Permalänk
Medlem

Ändra PCIe link width?

Kollat runt lite på olika forum, men inte hittat något om detta... kanske är för noobigt

Jag har varit lite missnöjd med resultaten från mitt 8800 ultra... det har väl gått bra, men inte varit så fett som alla säger att det borde vara. Lite halvdåligt i 3dmark och så också. Efter att ha glott runt i riva tuner lite så ser jag att "PCIe link width" står på "16x supported, 4x selected". Vart kan jag ändra detta? Har inte hittat något om det i BIOS. Jag är medveten om att detta inte är samma sak som busshastigheten, som jag har satt till 100 MHz.

Värt att notera i sammanhanget är att jag har stoppat in grafikkortet i den "andra" PCIe-slotten på moderkortet, eftersom mina hårddiskar fick bättre luftflöde på det viset. Moderkortet är ett Gigabyte GA-P35-DQ6.

Tack på förhand.

EDIT: Hittade ju en annan tråd om detta här på forumet, men där tipsas bara om att ändra bushastigheten i BIOS tills det blir bra... detta känns lite ospecifikt. Finns det ingen som vet exakt hur man gör?

Visa signatur

K#^Ab
Mr_Krut: Seriöst, vi försöker få jämnställdhet i världen också kommer Asus och förstör allt med en pluttig rosa laptop

Permalänk
Vila i frid

Re: Ändra PCIe link width?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kisengue
kortet i den "andra" PCIe-slotten på moderkortet, eftersom mina hårddiskar fick bättre luftflöde på det viset. Moderkortet är ett Gigabyte GA-P35-DQ6.

Du har ju svaret redan på din fråga, montera gaffet i sloten närmast cpun'n och få den prestanda du saknar.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte hitta någonting någonstans om att slottarna skulle vara specade olika... jag vet också att grafikkortet gick rätt så slött redan när det satt i slot nummer ett. Säker på att det är det som är problemet?

Visa signatur

K#^Ab
Mr_Krut: Seriöst, vi försöker få jämnställdhet i världen också kommer Asus och förstör allt med en pluttig rosa laptop

Permalänk
Medlem

Vad får du för score då, i tex 3DMark01,03,05,06? Jag var inte heller nöjd med prestandan när jag fick mitt, och har inte vart sen dess. Har väll haft det i nån månad nu. Vill ha ett nytt igen...

Borde gå på 16x på övre PCI-e iaf.

Permalänk
Medlem

Sådär, nu har jag bytt slot på grafikkortet. Nu går det i 16x!

Men... jag får ungefär hälften så bra FPS i 3dmark 06! Jag ligger på strax under 20 FPS i första demot, return to proxycon... förut låg jag på omkring 30. Inget av dessa är något som imponerar, tycker jag. Upplever att hela datorn går segare, faktiskt...

Tung suck. Någon som har en aning?

Visa signatur

K#^Ab

Permalänk
Medlem

i början av första testet innan du kommer ut ur vagnen bör du ligga på 60, du bör också få lite över 10000 i slutscore om inte mer.

Vilket os kör du, har du laggt in allt från windows update, senaste dx, nvidiadrivers, ev hotfixar till vista om du kör det? Chipset drivers...

Kör du rätt klock på din processor/minnen, kolla med CPU-Z tex, eller everest...

Permalänk
Medlem

Jag skrattar ihjäl mig!
1950 poäng i 3dmark 06!
8800 ultra, Q6600@2.9 GHz, 3.5 gig ram.

Jag kör vista, alla senaste updates, senaste drivisarna från Nvidia. Förut fick jag ungefär 4550 poäng med samma rigg, när kortet satt i andra slotten...

Minnena är ju överklockade en smula, men är inte det misnta varma eller instabila.

EDIT:
Jävlar i min lilla låda! Nu går det undan!
Jag fick ett infall, och tryckte i ytterligare en strömsladd i kortet... nu rinner det på i 85 FPS ungefär innan man kommer ut ur vagnen, och runt 30-40 därefter.

Två strömsladdar i ett grafikkort? Är det normalt?

Visa signatur

K#^Ab

Permalänk

Ja

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Finns det två strömkontakter så är det väl ganska naturligt att det ska sitta två sladdar i också?

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm