Master/Slave frågor

Permalänk
Medlem

Master/Slave frågor

Hej sweclockers!

Det är såhär att jag är inte riktigt inne på hur man gör en hårddisk till Master och DVD-spelaren som slave.
Det hade varit så enkelt om min hårddisk dök upp på Bootmenyn men den finns inte där, den visar endast DVD-spelaren som Master.
Har fått uppmärksamhet för dessa "jumpers" på sista tiden som skall sitta där bak på hårddisken och undrar om det kan vara problemet?
Finns det någon sida eller någon som kan visa eller förklara på något sätt hur den här jumpern skall sitta för att stå som Master?
Sen har jag inget minne om jag installerade min hårddisk när jag köpte datorn då jag trodde eller fortfarande tror att det är plug and play men det är det kanske inte.

HUR installerar jag hårddisken?

Jag har:

Samsung SpinPoint S166 160GB SATA2 8MB 7200RPM

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=334246&view=detailed

Är väldigt tacksam för hjälp!

Med vänlig hälsning.

Permalänk
Medlem

Eftersom det är än SATA disk så finns det varken master eller slave, då varje SATA port bara klarar en disk. Du kanske däremot måste bygla den för SATA1 eller 1,5GB vad det nu står (står på hårddisken) för ditt moderkort kanske inte klarar SATA2 diskar

Visa signatur

MacBook Pro 13,3" C2D 2,26Ghz 2GB 1066Mhz RAM

Permalänk
Medlem

Stonken: Glömde säga att jag bara har 1 hårddisk och en dvd-spelare ifall du tänkte att jag kör med 2 hårddiskar. Vad menas med bygla den till SATA1 eller 1,5 GB? Ska jumpern sitta på första plats förresten?

Har tagit mig 4 timmar för att få igång datorn tills nu... :/

Permalänk
Hedersmedlem

Du måste sätta igång/Enable:a Sata i bios (OBS! INTE RAID) för att kunna hitta din satahdd, glöm inte att sätta hdd:n som bootbar i bios.
Normalt behöver man inte bygla om en satadisk

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)