Permalänk
Avstängd

Vadå argument? Finns väl inte ett enda argument i den meningen? Om du någonsin tittat på 1080p material, i en bra miljö, utan att behöva skala om det så skulle du också se skillnad.

Batman Begins - HDDVD t,ex är en ganska mörk film. I dvd-versionen och 720p så ser man klart brister i det svarta oavsett avstånd. Det är som de där tidiga lågupplösta simpsonsavsnitten som florerar på internet, där kan man verkligen se att de ahr blivit för hårt komprimerade.

Permalänk
Medlem

Får tacka för alla svar! Trevligt att få lite olika synpunkter och perspektiv på det hela.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Avstängd

1080i är ju interlace, dvs varannan linje visas varannan gång, och det är väl vanligare än 1080p?

1920x540 pixlar som varje bild innehåller är ju dock i pixlar räknat inte så stor skillnad emot 1280x720 så utrymmesmässigt är det väl hugget som stucket.

Jag skulle naturligtvis välja 1080p eftersom det ju är det bästa man kan få, det ger bättre kvalite idag och är eventuellt mer framtidssäkrat, skall du ändå köpa ny TV så ..

Men om prisskillnaden är signifikant och du inte kan svälja den så behöver du ju inte lida av att ha 720p heller, på det avståndet du kommer sitta på så ser du ju eventuellt inte så stor skillnad ändå. Det är väl värre om du skulle ha den som datorskärm eller så.

Kommer själv köpa mig en Full hd tv för att framtidssäkra. Surt sen om 3 år eller så när det är "billigt" med bluray/eller hd-dvd eller vad det blir. Och så måste du köpa ny tv för att du bara har 768
Han "måste" ju inte köpa ny TV för det, det lär ju gå att se en film i högre upplösning på en TV som bara stödjer den lägre med? Men det kommer ju inte bli lika detaljerat som om han hade den bättre TVn.

Lite lustigt att folk här är för hög upplösning på TVn men ändå vill köpa 1280x800-laptops för att spelen skall flyta även om upplösningen suger pung som desktop ..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zimma
Och vad tror du då att en full hd-tv från 2007 kostar?

Sådär kan man aldrig tänka när det gäller elektronik, då kommer man aldrig kunna köpa något

Därför kan man kanske lägga några extra tusenlapparn u, och sen slippa besväret att köpa ny tv om 3 år.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Vadå argument? Finns väl inte ett enda argument i den meningen? Om du någonsin tittat på 1080p material, i en bra miljö, utan att behöva skala om det så skulle du också se skillnad.

Batman Begins - HDDVD t,ex är en ganska mörk film. I dvd-versionen och 720p så ser man klart brister i det svarta oavsett avstånd. Det är som de där tidiga lågupplösta simpsonsavsnitten som florerar på internet, där kan man verkligen se att de ahr blivit för hårt komprimerade.

Rolig jämförelse du gör. HD DVD i 1080p vs. DVD uppskalat till 720p är ju på inget sätt inressant. Att uppskalade DVD-filmer ger sämre bild än HD-material som spelas upp på en HD-bildvisare är ingen direkt nyhet.

Permalänk
Avstängd

kul med folk som har läsförståelse också.... Läs igen och tänk till.

Permalänk
Medlem

Du menar alltså att SD och HD i 720p producerar en jämförbar bild medan HD i 1080p är dessa två överlägsen? Nästan lika kul i så fall.
Nu vet jag ju iofs inte vad det är för bildvisare du använder men jag utgår ifrån att den kan visa 1080p och då skalas ju givetvis SD och HD i 720p upp, vilket som alltid medför försämringar.
Nu har jag inte sett denna utgåva av batman begins. Får ju hoppas att det bara handlar om en taskig produktion...

Permalänk
Medlem

och ser du endast brister i det "svarta" så är det nog inte 1080p som hjälper dig värst mycket. Det är för att din 1080p skärm nog har bättre kontrast och svärtenivåer.

Och vill du ha en tv som visar mycket detaljer i en mörk bild så ska du nog lägga pengarna på en 720p pioneer av nyare modell (eller såklart en 1080p om du nu tycker det är värt det), då dessa har den bästa svärtan på marknaden. (vilket priser indikerar också :S )

Permalänk
Inaktiv

va ere för 720p-skrämar ni snackar om, de är ju en raritet! 768p vist men då skalar vi, både 720p och 1080p-matrial... Hellre en 1080p-skärm isf än en 768, men själv kör man 720p-projektor på 100" och kommer inte byta föräns den gått sönder!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
va ere för 720p-skrämar ni snackar om, de är ju en raritet! 768p vist men då skalar vi, både 720p och 1080p-matrial... Hellre en 1080p-skärm isf än en 768, men själv kör man 720p-projektor på 100" och kommer inte byta föräns den gått sönder!

Stämmer bra det. Finns det någon vettig anledning till att tillverkarna valt just 768? Är det någon slags kvarleva från 1024x768?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av puffes
Stämmer bra det. Finns det någon vettig anledning till att tillverkarna valt just 768? Är det någon slags kvarleva från 1024x768?

''

De flesta 42" plasma har fortfarande 1024x768.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 5800X3D||32Gb@3.6GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Avstängd
Citat:

Du menar alltså att SD och HD i 720p producerar en jämförbar bild medan HD i 1080p är dessa två överlägsen? Nästan lika kul i så fall.

Ja, visst är trycket bättre i 720p men det stora lyftet finns inte där utan i 1080p. Bristerna i det svarta var bara det tydligaste, allt är märkbart sämre i lägre upplösningar. Nu är jag lite skadad och letar efter brister också men de finns absolut där om man bara vet vad man ska titta efter.

Anledningen till 768 är, vad jag hört, för att 1024x768 är en standardupplösning på monitorer idag med 4:3 förhållande. Det naturliga steget för Widescreen blir då 1366. För att få fram en bredd med 1280 linjer så måste man minska basen till 720.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, visst är trycket bättre i 720p men det stora lyftet finns inte där utan i 1080p. Bristerna i det svarta var bara det tydligaste, allt är märkbart sämre i lägre upplösningar. Nu är jag lite skadad och letar efter brister också men de finns absolut där om man bara vet vad man ska titta efter.

Anledningen till 768 är, vad jag hört, för att 1024x768 är en standardupplösning på monitorer idag med 4:3 förhållande. Det naturliga steget för Widescreen blir då 1366. För att få fram en bredd med 1280 linjer så måste man minska basen till 720.

1080p på en stor skärm/duk ger ett riktigt lyft, det håller jag verkligen med om. Är bilden dock inte större än run 40'' och man sitter på "normalt" avstånd tycker jag inte skillnaden är alls lika markant.

Ang. upplösningen förstår jag ännu mindre anledningen till att de flesta (i princip alla) 42'' plasmor använder sig av avlånga pixlar istället för att öka upplösningen till 1366. Men det finns kanske nån bra förklaring till det också...

Permalänk
Medlem
Citat:

Steget från 720p till 1080p är minimal i dagens läge. Skulle jag skala ner en bild från en 1080p film till 720p och sen tillbaka till 1080p så skulle du antagligen inte märka någon skillnad. 1080p-materialet som jag har sett idag (en hel del) är inte speciellt imponerande. Steget från DVD till 720p är hursomhelst gigantiskt stort, steget från 720p till 1080p kan också vara stort om det bara kommer bra material.

Permalänk
Avstängd

Märkligt, jag upplever det verkligen precis tvärtom

Permalänk
Medlem

Blev en 1080p till slut iaf. Kom fram till att 32" är för litet efter besök hos de stora elektronikjättarna.......... Så jag avbeställde 32"an och köpte denna istället:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=331213

Var och kikade på den "live" också innan jag bestämde mig.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElWeed
Blev en 1080p till slut iaf. Kom fram till att 32" är för litet efter besök hos de stora elektronikjättarna.......... Så jag avbeställde 32"an och köpte denna istället:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=331213

Var och kikade på den "live" också innan jag bestämde mig.

Du får mer än gärna berätta vad du tycker om den sen då jag funderar på en precis likadan. Kommer du koppla datorn till den så får du mer än gärna säga vad du tycker om det också då det är det jag kommer använda den mest till.
Hur var den i butiken då?

Själv beställer jag från DB ifall jag skulle beställa en då jag har en gratis frakt därifrån.
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=HYHLT-37V...

Edit: Du får gärna ta en bild eller 2 på vad som ingår i paketet och på hur tv:n ser ut när du får tv:n. Vet du om det ingår väggfäste? På 32" gör det ju det har jag för mig.

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."

Permalänk
Medlem

men eh.. 800:1 i kontrast är definitivt inget att hänga i gran, en modern 1080p har 8000:1 i den storleken :D. Nedu, i det läget hade jag gått på en 720p och fått rejält mkt. bättre kontrastförhållande till samma pris, sen placerat soffan lite längre från tvn.

(den paramtern "kontrastförhållande" du anmärker på, när du jämrar dig över brister i det svarta Damodred)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusPe
men eh.. 800:1 i kontrast är definitivt inget att hänga i gran, en modern 1080p har 8000:1 i den storleken :D. Nedu, i det läget hade jag gått på en 720p och fått rejält mkt. bättre kontrastförhållande till samma pris, sen placerat soffan lite längre från tvn.

(den paramtern "kontrastförhållande" du anmärker på, när du jämrar dig över brister i det svarta Damodred)

Jag citerar en post på minhembio:

"
Kontrasten är som sagt statiskt och inte dynamisk.
Samsung mäter ofta i dynamisk och kan då ha tex 10 000:1 men när man kollar nogrannare i specifikatiopnern på den statiska så brukar de ligga mellan 600 och 1200:1

Ljusstyrkan är riktigt bra med 550cd/m2 däremot.
De flesta ligger på 500cd/m2.
"

Edit: I en tråd om denna TV såklart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gavve
Du får mer än gärna berätta vad du tycker om den sen då jag funderar på en precis likadan. Kommer du koppla datorn till den så får du mer än gärna säga vad du tycker om det också då det är det jag kommer använda den mest till.
Hur var den i butiken då?

Själv beställer jag från DB ifall jag skulle beställa en då jag har en gratis frakt därifrån.
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=HYHLT-37V...

Edit: Du får gärna ta en bild eller 2 på vad som ingår i paketet och på hur tv:n ser ut när du får tv:n. Vet du om det ingår väggfäste? På 32" gör det ju det har jag för mig.

Tjenare!

Jo, jag har primärt köpt den för att koppla den till HTPC:n. Kan gott skriva några rader när jag får den/ använt den ett tag. Jag är novis på hemmabio- området så det lär inte bli några djupare funderingar.

I butiken så tycker jag att den var OK. Utseendemässigt så fanns det både Philips och Sony som såg bättre ut. Bildmässigt så tyckte jag att den var mycket balanserad och i par med dem som var ett par tusen dyrare.

Jag tittade både på TV och högupplöst material. Säljaren i butiken tyckte att bilden på Hyundaien är något grynig. Det var inte något jag kunde se men han kikar ju på dem varje dag.

Han hade själv en Philips för ca 14k. Han betonade dock att ett TV- köp är mycket personligt och att man skulle ta god tid på sig och köpa den bild man trivdes med.

Både mina ögon och min plånbok trivs med Hyundaien så därför valde jag den.

De där med att ta bilder blir lite svårare..... Jag är en av 3 i Sverige som inte har en digitalkamera ännu.

Väggfäste.... vet ej..... hade inte tänkt att hänga den på väggen (gillar ej att borra) men om det skulle ingå så är det ju bra ändå.

Mvh,

Visa signatur

Permalänk

Full hd i alla ära, men är det inte kvaliteten på bilden som blir avgörande i slutändan? Varför ha 1920x1280 pixlar om bilden inte är naturtrogen, färgerna åter ges korrekt, samt att svärtan är svart som svartaste natten. Dessa är bara några av få aspekter som avgör hur bra bilden blir. Kan säga att jag har kollat på väldigt många tv-aparater både lcd & plasma i med olika upplösningar. Sluta med att vi köpte en Pioneer PDP-507XA, sure den har "bara" 1366x768 i upplösning. Men bilden slår det mesta som finns på markanden, färgerna är naturliga och känns inte överdriva eller för skarpa, svärtan är svart som natten. Detta är en av anledningarna till varför vi valde den. Vi titta på den sharp i 46 & 52tum samt samsunsg full-hd i samma prisklass. Alla matades med samma källa b-ray & hd-dvd. När du hade alla maskinerna brevid varandra så kunde man knappt se skillnad på dem i upplösningen. Men bilden var så pass mycket bättre på pioneer plasman så därför valde vi den. Nu säger jag inte att alla behöver tycka som mig, men upplösningen är inte allt.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Håller med dig. Därför jag skapade tråden.

Visa signatur

Permalänk

1080p är mer men inte bättre nödvänligtvis. Ungefär som att ha 1GB minne på grafikkort,,,,det "låter" bra och säljer till de mindre insatta som bara jämnför specs.

Jag har bara sett ett par 1080p ute i butikerna som har lika "bra" bild som de bästa pioneer och Panasonics plasmorna.

Men,,men,,smaken är som baken som dom säger. Det kanske känns bättre att ha "full-hd" och då kanske man "ser" det som bättre också.

/Cheese

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Full hd i alla ära, men är det inte kvaliteten på bilden som blir avgörande i slutändan? Varför ha 1920x1280 pixlar om bilden inte är naturtrogen, färgerna åter ges korrekt, samt att svärtan är svart som svartaste natten. Dessa är bara några av få aspekter som avgör hur bra bilden blir. Kan säga att jag har kollat på väldigt många tv-aparater både lcd & plasma i med olika upplösningar. Sluta med att vi köpte en Pioneer PDP-507XA, sure den har "bara" 1366x768 i upplösning. Men bilden slår det mesta som finns på markanden, färgerna är naturliga och känns inte överdriva eller för skarpa, svärtan är svart som natten. Detta är en av anledningarna till varför vi valde den. Vi titta på den sharp i 46 & 52tum samt samsunsg full-hd i samma prisklass. Alla matades med samma källa b-ray & hd-dvd. När du hade alla maskinerna brevid varandra så kunde man knappt se skillnad på dem i upplösningen. Men bilden var så pass mycket bättre på pioneer plasman så därför valde vi den. Nu säger jag inte att alla behöver tycka som mig, men upplösningen är inte allt.

håller med, därav jag köpte en 720p för en summa man gott och väl kunnat få en 1080p.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
1080i är ju interlace, dvs varannan linje visas varannan gång, och det är väl vanligare än 1080p?

1080p material är överlägset mycket vanligare. Alla HDDVD och Bluray skivor är ju just 1080p. Sen att ett par hd kanaler sänds i 720p eller 1080i är ointressant då det är just bluray och hddvd som gäller om man har en fullhd tv.

Permalänk
Medlem

Som vanligt verkar folk här tro att bara man kör med en FullHD så är allt frid och fröjd och man har kanonbild.
Den högre upplösningen avslöjar faktiskt en del mkt märkbara brister i det billigare segmentet FullHD apparater. Bla har vi detta med ljusstyrka flertalet har en tendens till gråhet i de ljusa(vita) partierna, sen ett ganska känt fenomen hos dessa apparater, bruset, kolla närmare på detta om ni råkat missa detta någon gång.

Som jag, med flera sagt tidigare en spec. på en LCD/Plasma är inte bara upplösning.

Men beakta givetvis användningsområdet på den bildvisare du ska skaffa.
Hur långt ifrån du kommer sitta, är det en stor dataskärm eller just en TV som är det väsentliga.

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReToX
1080p material är överlägset mycket vanligare. Alla HDDVD och Bluray skivor är ju just 1080p. Sen att ett par hd kanaler sänds i 720p eller 1080i är ointressant då det är just bluray och hddvd som gäller om man har en fullhd tv.

Man väljer apparat efter vad man ska använda den till. Jag använder i princip dagligen min tv för att kolla något program som sänds. Om helgerna blir det ofta en hel del sport. Mig veterligen finns inga tv-sändningar i 1080p planerade så för mig passar en tv med lägre upplösning utmärkt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av puffes
Man väljer apparat efter vad man ska använda den till. Jag använder i princip dagligen min tv för att kolla något program som sänds. Om helgerna blir det ofta en hel del sport. Mig veterligen finns inga tv-sändningar i 1080p planerade så för mig passar en tv med lägre upplösning utmärkt.

Är det inte 1080i de ska sända i? Eller det varierar ju förresten.

Själv använder jag min till 95% med HTPCn. Inte mycket TV alls. Kör på analoga nätet till den till och med.

Permalänk
Medlem

Själv kommer jag använda min till 50% xbox 360 och 50% som datorskärm. Därför jag vill ha en fullhd.

Kan väl passa på att låna tråden lite och fråga om det finns några 37" tv som har stöd för fullhd antingen via VGA eller Component? Som inte kostar skjortan. Då mitt 360 inte har hdmi. Alternativt om det skulle finnas någon vga\component till hdmi adapter?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gavve
Själv kommer jag använda min till 50% xbox 360 och 50% som datorskärm. Därför jag vill ha en fullhd.

Kan väl passa på att låna tråden lite och fråga om det finns några 37" tv som har stöd för fullhd antingen via VGA eller Component? Som inte kostar skjortan. Då mitt 360 inte har hdmi. Alternativt om det skulle finnas någon vga\component till hdmi adapter?

xbox360 skickar som högsta upplösning 1080i via komponent. Via vga kan du få 1080p, men då endast vid uppspelning av HD DVD.

Ang. val av tv så ta en titt på prisjakt.
Hyundai HLT-37V2FH är det billigaste alternativet men det verkar inte som om du kan få 1080p via varken komponent eller vga.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=158089

Nu vet jag inte riktigt var smärtgränsen går ekonokiskt men Samsung LE-37M86BD verkar vara en modell många är nöjda med. Har själv kollat på den och tycker den presterar en bra bild om man matar den med en bra källa.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=165333