Permalänk
Medlem

Vilka drivrutiner?

Har det klassiska problemet med Vista-installation och SATA-diskar. Jag försöker installera Vista snarare än XP, för jag har ingen diskettstation och så var det med det. Jag kör inte RAID eller något. Jag har förstått så mycket att jag måste ladda hem drivrutiner till moderkortets SATA-kontroller, köra Vista-installationen och sedan ha drivrutinerna tillgängliga på USB-sticka eller så. Men vilka drivrutiner ska jag köra med? Jag har ett Gigabyte GA-P35-DQ6, men rutinerna från deras hemsida funkar inte, har redan provat. Ska jag behöva gå utan windows?

(Jag tänkte på det där nLite, men jag får inte igång det under Ubuntu som jag kör för att .NET framework saknas, och jag är ingen sån hacker att jag får igång det under Mono.)

Visa signatur

K#^Ab
Mr_Krut: Seriöst, vi försöker få jämnställdhet i världen också kommer Asus och förstör allt med en pluttig rosa laptop

Permalänk
Medlem

Vilket "klassiskt problem"? Saken är den att XP saknar sata drivrutiner så därför behöver man egna om man vill ha en satadisk som systemdisk. Vista däremot är nyare och innehåller därför många satadrivrutiner så därför bör inte drivrutinerna söknas för dig.
Vad får du för felmeddelande?

Permalänk
Medlem

Om det är vista du ska installera, och vista mot förmodan inte hittar driver/disken. I Vista har du fördelen mot XP, att du kan installera driver från antingen CD, dvd eller USB minne. Provat något av det innan du börjar strula för mycket med NLite?

Just in case.... Kolla på moderkortet, och gå sedan till tillverkarens hemsida för sata drivers. Även om det finns .exe filer med install och allt, välj den minsta som är tänkt för diskett. Var bara säker på att du hur du än tar det, väljer den drivern som är till Vista. Har själv klantat mig inne i vista och lagt in xp drivers, och då fungerar det inge bra kan jag lova!

Lycka till

mvh Needle

Direkt site för drivers:
http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/Driver_Model.a...
Kör du 64 bitars eller 32 bitars?
Jag skulle personligen ha testat att lägga in alla de mindre drivers i olika mappar på ett usb minne, något av dem kommer fungera.

Fast....... jag skulle nog själv kört XP helt enkelt... är inte Pro vista... behöver fixas en del innan det blir bättre än XP.