Permalänk

raptor 74 gb

tjo!
Har lite problem att installera win vista ultimate 64bit på min raptor 74 gb 10000 rpm, när jag kör min raptor i sata 0 eller iofs vilken som så kan inte win vista hitta min hd men den syns i bios. Någon som kan hjälpa?
Kör Gigabite P35 DS3.

Tack

Visa signatur

CPU: Intel Core 2 Duo E6550 2.33GHz 1333Mhz (3.5Ghz)Mobo:Gigabyte GA-P35-DS4 Minne: 4 Gb Crucial DDR2 BallistiX PC8500 Grafik:MSI GeForce 8800GTX 768MB 3DMark05:Ska kolla 3DMark06: 13000 3DMark01SE: Ska kolla HDD: Raptor 74GB+Deskstar 320GB Nätagg: Corsair Powersupply 520W

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket märkligt.
Jag har P35-DS4 och raptor 74 GB samt windows vista 64-bit.
Jag ställde in kontrollern på AHCI-läge (det nya mer avancerade) och det funka utan drivrutiner eller något (Vista har stöd för AHCI, XP måste man ge drivrutiner till).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem fast med Vista premium 32bit. Min Raptor dyker aldrig upp när jag ska välja hd att installera på i Vista-installationsprogrammet men den finns i bios.

Med min andra hd, en WD Caviar 500GB, är det inga problem med. Den hittas och jag kan installera Vista på den fast det vill jag ju inte nu när jag lagt dyra pengar på en Raptor.

Varför hittar installationsprogrammet min Caviar och inte min Raptor? Har kopplat bort Caviar nu för att ge utrymme för min Raptor men det hjälper ändå inte.

Har provat både IDE-läge i bios och AHCI, inget funkar!! Även de två typerna av SATA-kablar har testats utan framgång.

Moderkortet är Gigabyte P35 DS3.

Permalänk
Hedersmedlem

När du kopplar in raptorn så gör du det på någon av de orangea SATA-portarna (sydbryggans)?
Jag har vista 64-bit och raptor 740ADFD, det var inga problem för mig att installera på den. Jag såg alla hårddiskar. Jag kör AHCI.
De lila portarna är kopplade till en annan kontroller (jmicron om jag minns rätt) som också håller i PATA-porten.
Det borde ju funka men jag hade inget inkopplat där då.

Jag har gigabyte P35 DS4 som är rätt likt i den här aspekten, fast 6 orangea portar.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Yup, raptorn är kopplad till den orangea porten högst upp i 0:an. Har en cd/dvd-läsare kopplad på 2:an.

PM:ade Anton som berättade att han gav upp sin raptor som systemdisk. Jag vill ännu inte göra detta. Kanske ska försöka kontakta WD och kolla om de har en lösning? Om någon som läser detta har andra tips hör gärna av er. Känns trist som tusan och jag vill ju komma igång med mitt nya superhembygge som jag väntat ett tag på

Permalänk
Hedersmedlem

BIOS hittar den ju så det verkar ju vara Vistas fel. Men du kan ju ändå testa att ladda ner WD diagnostics och köra. Det ska finnas en bootbar CD.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Intressant! Jag har just beställt ett P35-DS3, och ni båda har samma moderkort och samma problem. Är det så att det helt enkelt inte funkar med detta moderkort, denna disk och Vista? Låter sjukt, men sjukare saker har väl hänt...Finns någon med detta moderkort och denna disk som fått det att funka? Om ingen av er får det att funka får jag nog hoppa över att köpa en raptor

UPPDATERING: har just mailat både WD och Gigabyte, vi får se om jag får något vettigt svar. Isåfall postar jag det här.

Permalänk
Medlem

Sitter precis med nyköpt P35-DS3 och en raptor som systemdisk. Räcker väl med att säga att jag började fippla med det vid 22 och jag har fortfarande inte lyckats installera något.

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm

Permalänk
Medlem

Okej. Jag har också gett upp min raptor som systemdisk. Det gick bara inte att få den att starta upp när jag satte på datorn. Däremot finns den i bios!

Min WD Caviar har nu en 40GB partition som systemdisk. Allt gick som en dröm när jag valde att använda den. Raptorn dök upp i utforskaren när jag installerat Vista men det var fortfarande problem när jag skulle starta upp datorn så jag fick koppla ur raptorn.

Däremot så prövade jag att koppla in sata-kabeln till raptorn när datorn väl var igång och Vista hade startat. Då dök den upp som vilken hårddisk som helst! Prövade att formatera och kolla om det var något fel på hårddisken men inga fel. Problemet med uppstart återstod dock.

Nu har jag kopplat in den i den lila porten, den för raid, och installerat raid drivrutinerna från gigabytes hemsida (kör den i non-raid så klart). Nu funkar den, även vid uppstart! Då tänkte jag att nu har jag äntligen chansen att installera Vista på raptorn. Så jag prövade att installera Vista där men som vanligt så dök den inte upp när jag skulle välja hårddisk att installera på.

Orkar inte krångla mer. Har haft en mängd andra problem så jag ger upp och tänker istället använda raptorn till att installera spel och krävande program på eftersom den fungerar som hårddisk i utforskaren.

Ni får gärna rapportera om en lösning kommer upp.

Permalänk
Medlem

Det verkar helt enkelt som att det inte funkar alltså. Kanske dags för alla att maila till Gigabyte/WD och upplysa dom om felet, och hålla varenda tumme som finns att det dyker upp en fix.

Permalänk
Hedersmedlem

Och alla ni som har problemet ha p35-ds3? Verkar lite otroligt. Ja det skulle vara bra om någon kontaktade gigabyte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Satt och funderade lite, och kollade runt på olika liknande moderkort. Flera här har ju postat och sagt att det funkat på deras DS4. Den stora skillnaden jag hittar mellan DS3 och DS4 är vad-det-nu-är-chipet som på DS3 heter ICH9, och på DS4 heter ICH9R, och alltså klarar RAID. Det finns en "mellanmodell" mellan kortet som heter DS3R, som alltså i grunden är ett DS3 men som har ICH9R-chipet. Frågan om detta kort kommer att fungera har föranlett mig att ändra min beställning av moderkort från DS3 till DS3R, för att se om det är ICH9- eller ICH9R-grejen som är avgörande.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av octopec
Satt och funderade lite, och kollade runt på olika liknande moderkort. Flera här har ju postat och sagt att det funkat på deras DS4. Den stora skillnaden jag hittar mellan DS3 och DS4 är vad-det-nu-är-chipet som på DS3 heter ICH9, och på DS4 heter ICH9R, och alltså klarar RAID. Det finns en "mellanmodell" mellan kortet som heter DS3R, som alltså i grunden är ett DS3 men som har ICH9R-chipet. Frågan om detta kort kommer att fungera har föranlett mig att ändra min beställning av moderkort från DS3 till DS3R, för att se om det är ICH9- eller ICH9R-grejen som är avgörande.

Fast ICH9 ska väl kunna köra i AHCI-läge med (vad jag läste här). Jag kör så, icke-raid, på mitt ICH9R (DS4) och det funkar ju.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo men hela felet verkar ju så j*vla konstigt från början och jag ser ingen annan skillnad öht än att de har olika chip...Det skulle inte förvåna mig om det faktiskt är det som gör att det funkar för er DS4-användare. Som sagt, jag har beställt ett DS3R och ska se vad som händer. Förvänta er svar någon gång nästa vecka förhoppningsvis

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite... Vilken är den snabbaste/bästa disken att ha som systemdisk? Är det Raptor 150 Gb eller finns det någon som är bättre/snabbare?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz || Asus ROG Strix B450-F Gaming || Asus GeForce GTX 1660 Super || Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz || Corsair RM650X V2 650W || Kingston A2000 1TB NVMe M.2 || Fractal Design Define C

Permalänk

Nu har jag mailat gigabyte eoch frågat hur dom tänker lösa detta problemet.

Visa signatur

CPU: Intel Core 2 Duo E6550 2.33GHz 1333Mhz (3.5Ghz)Mobo:Gigabyte GA-P35-DS4 Minne: 4 Gb Crucial DDR2 BallistiX PC8500 Grafik:MSI GeForce 8800GTX 768MB 3DMark05:Ska kolla 3DMark06: 13000 3DMark01SE: Ska kolla HDD: Raptor 74GB+Deskstar 320GB Nätagg: Corsair Powersupply 520W

Permalänk
Medlem

åååh. tur jag hittade denna tråden var precis på g att beställa samma disk och bräda som ni har problem med.

någon som löst det?

octopec fått dina grejer?

Permalänk
Medlem

Nej, imorgon skulle jag tro att jag har allt. Tror dock inte jag hinner sätta ihop grejerna förrän fredag heller, men jag lägger upp svar här såfort jag kan. Inget svar från varken Gigabyte eller WD (än) heller.

Permalänk

Mitt moderkort är DS3R och det funkar inte, iallafall inte för mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men f*n...Trodde du hade ett vanligt DS3...Då verkar det ju onekligen kört

Permalänk

mmm ledsen, hoppas det kommer nya drivisar eller så får dom f*n skicka mig ett ds4 kort

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu stör jag mig så grovt på att dom inte svarat än.

Permalänk
Medlem

har ni provat olika bios?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 09tomlin
Lånar tråden lite... Vilken är den snabbaste/bästa disken att ha som systemdisk? Är det Raptor 150 Gb eller finns det någon som är bättre/snabbare?

Kort sagt: Nej raptor är den bästa SATA systemdisken då det är den enda 10 000 varvaren för SATA.
Det finns snabbare hårddiskar, de moderna 15 000 varvarna för PAS (parallell attached SCSI)/ SAS men du behöver också ett kontrollerkort för dem. Priset är omotiverat för en vanlig användare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag avbeställde allt till datorn, eftersom jag insåg att jag skulle köpa den för att undvika att skriva min c-uppsats... Men lycka till alla med att få detta att funka!

Permalänk

Dom är ju inte så snabba på att svara på gigabyte

Visa signatur

Permalänk
Medlem

funderar på att hoppa raptorn och köra med mina 2st 120g ide ist

kan man köra 2st likadana ide(ata) diskar i raid på någon av ide(ata) (porten) sata eller sata2 portarna på ds3?. tjänar jag nått på att ha sata -> ide konvertrar eller liknande? går det alls?

Permalänk
Hedersmedlem

bara en tanke. . hur är det med "boot-rom" grejjen i bios. de kanske måste va på för den disk man vill installera på.. finns iaf sånna val i bios för mitt moderkort.(se sign).

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk

Nu har jag beställt ett Gigabyte DS4 och hoppas det fungerar på det moderkortet. Orkar inte strula längre och gigabyte vägrar ju svara på mail om detta. Man kanske skulle börja köpa Asus istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Knappast bra PR för företaget att inte kunna svara på kundmail. Notera dock att WD lovade skicka svar inom en affärsdag, och jag mailade i fredags...för EN VECKA sen. Jävligt off-topic, men mail måste vara alla kundserviceansvarigas våta dröm - slippa direktkontakt med kunder och kunna avgöra helt själv hur lång tid man vill att det ska ta att svara. Efter att jag som kunde skickat mitt mail kan jag inget annat göra än att sitta och vänta, all makt ligger hos den andra parten. Annat är det när man ringer...