Permalänk
Medlem

NEC DVD-brännare

Hej ! Jag har köpt en NEC DVD-brännare men har inte pluggat in den ännu, är det något speciellt jag bör tänka på?
Är det bara att "plug and play" ? (Någon speciell sladd osv)
Inga installationer i Windows/BIOS sedan eller?

Så här ser den ut: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325580

Tacksam för hjälp!

Med vänlig hälsning

Permalänk
Medlem

Med tanke på att det är IDE så får du ta en titt på jumprarna (eller vad det nu heter på svenska). Om du kopplar in ide sladd där du inte har något annat inkopplat så borde det bara vara att koppla in och köra, annars får du titta på den andra enheten också. Kanske får du göra någon inställning i bios för att hitta den.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Hej heande!

Jag har kopplat in DVD-brännaren nu. Provade att stoppa in en DVD-skiva i den och då kom detta meddelande upp:

"Det går inte att spela upp DVD-skivan eftersom ingen kompatibel DVD-avkodare har installerats på datorn"

Det är ett stort frågetecken för mig, menar den att jag behöver codec?
Vet någon en lösning till detta?

Med vänlig hälsning

Permalänk
Avstängd

instalera powerdvd ,eller sök på vlc mediaspelare den klarar av o spela dvd filmer ,om den är gratis vet jag inte men de är bäst i alafall

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Permalänk
Medlem

Jag har VLC men då tappar det hela poängen med att jag köpte en DVD-brännare... man ska väl kunna stoppa i en DVD-film och kolla på den med menyer och allt? Eller?

Permalänk
Avstängd

jag ser dvd menyer med vlc media spelaren med den är exakt samma som en vanlig dvd ända skildnanden är att den stöder dom flesta andra codecsar

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hjelp
Jag har VLC men då tappar det hela poängen med att jag köpte en DVD-brännare... man ska väl kunna stoppa i en DVD-film och kolla på den med menyer och allt? Eller?

att det är en dvd brännare har väl inget med huruvida det finns menyer på dvd filmerna?

Som sagt ladda ner VLC (fungerar bra till nästan alla dvd:er jag testat) och eventuellt också nero drivespeed (i alla fall om det är freeware, men det är jag inte säker på. Det får du kolla upp).

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Nej men är DVD-brännare en DVD-spelare också? Annars har jag missförstått. Det jag menade var att om jag hyr en Dvd-film så att säga och så känner jag för att kolla filmen på datorn, kommer skivan startas upp precis likadant som om jag hade stoppat in filmen på min dvd-spelare i vardagsrummet? Förstår ni, är det samma sak?

Med vänlig hälsning

Permalänk

Om du jämför din DVD i datorn med en DVD kopplad till tv, så nej det är inte samma sak.

DVD´n du har i datorn är ingen DVD-films-spelare, inte per automatik, den kan läsa och skriva DVD, men för att läsa en DVD-film och visa denna korrekt i datorn måste du ha lämplig mjukvara också. När denna är installerad så är det "nästan" som en DVD-spelare till TV´n

Visa signatur

Silverstone Tj06; Gigabyte P35-ds4 rev1; E6750; Corsair hX620; Dominator 8500; Raptor sys-disk; 8800Gtx

Permalänk
Medlem

men sedan om du kollar på DVD med en dvd brännare eller en DVD läsare så är det exact samma sak. Enda skillnaden är att du kan bränna egna DVD skivor med en dvd brännare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eric Josefsson
Om du jämför din DVD i datorn med en DVD kopplad till tv, så nej det är inte samma sak.

DVD´n du har i datorn är ingen DVD-films-spelare, inte per automatik, den kan läsa och skriva DVD, men för att läsa en DVD-film och visa denna korrekt i datorn måste du ha lämplig mjukvara också. När denna är installerad så är det "nästan" som en DVD-spelare till TV´n

Jag har aldrig haft problem att spela upp dvd på min dator utan codecs.

hmm..

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

inte en chans, någon form av codec eller dvd programvara har du eller någon annan installerat. DVD codec kan ha många källor som man inte tänker på.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Tack för så många svar, jag har VLC som sagt och då ska det väl funka helt utan problem? Jo, hur funkar det när man laddar ner DVD-filmer från torrents och liknande? Är det något speciellt "filformat" som jag kan spela upp nu som jag inte kunde innan med en DVD-brännare... eller är DVD-filmer ute på nätet helt vanliga "avi/mpeg" filer?

Tack

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

§7

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||