Permalänk
Robot

The Freezer

Hemma hos mig var det dags för nya kylskåp..så jag tog tillfället i akt och frågade om jag kunde få de gamla.
Och det fick jag! ;P

Iden är enkel:
Vattenbehållare i frysen och pump
Hål "uppåt" mot den "normala kylen"
Där uppe kommer ett komplett datorsystem befinna sig , fulmatat med vattenblock

Sen kommer det väll bara att ta till hårdhanskarna och.. "Pimp that freezer" men jag avslöjar inga detaljer om det änn ^^

Besök albumet: The Freezer av Dz2

Permalänk
Medlem

Sk du släpa med den på lan osv. eller xD. 8 poäng för udda, men konstig idé. -3 poäng för att du inte har börjat byggt än utan bara la upp bilder på kylskåpet.

Permalänk

Kul att se någon prova det här o praktiken, konceptet har blivit sågat i många trådar, främst då för att kompressorn i en kyl inte är stark nog att kyla något som ständigt producerar ny värme. Hoppas bara att du tänkt ut hur du löser de med tillsatser och eventuella kondens problem.

Permalänk
Medlem

vilken ball idé, men glöm inte nårra hyllplan till läsken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freknemuff
Kul att se någon prova det här o praktiken, konceptet har blivit sågat i många trådar, främst då för att kompressorn i en kyl inte är stark nog att kyla något som ständigt producerar ny värme. Hoppas bara att du tänkt ut hur du löser de med tillsatser och eventuella kondens problem.

Det kommer givetvis inte funka i all oändlighet..men en stund för att försöka ge sig på NH's överklockings rekord för intel..ligger på 5'e plats så länge med ett VIA chipset...
Så det blir lite överklockning över det hela också

Men hursomhelst ja. Det kommer inte funka i oändlighet, utan en stund med bra kylning
Dock kan man ju säga att har vatten specielt..för att förlänga denna stunden

Permalänk

intressant idee
få se mer när du har tid

Visa signatur

Intel Core i5-3570K (Corsair H60) | ASUS P8Z77-V | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB | ASUS 680 DCUII TOP | Corsair HX 850W 80+ | Samsung SSD Basic 830-Series 256GB, Western Digital Caviar Green 2TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

som sagt finns nog bara 1 problem med det hela kondensen men det är en bra ide

Visa signatur

Q9550@3,9 /4Gb-Dominator /2x Ati 3870@840 -2200 /Antec P190
20084 3DMarks.

Permalänk
Medlem

Grattis när hela skiten går sönder. En kyl/frys är inte byggd för att kyla 24/7 utan att bara gå igång när temperaturen går över en viss nivå. Och eftersom en dator behöver kylning 24/7 kommer snart skiten att dö. Kul idé annars

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Låt mig säga såhär. Fukt!
Och så kommer kylen gå sönder

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk

Mycke vaselin kommer du behöva!

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mistard
Låt mig säga såhär. Fukt!
Och så kommer kylen gå sönder

det är nog mer frysen som går sönder

Permalänk
Medlem

Men om man ha en stor mängd vatten. En normal halvfrys rymmer 140l. Säg att du kör en 80l vattentank så kommer ju frysen garanterat kunna hålla vattnet väl kylt 24/7 bra länge. Det är klart att om du kör en liten vattentank så får den problem att hänga med och att den kan bli överbelastad men så länge men har en stor tank tror jagi nte det blir några problem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne92
det är nog mer frysen som går sönder

Skulle tro att det är nog kompressorn som går sönder, om något skulle gå sönder.

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk

haha! låt mig gratuelra till den kommande ugnen

Permalänk

j'vlar vad alla ska vara pessimistiska jag tror på iden! så lycka till med bygget, och fukt det kan man utesluta om du typ byggde en metal låda först och tätade den med silikon överallt och dä r kontakterna är, så kommer ju metal lådan bli kall och sen behöver man ju inte ha igång datorn hela tiden, men det kan vara värt att prova nåt nytt. man måste testa sig fram för nya ideer.

Permalänk
Medlem

Om han bygger en metal låda med högre tempratur än i kylskåpet så kommer den att fungera som en avfuktare den kommer dra åt sig vattnet
den kommer bilda kondens utav allt vatten som finns i lådan. och det finns rätt mycke fyckt i luften.

Altenativ hadde kanske vart att bygga den i en vakum låda. men då finns det ingen luft som kan kyla vissa komponenter utan då moste allt som alstrar värme ha någon form av aktiv kylning som vatten etc.
och då är det ganska onödigt att ha kylskåpet igong.

Innan jag montera ihopp allt så hadde jag iallafal ställt kylen i ett litet rum tillsammans med en avfuktare innan jag stängde till så man får ut så mycke fukt som möjligt.

Ja iden kan funka. om han sitter med en jävla bra smart lösning på att få bort fukten från känsliga delarna.

Men det med att ha en vatten beholare i frysen lät ganska smart iallafal..
Man skulle ju kuna köra ren sprit i systemet så tål det minus grader till en viss del
Vet att vissa kyl anlägningar är fylda med ren sprit.
(inte system bolagets det är inte ren sprit)

Tips
Jag hadde nog kört massa serie koplade Bilkylare som vatten tank i frysen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bil_experten
Om han bygger en metal låda med högre tempratur än i kylskåpet så kommer den att fungera som en avfuktare den kommer dra åt sig vattnet
den kommer bilda kondens utav allt vatten som finns i lådan. och det finns rätt mycke fyckt i luften.

Altenativ hadde kanske vart att bygga den i en vakum låda. men då finns det ingen luft som kan kyla vissa komponenter utan då moste allt som alstrar värme ha någon form av aktiv kylning som vatten etc.
och då är det ganska onödigt att ha kylskåpet igong.

Innan jag montera ihopp allt så hadde jag iallafal ställt kylen i ett litet rum tillsammans med en avfuktare innan jag stängde till så man får ut så mycke fukt som möjligt.

Ja iden kan funka. om han sitter med en jävla bra smart lösning på att få bort fukten från känsliga delarna.

Men det med att ha en vatten beholare i frysen lät ganska smart iallafal..
Man skulle ju kuna köra ren sprit i systemet så tål det minus grader till en viss del
Vet att vissa kyl anlägningar är fylda med ren sprit.
(inte system bolagets det är inte ren sprit)

Tips
Jag hadde nog kört massa serie koplade Bilkylare som vatten tank i frysen.

Jag måste säga att du har en poäng där med avfuktare...:P
Kan man inte slänga in typ. 1Kg "Vad det nu hadde för namn" sådan som drar till sig fukt..som man brukar ha i väskor när man köper de..små påsar där det står "Do not eat"
Typ kasta in det där..några timmar.. och hålla dörren stängd..?

Eller så får jag väll köra på med en avfuktare! eller en jädrans massa vaselin.

( Finns det ett sätt ta bort vaselin enkelt?..är ju väldigt fettigt)

Permalänk

hoppas du kommer på nån lösning har funderat lite själv men kan inte just nu komma med nån bra ide. du måste ju försluta delarna på nåt sätt, så det inte kommer kondens på dem. nu kom jag på en ide, du har bara vatten tanken i frysen, det är ju där det är mest kondens ju. och så har du datorn utanför kyle/frysen. eller tar frysplastpåsar och lägger hårddiskarna i och försluter tätt. moderkort och resten får du ta en jätte stor påse och lägga moderkotet där i och förslute tätt. vet ej om det fungera.

Permalänk
Avstängd

hm? varför?

Så stor att man inte kan hantera den, kommer bli varmt som in i helvete om du inte drar in massa fläktar, och almänt osmidigt/bökigt?
Inte särskilt snyggt heller för den delen.

Finns säkert andra åsikter, men det var mina.

Visa signatur

[ Gigabyte GA-M57SLI-S4 ][ AMD Athlon 64 X2 6000+ ][ 4096 MB ][ 160 GB seagate + 2 * 250 GB spinpoint + 250 GB mybook pro ][ 22inch wide lcd, Benq ][ Creative 2.1 ][ Sennheiser HD 270 ][ steelkeys 6G ][ Razer Copperhead / intelli 3.0 (orginal) ][ Razer eXactmat + eXactrest ][ Zalman 600W HP ]
[Lånat grafikkort XD]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Glenn9
hm? varför?

Så stor att man inte kan hantera den, kommer bli varmt som in i helvete om du inte drar in massa fläktar, och almänt osmidigt/bökigt?
Inte särskilt snyggt heller för den delen.

Finns säkert andra åsikter, men det var mina.

Vatten vatten vatten återigen vatten.
Läs beskrivningen

Permalänk
Medlem

hahahaha

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | Aorus Xtreme WB 3080 | Samsung 970 EVO Plus | Corsair HX1000i | Windows 10

Permalänk
Medlem

coolt

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk
Avstängd

gör ett snyggt bygge nu:D

Visa signatur

OBS!Mitt gamla magic_shoot inlogg är borta! Detta är mitt nya. Bara satt du vet! Dator: amd x2 3600+,asus m2npv-vm,aeroengine2,2gb,80gb

Permalänk
Medlem

Du fick nyss mycket att tänka på
Gör ett snyggt bygge med massor av tid spillt så blir det nog bra! 10p för tanken/drömmen

Visa signatur

DFI INFINITY NF Ultra M2, A64 X2 4600+ 65W, 4x1024Gb Kingston 533Mhz, NVidia GeForce 8800Ultra, 200+250Gb SATA Seagate

Permalänk
Medlem

För alla som hänger med på "drömmen" som Coffee sade...

Idag slank bestälningen på 3 papperslappar...(och en halv^^)
Ner i kompletts "ordesystem"
Sakerna kommer nog på onsdag.
Då kommer det va dags för sticksågen.. att börja tugga i sig kylskåpet

Permalänk
Medlem

Om ni får värme på vattnet lär ju kompressorn dö av utmattning, annars fryser väl vattnet..

Äh vafan de ska bli ´grymt kul å se hur det går! lycka till!

Visa signatur

ordning är bara för idioter genier behärskar även kaos

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bil_experten

Normalt så bildas kondens när ett föremål är kallare än dess omgivningstemperatur. Som exempel, stoppa en colaflaska i frysen o ställ fram, ta en andra och värm upp, ställ sedan båda i rumstemperatur så ska du få se vad som händer

I övrigt, det spelar ingen roll om du (trådskaparen) har vattenkylning eller om du har lyftkylning när det gäller värmeutveckling. Komponenterna utvecklar en viss mängd värme, oavsett om du har en fet kompressorkylning eller luftkylare. När du har detta i ett slutet utrymme kommer du inte bli av med denna värme(energi). Det enda kylare gör är att transportera bort värme från objektet ut till omgivningen, med olika snabbt/bra resultat.

En vattentank kommer dessutom bara fungera som "backup" en stund om du har kylt ned den först och sedan sätter igång datorn.

Sådär då var dagens teorilektion avslutad

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Normalt så bildas kondens när ett föremål är kallare än dess omgivningstemperatur. Som exempel, stoppa en colaflaska i frysen o ställ fram, ta en andra och värm upp, ställ sedan båda i rumstemperatur så ska du få se vad som händer

I övrigt, det spelar ingen roll om du (trådskaparen) har vattenkylning eller om du har lyftkylning när det gäller värmeutveckling. Komponenterna utvecklar en viss mängd värme, oavsett om du har en fet kompressorkylning eller luftkylare. När du har detta i ett slutet utrymme kommer du inte bli av med denna värme(energi). Det enda kylare gör är att transportera bort värme från objektet ut till omgivningen, med olika snabbt/bra resultat.

En vattentank kommer dessutom bara fungera som "backup" en stund om du har kylt ned den först och sedan sätter igång datorn.

Äntligen någon som fattar! hela poängen med vattentanken!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog

Äntligen någon som fattar! hela poängen med vattentanken!

Permalänk

För att bli av med kondens som kommer uppkomma på komponenter som är varmare än lyften i kylskåpet så kan du ju stoppa ner hela datorn i en låda med olja (olja som inte är strömledande då). Så vitt jag vet kan du använda vanlig matolja. Vattenkylning kan du ha i alla fall, även om datorn skulle stå i en låda med olja, eller hur?

Lycka till!