Problematik kring biometrisk autentisering

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enity
Operera in RFID taggar i folk!

Hur löser det problem kring biometrisk säkerhet?

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Hur löser det problem kring biometrisk säkerhet?

Det gör att du slipper det helt.

Eller så går det ju att kombinera, hjälper ju inte att du har information om hur personens iris ser ut om du inte har rfid taggen som sitter i honom.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enity
Det gör att du slipper det helt.

Eller så går det ju att kombinera, hjälper ju inte att du har information om hur personens iris ser ut om du inte har rfid taggen som sitter i honom.

Vad talar du om egentligen? Problemet kvarstår om jag tar den x bit långa strängen som krävs för att verifiera din RFID-tag. Då måste du operera ut den (om det ens går) för att man skall kunna säkerställa din identitet igen.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Lär det inte variera en jävla massa?

Lite lustigt detta egentligen. Känns trots allt säkrast med ett bra lösenord. Keep it simple (inte själva lösenordet då förstås).

Inte helt säker på det, men jag har för mig att det är klart möjligt att känna igen människor baserat på blodflödet i ansiktet och att det är lika unikt som fingeravtryck. Har ingen källa på detta tyvärr.

Visa signatur

Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker.

Permalänk
Medlem

de simplaste alternativen kanske hade varit både chip och biometri, ett chip med en given kryptering av utläsningen från biodatan kollas varje gång, som att man signerar sin egen kod sas.

att om nån snor fingeravtryck eller lyckas göra en kopia av en ögonlob (inte troligt iof) så är detta ändå värdelöst utan att ha chip-ID, och om båda är "stulna" så får man en ny signeringsnyckel på sitt chip.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prizephitah
Inte helt säker på det, men jag har för mig att det är klart möjligt att känna igen människor baserat på blodflödet i ansiktet och att det är lika unikt som fingeravtryck. Har ingen källa på detta tyvärr.

skulle nog fungera ungefär lika fint som en ögonscan. om man inte får en stroke eller så, då förlorar man sin identitet på mer än ett sätt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Tycker det verkar kasst.
Vem som helst med en bra kamera kan ju fota någons näthinna eller fingeravtryck.
Än så länge har jag inte hört om något sätt att bara sno ett lösenord som ligger lagrat i någons hjärna.

Permalänk
Avstängd

Har det inte spårat ut nu?

Varken DNA-profiler eller RFID har egentligen något att göra med säkerhet, snarare tvärt om; de är typiska, klassiska, osäkerhetskällor. Dessa tekniker har sina förtjänster men de ökar inte säkerhet, utan minskar den!

DNA-bedrägerier är ju rent triviala och RFID-kretsar kan oskadliggöras med tekniker som är tillgängliga för den genomsnittliga elektronikhobbyisten.

Prat om DNA och RFIF vittnar bara om hur lite folk egentligen förstår sig på säkerhet. Säkerhet är svårt, och studeras vetenskapligt. "Säkerhet" är inget som har med politik eller teknik att göra.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."