Permalänk
Medlem

Bytte just från BBB till Comhem

Hej
Bytte precis till comhem efter att ha haft BBB 24/1.. Jag fick ut 8/0.7 som bäst. Och enligt tekniska supporten fanns inte möjligheten att få bättre än det jag hade. Hur dom än gjorde. Jag bodde för långt ifrån stationen, 3200meter.

Då blev jag helt vansinnig eftersom att jag skulle ha 24/1 och det var vad jag betalade för. Han sa då att han inte heller kunde begripa hur dom kunde sälja det eftersom att det var långsammare än 10/1 tjänsten to m. Blev då kopplad till någon kärring som försvarade det hela med -"Upp till 24mbit..." När jag kontrade med att dom borde ha någon kompetent person på bygget som sätter gränserna för vad de kan sälja. Varpå hon svarar något i stil med "Ja men det betyder ju bara att tjänsten går att koppla in där.."? Alltså vad är detta??

Bad omgående att bli kopplad till uppsägningen, skrek och gapade lite.. Killen förstod mig och bjöd på en månad samt tog bort uppsägningstiden med en månad..

Hon sa även att förmodligen har ingen klagat ute från mitt område tidigare så de har inte vetat om det.. ? Någon måste ju veta att det är omöjligt att komma upp i högre hastigheter på det avståndet.
Varför gör de såhär?

Vem fan säljer en kaka som finns men inte går att ha eller äta. Men försvarar sig med att den skulle kunna gå att äta, om man hade den?

Direkt efter det beställde jag 24/8 tjänsten från Comhem via fibernätet. Kommer jag upp i detta eller blir det samma visa igen?

Visa signatur

<<||>> Intel Core2 Duo@3000MHz E6400 Overclocked <<||>> Radeon X1900XT 256mb 675/775mhz <<||>> 2048mb Corsair Extreme2 800mhz <<||>> 74GB Raptor, 320GB Western Digital, 250GB Maxtor <<||>> Asus P5BP965 <<||>> HDA Mystique 7.1 <<||>> Hiper Type M@580w <<||>> Samsung DVD+RW 18x 4x Dual Layer <<||>> 3dMark05: 12182<<||>>

Permalänk

Jag hade rejäl skillnad i hastighet mellan BBB 24/1 telejacket och ComHem 24/8 via kabelnätet. Jag dubblerade ner och upphastighet till i stort sett maximala "upp till" hastigeheten.

/Cheese

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem

Ja men det är ju så ADSL funkar. 24 är en teoretisk maxgräns som ingen kommer att komma upp till, läser du ditt avtal så står det precis där. Nu är väl 8 dock lite lite om man betalar för mer än det 3-dubbla, men oavsett vad så är det fortfarande upp till. Kvittar hur mycket du än ringer och skäller på den oskyldiga supporten.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

ADSL och Kabel är helt olika tekniker. Generellt så blir det bättre hastighet på kabelnäten enligt mina erfarenheter.

Comhem har inga fibernät-tjänster.

Permalänk
Medlem

Re: Bytte just från BBB till Comhem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mnc
Bla bla bla

Suck under vilken sten kröp du fram?
Detta diskuterades för något år sedan, nu är det ett känt faktum att ADSL har en fysisk begränsning.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Coca vi vänder på frågan istället. Vilken sten kröp du fram under? Sluta leka troll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddex
Coca vi vänder på frågan istället. Vilken sten kröp du fram under? Sluta leka troll.

Detta forum är inte till för att folk skall avreagera sig för alla orättvisor här i världen.

Just detta med ADSL och vad man får ut har "diskuterats" nog på detta forum. Sluta slå på den döda hästen tack.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig förstått det här med att man ska avreagera sig mot kundtjänst eller support. Speciellt när de faktiskt inte har gjort nått fel. I just det här fallet håller de sig dessutom till det avtal trådskaparen har tecknat. Visst, jag fattar att man blir lack när man inte får den hastigheten man tycker att man ska få. Därför tecknar jag personligen ALDRIG ett avtal om nån ADSL tjänst över 8/1. Det ska till extremt gynsamma förhållanden för att man ska komma i närheten av några 24Mbit.

Rent personligt tycker jag att du istället för att racka ner på BBB som du har gjort faktiskt ska vara tacksamma mot dem för att de var så tillmötesgående de var enligt din egen beskrivning, när du betedde dig som du gjorde mot dem, enligt din egen beskrivning.

Jag tycker faktiskt att det är så jävla trist att se hur folk får för sig att de kan bete sig hur som helst när det faktiskt är deras egen okunskap som ligger till grund för frustrationen.

Permalänk
Medlem

xDSL är, och förblir, en kass tjänst i förhållande till dedikerad fiber och KTV.

KTV är OK så länge som det finns BB i nätet, ofta är denna kass och KTV-tjänsterna ännu sämre - men just ComBort har faktiskt en hyffsad KTV-tjänst nu.

Har du valt DSL framför andra lösningar? Gilla läget eller skaffa ett vanligt K56Flex...

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Medlem

Mnc:

Alltså skyll dig själv. Du undrar över varför dom säljer en tjänst dom inte levererar. Jag undrar varför du köper en tjänst du inte ens läst avtalet till.

Det står med all säkerhet där och säkert även då du gör beställningen att det är en "upp till" tjänst, precis som hos alla andra ADSL leverantörer. Dom kan inte göra något åt detta då det är tekniken som begränsar.

För mig är det ett under att kundtjänsten var så medgörlig som dom nu var, hade jag fått bestämma hade du garanterat fått behålla dina tre mån uppsägtid.

Permalänk
Medlem

Re: Bytte just från BBB till Comhem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mnc
Hej
Bytte precis till comhem efter att ha haft BBB 24/1.. Jag fick ut 8/0.7 som bäst. Och enligt tekniska supporten fanns inte möjligheten att få bättre än det jag hade. Hur dom än gjorde. Jag bodde för långt ifrån stationen, 3200meter.

Då blev jag helt vansinnig eftersom att jag skulle ha 24/1 och det var vad jag betalade för. Han sa då att han inte heller kunde begripa hur dom kunde sälja det eftersom att det var långsammare än 10/1 tjänsten to m. Blev då kopplad till någon kärring som försvarade det hela med -"Upp till 24mbit..." När jag kontrade med att dom borde ha någon kompetent person på bygget som sätter gränserna för vad de kan sälja. Varpå hon svarar något i stil med "Ja men det betyder ju bara att tjänsten går att koppla in där.."? Alltså vad är detta??

Bad omgående att bli kopplad till uppsägningen, skrek och gapade lite.. Killen förstod mig och bjöd på en månad samt tog bort uppsägningstiden med en månad..

Hon sa även att förmodligen har ingen klagat ute från mitt område tidigare så de har inte vetat om det.. ? Någon måste ju veta att det är omöjligt att komma upp i högre hastigheter på det avståndet.
Varför gör de såhär?

Vem fan säljer en kaka som finns men inte går att ha eller äta. Men försvarar sig med att den skulle kunna gå att äta, om man hade den?

Direkt efter det beställde jag 24/8 tjänsten från Comhem via fibernätet. Kommer jag upp i detta eller blir det samma visa igen?

är du sann?

varenda människa placerad vid en dator är väl väl bekant med att det är en teoretisk hastighet?
du kommer knappast få full hastighet med comhem heller om du tror det.

Visa signatur

K M K !

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ett känt fenomen för ADSL tekniken.

Jag måste hålla med dom andra: det är tråkigt när kunderna börjar bli otrevliga mot alla stackare, som sitter vid supporten. Knappast deras fel.
Finns väl såvitt jag vet: inget företag i sverige som garanterar adsl hastigheten. Däremot så finns det tydligen chanser för lägre priser om det går riktigt långsamt. Att man tex betalar för 8/1 tjänst istället för 24/1 osv.

Bara så du vet: IDE, USB gränsnitt osv har också bara "teoretiska" maxhastigheter. I verkligheten är man inte i närheten av dom maximala överföringshastigheterna.

Permalänk
Medlem

Har jag ens yttrat att jag ska ha maxhastighet? Nej! Men jag kanske hade räknat med att få runt 11mbit+. Isf hade jag väl tatt 10mbit tjänsten..

Avreagera sig? Rätt ska väl vara rätt?? Betalar man för 24mbit och man får 8mbit när det FINNS 8mbit som tjänst redan så är det väl lämpligt???? Oskyldig support? Vem är ansvarig om inte de anställda?

Jag var inte otrevlig förren dom började vara otrevliga, då blev jag riktigt förbannad. Jag arbetar inom service branchen. Och jag bad om att bli kompenserad, något dom vägrade med en klang av otrevlighet. Då blev jag arg eftersom att jag tyckte jag förtjänade att bli kompenserad. Vilket jag blev tillslut..
Det är ju vi kunder som betalar deras löner, nog ska de göra något för
den?

Återigen: När det finns 8mbit att betala för ska jag väl inte betala för 24?

Och jag vet att den är teoretisk. MEN på 3200meters avstånd från stationen är den inte Teoretisk längre. Den är omöjlig. 2500meter är det teoretiska avståndet för 24mbit!

To m BBB egen tekniska support kunde inte förstå hur de kunde sälja 24mbit på det avståndet.. Men eftersom ni är så duktiga och förstår det så är ju det väldigt märkligt..

Visa signatur

<<||>> Intel Core2 Duo@3000MHz E6400 Overclocked <<||>> Radeon X1900XT 256mb 675/775mhz <<||>> 2048mb Corsair Extreme2 800mhz <<||>> 74GB Raptor, 320GB Western Digital, 250GB Maxtor <<||>> Asus P5BP965 <<||>> HDA Mystique 7.1 <<||>> Hiper Type M@580w <<||>> Samsung DVD+RW 18x 4x Dual Layer <<||>> 3dMark05: 12182<<||>>

Permalänk
Medlem

Inte blir det fulla 24Mbps med comhem, men jag skulle nästan vara säker på 20-22 iaf.

Permalänk
Medlem

"Upp till" används hos comhem också så 16,7mbit eller över bör man ligga på, i annat fall börjar comhem göra en felsökning. Över detta anser de som en fungerande tjänst i princip.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Bor i en håla som heter Hässleholm.
Har ComHem 24/8, mäter upp och får 25/9.

Iom det är en helt annan teknik som är enbart gjord för BB och Tv så fungerar det bättre.
Har aldrig haft problem med hastigheterna hos ComHem.

EDIT: Jo, har fått typ 0.05/0.01 men då hade jag trampat på kabeln intill kontakten..

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

16.7mbit och över är ju helt rimligt. Klagade inte ens hos BBB när jag hade 12 och betalade för 24. Och bodde då 300meter från stationen. Men det är väl ok enligt de teoretiska avstånden...

Visa signatur

<<||>> Intel Core2 Duo@3000MHz E6400 Overclocked <<||>> Radeon X1900XT 256mb 675/775mhz <<||>> 2048mb Corsair Extreme2 800mhz <<||>> 74GB Raptor, 320GB Western Digital, 250GB Maxtor <<||>> Asus P5BP965 <<||>> HDA Mystique 7.1 <<||>> Hiper Type M@580w <<||>> Samsung DVD+RW 18x 4x Dual Layer <<||>> 3dMark05: 12182<<||>>

Permalänk
Medlem

Som tur är har avståndet inget att göra med den speed man får hos comhem. Det är dock långt mer störningsbenäget i returen och berörs precis som dsl av dåliga kablar som de dock alltid försöker åtgärda vid fel trots vissa ruttna nät. Dessutom är comhem rätt duktiga att överbelammra områden med kunder med belastning som följd vilket jag tror är ovanligt hos dsl pga platsbrist på stationerna.

Att comhem börjar felsöka allt under 16,7mbit betyder dock inte att det blir en snabb lösning. Överbelastningar (om det inte ligger i f.d. upcnätet) tar ca 8-10 veckor för dem att lösa i dagsläget. Att det tar mer tid hos f.d. upc beror på andra uppgraderingar som måste göras före. Den nätdelen använder inte ens lastbalansering mellan olika blade vid belastningar ännu vilket försvårar en hel del med deras iptilldelningsmodell. Allt det skall vad jag förstått bli fixat inom nån vecka dock.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Nej men jag tycker att om man börjar felsöka vid 16.7mbit så tyder det på någon slags ambition.

Visa signatur

<<||>> Intel Core2 Duo@3000MHz E6400 Overclocked <<||>> Radeon X1900XT 256mb 675/775mhz <<||>> 2048mb Corsair Extreme2 800mhz <<||>> 74GB Raptor, 320GB Western Digital, 250GB Maxtor <<||>> Asus P5BP965 <<||>> HDA Mystique 7.1 <<||>> Hiper Type M@580w <<||>> Samsung DVD+RW 18x 4x Dual Layer <<||>> 3dMark05: 12182<<||>>

Permalänk
Medlem

risken finns att du bor i ett comhem hus och inte ett gammalt upc hus, där av kan du endast få 24/1 och inte 24/8.

dock jobbar dom på att åtgärda detta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dakke
risken finns att du bor i ett comhem hus och inte ett gammalt upc hus, där av kan du endast få 24/1 och inte 24/8.

dock jobbar dom på att åtgärda detta

Jag bor i ett comhem-hus och har nyss fått 24/8. Så de bygger ut på alla comhemhus.

Det här med hastigheter. vad jag har från servicesupporten på comhem så ska de hålla 75% av hastigheten. jag har nog kanske 90% eller så av hastigheten.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mnc
Har jag ens yttrat att jag ska ha maxhastighet? Nej! Men jag kanske hade räknat med att få runt 11mbit+. Isf hade jag väl tatt 10mbit tjänsten..

Avreagera sig? Rätt ska väl vara rätt?? Betalar man för 24mbit och man får 8mbit när det FINNS 8mbit som tjänst redan så är det väl lämpligt???? Oskyldig support? Vem är ansvarig om inte de anställda?

Jag var inte otrevlig förren dom började vara otrevliga, då blev jag riktigt förbannad. Jag arbetar inom service branchen. Och jag bad om att bli kompenserad, något dom vägrade med en klang av otrevlighet. Då blev jag arg eftersom att jag tyckte jag förtjänade att bli kompenserad. Vilket jag blev tillslut..
Det är ju vi kunder som betalar deras löner, nog ska de göra något för
den?

Återigen: När det finns 8mbit att betala för ska jag väl inte betala för 24?

Och jag vet att den är teoretisk. MEN på 3200meters avstånd från stationen är den inte Teoretisk längre. Den är omöjlig. 2500meter är det teoretiska avståndet för 24mbit!

To m BBB egen tekniska support kunde inte förstå hur de kunde sälja 24mbit på det avståndet.. Men eftersom ni är så duktiga och förstår det så är ju det väldigt märkligt..

*petar på Mnc med pinne* Skärp dig nu va? Dom hade utan problem gjort om ditt abbonemang till en 8/1 tjänst så du fick spara dina surt förvärvade 30kr extra i månaden. Men om du i telefon lät som du jag känner du låter nu, så förstår jag om dom bad dig dra åt helvete. Du är en sån person som inte skulle vara nöjd om du så bodde i dslamen...

Permalänk
Medlem

Helt allvarligt så gnäller jag nästan aldrig. Brukar faktiskt härda ut ganska så mycket ska jag säga.. Problemet var väl att EN person vägrade släppa uppsägningstiden. Kan tillägga att detta var 3-4gången jag pratade med dem. Och sedan skickade de i runda slingor 7st fakturor till fel adress.. Det är i min mening inte särskilt kompetent. Och som konsument har man vissa rättigheter. Man måste ju få bli förbannad och uppretad?

Visa signatur

<<||>> Intel Core2 Duo@3000MHz E6400 Overclocked <<||>> Radeon X1900XT 256mb 675/775mhz <<||>> 2048mb Corsair Extreme2 800mhz <<||>> 74GB Raptor, 320GB Western Digital, 250GB Maxtor <<||>> Asus P5BP965 <<||>> HDA Mystique 7.1 <<||>> Hiper Type M@580w <<||>> Samsung DVD+RW 18x 4x Dual Layer <<||>> 3dMark05: 12182<<||>>