Permalänk
Medlem

Skillnad 5400/6400 minnen

Tjena

Hade tänkt skaffa 4GB till min nya burk och undrade lite över skillnaden mellan Corsair XMS2-5400 TWIN2X2048-5400C4 4-4-4-12 2x1024MB (tot. 2GB) DDR2 PC2-5400 667MHz with Heatsink och Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400 5-5-5-12 Xtreme 2x1024MB (tot. 2GB) DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink. Dvs vad får jag från den senare som jag inte får från den första? (förutom ett dyrare minne)

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Högre frekvens kanske?

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte så mycket om datorkomponenter så upplys mig gärna om hur det påverkar prestandan.

Permalänk
Avstängd

Det kan nog vara bra vid överklockning tror jag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micco
Jag kan inte så mycket om datorkomponenter så upplys mig gärna om hur det påverkar prestandan.

Du får några procents bättre prestanda, men främst är det bra om du tänkt överklocka processorn.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Ok, så om jag inte ska klocka (vilket jag inte ska) spelar det inte särskilt stor roll?

Tackar för svaren.

Permalänk

... med stor sannolikhet märker du ingen gigantisk skillnad.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micco
Ok, så om jag inte ska klocka (vilket jag inte ska) spelar det inte särskilt stor roll?

Tackar för svaren.

skillnaden är försumbar.
viktigare att ha ram för den klock man vill köra beroende på överklockning väljer man ofta en högre frekvens på minnet.
så att minnet inte ska sätta stopp för tidigt.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Hedersmedlem

Man bara ställer upp XMS2-5400 minnena till CL5 så går dom i 800Mhz dom också men det är inte alltid det går men nästan...Så det skiljer inte mycket mellan dom alls.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Nu orkar jag inte skriva en uppsats så jag förklarar lite kort.

Ska du inte överklocka så är skillnaden Ingenting alls.
Att minnena heter pc5400 eller pc6400 är pga det är vad deras garanterade maxhastighet är, så det är bara vikitigt att veta om du tänker klocka datorn och vill garantera dig själv att dom klarar en högre hastighet.

Så att säga att det skiljer i prestanda mellan dom när du ska köra oklockat, är fel.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Så om man ska t.ex. spela och minimum är 1GB och man har 2GB så spelar frekvensen ingen roll?

Visa signatur

Antec Sonata III | Pentium D 820 2.8 GHz | Zalman CNPS9500 | 1024 MB RAM | Asus Extreme X1950 PRO 256 MB Crossfire Edition | 3DMark06 4453

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CarlSars
Så om man ska t.ex. spela och minimum är 1GB och man har 2GB så spelar frekvensen ingen roll?

Vad har 1GB och 2GB med frekvensen att göra?

EDIT: Här är en länk för dom som vill lära sig ang timings och hastigheterna på minnena och vad de gör.
http://www.hardwaresecrets.com/article/26

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok tack så mycket, snålar lite då och köper de billiga

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Nu orkar jag inte skriva en uppsats så jag förklarar lite kort.

Ska du inte överklocka så är skillnaden Ingenting alls.
Att minnena heter pc5400 eller pc6400 är pga det är vad deras garanterade maxhastighet är, så det är bara vikitigt att veta om du tänker klocka datorn och vill garantera dig själv att dom klarar en högre hastighet.

Så att säga att det skiljer i prestanda mellan dom när du ska köra oklockat, är fel.

Så du menar alltså att det inte gör någon som helst skillnad att köra PC6400-minne i PC5300-hastighet eller PC6400-hastighet?`

Naturligtvis blir det skillnad, dock inte så många procent. Du kan ju faktiskt utnyttja minnets maxhastighet även utan klock genom att använda rätt divider. (5:6 vid 333 FSB eller 2:3 vid 266 FSB om du använder PC6400-minne)

För Intels Core2Duo blir dock inte vinsten särskilt stor, eftersom du tjänar mer på att köra minnet synkat mot FSB.
För AMD:s processorer så fungerar det bättre. (beror på minneskontrollern)

Om du har en avvikande mening, så får du gärna skriva din uppsats .

Det som talas om i artikeln du länkar till är att det inte är någon mening att köpa ett minne med en hastighet över vad ditt moderkort är specificerat för att klara, förutsatt att du inte skall överklocka. De flesta moderkort stöder PC6400-minne, så därför är den sektionen i artikeln inte tillämpbar i det fallet, eftersom du kan uppnå PC6400-hastighet med divider.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Så du menar alltså att det inte gör någon som helst skillnad att köra PC6400-minne i PC5300-hastighet eller PC6400-hastighet?`

Naturligtvis blir det skillnad, dock inte så många procent. Du kan ju faktiskt utnyttja minnets maxhastighet även utan klock genom att använda rätt divider. (5:6 vid 333 FSB eller 2:3 vid 266 FSB om du använder PC6400-minne)

För Intels Core2Duo blir dock inte vinsten särskilt stor, eftersom du tjänar mer på att köra minnet synkat mot FSB.
För AMD:s processorer så fungerar det bättre. (beror på minneskontrollern)

Om du har en avvikande mening, så får du gärna skriva din uppsats .

Det som talas om i artikeln du länkar till är att det inte är någon mening att köpa ett minne med en hastighet över vad ditt moderkort är specificerat för att klara, förutsatt att du inte skall överklocka. De flesta moderkort stöder PC6400-minne, så därför är den sektionen i artikeln inte tillämpbar i det fallet, eftersom du kan uppnå PC6400-hastighet med divider.

Jomen visst gör det det!

Men som du säger. Skillnaden är inte alls mycket. Och det är inget användaren känner av rakt upp och ner. Det brukar jag se som en huvudsaklig faktor när folk frågar om man ska rekomendera det ena eller det andra!

Liksom när jag får in en kund som frågar om dom ska köpa tändkablar till sin bil av ett "värsting"märke till sin vanliga bil eller om dom ska köpa de lite billigare alternativet. Så jag är väl rätt inbiten som användare i sig, och vill inte rekomendera något man inte kommer känna skillnad på ändå.

Visa signatur