Permalänk
Medlem

vilket solaris till en ss20?

Har vi några solaris-gurus här på swec?

Jag har en sparcstation 20 som jag tänkte slänga in Solaris på. Dubbla 75MHz, 416mb RAM.
Någon som vet var smärtgränsen för användbarhet går när det gäller dessa lite äldre maskiner? Solaris 10 har jag redan uteslutit, men annars; 9, 8 eller 7? Givetvis i proportion till vad man får ut av de olika versionerna i form av updateringar, funktionalitet osv...
Kan inte mycket om Solaris än sålänge, så alla tips är välkommna.

Tack!

Permalänk
Medlem

Du kan köra GNU/Linux på den också.
Debian Gentoo och ubuntu finns för sparc

kör Debian på min ultra10 men har inte kommit på någon vettig arbetsuppgift åt den. Vad har du själv tänkt använda den till?

Permalänk
Medlem

netBSD annars

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem

Jag prova Solaris 8 på min SS20

Plågsamt långsamt.

Permalänk
Medlem

Solaris 9 ska fungera på en ss20. Med mycket ram så borde det gå hyffsat men jag har inte provat själv.

Permalänk
Medlem

Tackar för svar!

Meto:
Ubuntu verkar tyvärr bara stödja UltraSPARC, dvs, Ultra 1, 2, 5 burkarna osv. Annars hade jag testat det, eftersom jag kör det på mina vanliga burkar. Debian och Gentoo kan komma på tal senare.
Det är svårt att hitta arbetsuppgifter åt dom här gammla häckarna. Jag vill mest ha i gång den som ett projekt, experimentera med Solaris, njuta av hur välbyggd maskinen i sig är osv. Men det finns väl egentligen inget som berättigar att ha el-slukarna igång någon längre tid.

maDa:
Intressant. Vad har du för processor(er) / hur mycket RAM?

Jag har en installation NetBSD på den just nu, men jag får riktigt skumma fel. Installationen gick bra, men vart efter jag bootade om den så verkade det som den "degenererades", fler och fler filer verkade försvinna för varje boot. Till slut uppgav den att till exempel password databasfilen (pwd.db, eller vad den nu heter) och shell-programmet var borta. Kan det här ha något att göra med den nya(re) och tystare disken som jag slängde in för ändamålet? (18Gb SCA)
Hursomhelst så är jag sugen på Solaris nu, dels för att testa något nytt och dels för att en Sol trivs nog bäst med sitt Solaris

Följdfråga: någon som vet var man kan få tag på de äldre versionerna av Solaris? Någon som har erfarenhet av att köra någon sorts nätverksinstallation, så att man slipper bränna massa skivor och vänta på den slöa läsaren?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stoof

Följdfråga: någon som vet var man kan få tag på de äldre versionerna av Solaris? Någon som har erfarenhet av att köra någon sorts nätverksinstallation, så att man slipper bränna massa skivor och vänta på den slöa läsaren?

http://www.sun.com/software/solaris/9/

http://docs.sun.com/app/docs/doc/806-5205/6je7vd5rn?a=view

Permalänk
Medlem

Haha, fyskäms på mig. Jag borde ha letat upp det där. Tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stoof
Intressant. Vad har du för processor(er) / hur mycket RAM?

2x75Mhz, 512MB, Seagate 9,1GB (nog en 10krpm)

Jag orka aldrig installera det klart dessvärre. Efter andra skivan. ca. 1,5 timme senare så sket jag i det och avbröt det hela. Det kan bero på CD-läsaren iofs. Men jag tycker saker som att flytta fönster osv.. gick ruskigt långsamt med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Jag orka aldrig installera det klart dessvärre. Efter andra skivan. ca. 1,5 timme senare så sket jag i det och avbröt det hela. Det kan bero på CD-läsaren iofs. Men jag tycker saker som att flytta fönster osv.. gick ruskigt långsamt med.

Jo, det beror utan tvekan på läsaren, den ska tydligen vara sjukt långsam, 1x / 2x nånting. Att fönster gick segt måste bero på att installationen inte var klar.
Jag hade ett par ss10:or med 1 x 50 MHz och typ 128Mb RAM, dom hade inga sådana problem med Solaris 8. Du skulle ha orkat installera klart!