Permalänk
Medlem

HTPC / ev. spelmaskin.

Tjo!
har länge vart sugen på att skaff amig en htpc och nu när jag häromdagen såg skärpan jag får när jag kopplar min laptop till teven via vga så blev suget allt större.

Sen vet jag även att GTA IV är på gång och det är jag grymt sugen att spela.

Tänkte kolla hurpass kraftig (dyr) maskinen behöver vara för att kunna spela GTA IV uppskattningsvis.

Då det är huvudsakligen tänkt som htpc är ju tysthet ett stort plus...

Var inne på komplett och tryckte ihop lite saker som kanske kan bli bra?? Exakt vilket moderkort etc är jag inte säker på. Har valt efter prisklass för att få ett hum om vad hela burken kan tänkas kosta.

Hurpass starkt grafikkort kommer behövas?? Har en Samsung 32" LCD 1366*768 lr vad upplösningen är. Har inga som hellst krav på att kunna spela på maxgrafik, utan det ska flyta hyffsat snyggt...

Citat:

Asus GeForce 8600GT 512MB GDDR3 Silent, PCI-Express, Tv-Out/2xDVI-I/HDTV/HDCP
1579.00

AMD Athlon 64 X2 4800+ 2.5GHz Socket AM2 1MB, BOXED m/fläkt
999.00

Silverstone SST-LC20 HTPC, Svart (utan nätagg)
1298.00

Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM
995.00

Seasonic S12-II Nätaggregat 380W, 120mm fläkt, 4xSATA, ATX, PCI-E, 20/24pin
699.00

Crucial DDR2 PC5300 2048MB CL5 Kit w/two matched DDR2 PC5300 1024MB CL5
699.00

Logitech diNovo Cordless Desktop Notebook,tangentbord/mus/remote, USB
995.00

NEC DVD-brännare AD-5170 IDE Svart OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)
299.00

MSI K9N NEO-F V2, nForce 520, Socket-AM2 , SATAII, DDR2, GbLAN, ATX, PCI-Ex16
560.00

Total:

8.123,00

Går det inte få något i den prisklassen som går att använda till att spela kommande GTA med så får det vara.. då blir maskinen dedicerad endast till surf/htpc. Vad skulle man kunna dra ner på isådana fall??

Ge mig gärna förslag!

// Peter

Permalänk
Medlem

är det ens officiellt att GTAIV ska till PC? Annars verkar det som ett OK bygge, jag vet inte.

Visa signatur

Ordered a thousand bottles of Tippex. Big mistake.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jake S.
är det ens officiellt att GTAIV ska till PC?

hmm.. bra fråga..

kanske det inte är.. Isådana fall.. vad kan jag dra ner på? allt som innebär mindre cash utan att riskera media center prestanda är v'rt att dra ner på onödigt med overkill saker för avsett ändamål.

Permalänk
Medlem

Ett ATI HD 2900 som grafikkort kanske om spelprestandan blir tillräcklig så kan du ju även vara säker på att kunna spela upp allt i HD-film väg?

Visa signatur

Köper aldrig en "gaming-laptop" igen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jomper
Ett ATI HD 2900 som grafikkort kanske om spelprestandan blir tillräcklig så kan du ju även vara säker på att kunna spela upp allt i HD-film väg?

HD 2900 verkar ligga på runt 2500:- för billigaste... liite väl kanske... men kolla gärna på min budget ovan.. plocka ihop något som kan passa.. Och kommer inte gta 4 på pc så försvinner nog spelalternativet helt....

Och blir det enbart media dator så kommer ev linux köras. fungerar ati med linux numera?

Permalänk
Medlem

ser i övrigt bra ut tycker jag, jag har precis knåpat ihop ett paket för 10600:- för en HTPC och väntar även jag på åsikter. Funderade på samma chassi som dig ett tag innan jag till slut gick upp i pris till Zalman HD-160 men ditt skal är även det väldigt nice.

Du kan ju kika in min tråd om du vill kika lite men vi har ju lite olika prioriteringar då du ska spela vilket inte jag ska. Men det är ändå kul med HTPC måste jag erkänna, ser verkligen fram emot den.

Anledningen att jag kommenterade ditt grafikkort var just för att jag hört så mycket bra om ATI's HD ... serie när det gäller att spela upp film. Men du måste ju se över grafikkort extra noga om du ska kunna spela och se på film. Jag slapp göra den avvägningen och gick på HD 2400 vilket jag kan rekomendera om du skiter i spelprestandan...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jomper
ser i övrigt bra ut tycker jag, jag har precis knåpat ihop ett paket för 10600:- för en HTPC och väntar även jag på åsikter. Funderade på samma chassi som dig ett tag innan jag till slut gick upp i pris till Zalman HD-160 men ditt skal är även det väldigt nice.

Du kan ju kika in min tråd om du vill kika lite men vi har ju lite olika prioriteringar då du ska spela vilket inte jag ska. Men det är ändå kul med HTPC måste jag erkänna, ser verkligen fram emot den.

Anledningen att jag kommenterade ditt grafikkort var just för att jag hört så mycket bra om ATI's HD ... serie när det gäller att spela upp film. Men du måste ju se över grafikkort extra noga om du ska kunna spela och se på film. Jag slapp göra den avvägningen och gick på HD 2400 vilket jag kan rekomendera om du skiter i spelprestandan...

Som sagt.. kommer inte gta 4 komma till pc så skiter jag fullständigt i spelprestandan... ska kika din tråd nu...

Men samtidigt. Om jag inte är ute efter spelprstanda kommer jag troligen köra linux om jag hittar bra htpc dist. Hur funkar ATI's HD kort i linux? har haft allmäna problem med ati och linux tidigare. Men nu när ati har släppt koden för drivrutinerna kanske detta är på bättringsväg?

Permalänk
Medlem

Jag saknar tyvär helt kunskaper om Linux men det borde inte vara några större problem att söka den informationen så fort du bestämt dig för dina komponenter i övrigt.

Visa signatur