD TV. Jag sitter vid filmtittande ca 3 meter bort, och det ser mycket bra ut, och vid spelande och surfande blir det mellan 1.5 och 2 meter, och då är 1080p enormt bra.

Permalänk
Medlem

Som många skriver, sitter man 1.5-2m bort från 40"+ så kan 1080p vara ett bra val. Men sitter man 3-4m bort så är den upplösningen helt "bortkastad". Jag har en Pioneer 5080 (50"...) på väg hem nu och den piskar i princip allt annat ute idag, inklusive full-hd LCD:er.

Så där ser man att upplösning inte är allt. DOCK så skulle troligen en full-hd LCD se bättre ut om jag nu av nån anledning skulle sitta närmre än kanske 2.5m. Men då är det mer datorskärm än filmvisare.

Så det hänger som sagt mycket på avståndet, vet du med dig att du sitter på iallafall 3m så klarar du dig gott på 1366x768. Nu har Pioneers nya full-hd plasmor visats upp och de som hunnit kika på dom säger även de att det är först när man går riktigt nära som man märker av den högre upplösningen.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReToX

Tvek. 720p används för det mesta på 32" och det kommer nog bli så ett bra tag. Utvecklarna ser ingen anledning tiil att trycka in en 1080p i en 32" eftersom alla sitter 2-4 m o inte 1 meter ifrån. Såklart ser du skillnaden ju närmare du sitter, men de e så waste. Sen tycker jag att det är klumpigt att sitta 2-3m från en 42" och kolla på tv. Visst det är där du kanske börjar se skillnaden, men fan det e abnormalt.

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk
Medlem

Beror till viss del vad man tänkt använda sin tv till. Har man tänkt använda den som monitor och sitta och surfa mm ett par meter ifrån den är den givetvis önskvärt med så hög upplösning som möjligt. Ska man däremot använda den för film/tv tittande och sitta på ett lite mer "normalt" avstånd tycker jag inte man ska stirra sig blind på enbart upplösning.

Äger själv en pioneer 427 och när jag införskaffade den fanns inga 1080p apparater som kunde komma i närheten av den bild den kunde prestera. Nu har ju givetvs 1080p panelerna blivit betydligt fler och bättre sedan dess och jag har givetvis inte sett alla av dem. Har dock kollat på pioneers G8 paneler och tycker det är det klart bästa jag sett i platt-tv väg. Tyvärr kan man inte köpa ny tv varje år

Argumentet att köpa en 1080p för att framtidssäkra köper jag inte riktigt. Hur många av oss här sitter med samma tv i 3 år? Givetvis kommer det hunnit hände en hel del om bara ett par år vad gäller bildkvalitet. Dagens apparater är långt ifrån färdigutvecklade (vilket de iofs aldrig kommer kunna bli men ni fattar poängen).

Slutligen kan jag bara råda alla som går i köptankar att själva åka en runda och titta på apparaterna. Det handlar ju i huvudsak om att du ska bli nöjd och trivas med bilden. Skulle aldrig köpa en bildvisare av något slag enbart utefter vad andra tycker och har för erfarenheter av den.

Permalänk
Medlem

42"+ full-hd plasma är det som gäller Alternativt projektor

Permalänk
Avstängd
Citat:

Hur många av oss här sitter med samma tv i 3 år?

Antagligen 90% av alla användare eller mer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Antagligen 90% av alla användare eller mer

Hmm, är det så illa tror du? Datorintresse går väl kanske iofs inte alltid hand i hand med ljud- bildintresse...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
42"+ full-hd plasma är det som gäller Alternativt projektor

Så helt utan att ta hänsyn till avstånd smäller du ur dig detta?

Helt onödigt för folk att lägga pengar på fullHD om de inte ser skillnaden, lägg hellre pengarna på annat som är viktigare på TVn.

"states the the most important aspects of picture quality are (in order):
1) contrast ratio, 2) color saturation, 3) color accuracy, 4) resolution."

(från sidan jag länkade till)

http://s3.amazonaws.com/carltonbale.com/resolution_chart.png

För en 42" ska man sitta 2.3 meter ifrån för att börja ha nytta av 1080p ens, och då ser man små skillnader.

Själv täntke jag först köpa en 720p projektor, men det vill jag inte längre för där ser man skillnaden mellan upplösningarna så lätt.
Så jag köper först en 46" 720 tv och kompletterar med fullHD projektor när dessa gått ner i pris (ca 15k).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mahti
Så helt utan att ta hänsyn till avstånd smäller du ur dig detta?

Helt onödigt för folk att lägga pengar på fullHD om de inte ser skillnaden, lägg hellre pengarna på annat som är viktigare på TVn.

"states the the most important aspects of picture quality are (in order):
1) contrast ratio, 2) color saturation, 3) color accuracy, 4) resolution."

(från sidan jag länkade till)

http://s3.amazonaws.com/carltonbale.com/resolution_chart.png

För en 42" ska man sitta 2.3 meter ifrån för att börja ha nytta av 1080p ens, och då ser man små skillnader.

Själv täntke jag först köpa en 720p projektor, men det vill jag inte längre för där ser man skillnaden mellan upplösningarna så lätt.
Så jag köper först en 46" 720 tv och kompletterar med fullHD projektor när dessa gått ner i pris (ca 15k).

Om jag köper en TV för att spela/titta på film med så kopplar jag den till datorn, då tycker iallafall jag att det är trevligt med FullHD. Om två paneler är likvärdiga i allt utom upplösning, vad finns det då för nackdel med FullHD? Och ja, kontrast+färger osv är viktigare, därför jag valde plasma som jag tycker ser betydligt bättre ut.

Sen är det inte så himla lätt att se pixlarna på 720p, kör med 70" på cirka 2,8 meters avstånd med min 720p-projektor och det är helt underbart. Men visst, jag kommer införskaffa FullHD-projektor så fort dom droppar under 20K.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReToX

Precis som att en digitalkamera med 12mpix per automatik är bättre än en med 6mpix då?

Permalänk
Medlem

Jag letat litte efter 50" plasma men inte ofta man ser en med full-hd. ska man lägga ut pengar på full-hd eller är det lagom med hd-ready?

Permalänk
Medlem

Beror på hur och till vad TV:n ska användas till. Film och liknande vid ca 3-4m avständ så räcker "vanlig" bra till, surfande och annat på närmare avständ går bättre med en full-hd.

Permalänk
Medlem

men "vanliga" hd-tv sändningar kommer som jag förstått sändas i 720p alt 1080i. Att ha pixelmappning är ju bra, inge kul med uppåtkonvertering (nedåt går desto bättre). En 1080p tv med modernaste panel kostar minst 20 - 25kkr (tittar då på samsung) en 720p runt 14kkr, samma storlek har jag för mig. Att köpa en tv med modernare panel (samsung är väl uppe i över gen. 8 idag ? ) med bättre färger och kontrast tycker jag är bättre, än att köpa en 1080p tv med "sämre" panel. mina 5 cent

Sen om 3 - 5 år kommer du nog ändå vilja byta tv, iaf om panelerna i tv apparaterna åldras som de i dator-tft's. Motiveringen är att jag själv har en ca 4 år gammal tft (viewsonic ). Den började efter ca 4 år visa tecken på "trötthet". Bla. så har det på ett ställe på skärmen bildats ett mörkare område, nån pixel har även gett upp helt.... konsumera mera

Permalänk
Medlem

Ska snart köpa ny tv jag med och det kommer att bli en Full-HD LCD.

Blir troligtvis en: http://prisjakt.se/produkt.php?p=124922

Kollade på en i butik strax efter att de hade släppts och tyckte det va riktigt fin bild.

Nån som har någon komentar till TV:n?

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aijoj
Precis som att en digitalkamera med 12mpix per automatik är bättre än en med 6mpix då?

Nej

Citat:

Tvek. 720p används för det mesta på 32" och det kommer nog bli så ett bra tag. Utvecklarna ser ingen anledning tiil att trycka in en 1080p i en 32" eftersom alla sitter 2-4 m o inte 1 meter ifrån. Såklart ser du skillnaden ju närmare du sitter, men de e så waste. Sen tycker jag att det är klumpigt att sitta 2-3m från en 42" och kolla på tv. Visst det är där du kanske börjar se skillnaden, men fan det e abnormalt.

Då snackar jag såklart 40" och mer. Jag ser inga problem med att sitta 2 meter från tvn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB

Om två paneler är likvärdiga i allt utom upplösning, vad finns det då för nackdel med FullHD?

Priset i de flesta fall. Finns inte vad jag vet någon fullHD runt 16k som slår 46D3000 eller PX70 42" som kostar 10k (finns kanske ngn mer som jag inte orkat gå och hårdgranska).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oobum
Kommer själv köpa mig en Full hd tv för att framtidssäkra. Surt sen om 3 år eller så när det är "billigt" med bluray/eller hd-dvd eller vad det blir. Och så måste du köpa ny tv för att du bara har 768

Och vad tror du då att en full hd-tv från 2007 kostar?

Permalänk
Avstängd

Jag är helt klart med HMB, är det bara priset som avgör då sparar man ett tag till. Vet inte riktigt hur ni upplever högre upplösningar men jag kan med enkelhet peka ut 720p mot 1080p både på mina 24" monitorer och på min 32" lcd (min lcd skalar på ett väldigt skevt vis, men det fungerar bra).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Vet inte riktigt hur ni upplever högre upplösningar men jag kan med enkelhet peka ut 720p mot 1080p både på mina 24" monitorer och på min 32" lcd.

Såklart du kan - dvs. om du sitter närmare än 2 meter (1.8 meter fr 32").

Ge avstånd för att ditt argument ska vara det minsta relevant.