BE-2350, X1950PRO, 2xPC5400
Har tänkt bygga en tyst filserver men var ett tag sen jag höll på med sånt här så behöver lite hjälp.
DVD och Hårddiskar har jag redan. Chassit tänkte jag bygga i MDF då jag har sånt över och lådan ska ändå inte synas.
Då jag prioriterar att den ska vara tyst så har jag kollat på följande Nätaggregat:
450W Corsair CMPSU-450VXEU
http://www.inet.se/?page=product&stockid=6909437&a=6909437&
Det jag funderar över är om jag ska köpa ett fläktlöst mini-itx med inbyggd processor, eller om man ska skaffa ett "vanligt" och underklocka processorn så att den kyls av endast kylflänsen utan fläkt (Går det?).
Angående minnen så borde det väl räcka med 1GB? Som grafikkort så tänkte jag köra på ett som finns inbyggt i modekortet.
Vill hålla priset runt 2000kr max.
Tacksam för förslag och invändningar
Hej! Tycker nog att du ska köra på en AMD AM2 processor och sedan underklocka denna. AM2 moderkort är väldigt billiga (typ 300<) och det finns strömsnåla processorer med ett tdp-värde på 45W (vilket dessutom ange lägre än intels värde). Eftersom de har CnQ finns det redan fördigtestade multiplar du kan välja i bios då processorn är helt stabil fastän den kör på halva frekvensen. En processor från AMD drar då ca 15W vid belastning och något hägre vid hög belastning. En liten fläkt med väldigt låg frekvens räcker för att kyla denna CPU. Dessa strömsnåla processorer finns i olka utförande utförande med både dubbla och enstaka kärnor från ca 300-800. Har själv en BE-2350 som jag är väldigt nöjd med!
Vill du att processorn ska vara HELT passiv och fortfarande vara stabil kan du limma ihop några bryggor på CPUn. Har vetat hur det går till men glömt det, det ska inte vara så svårt, finns säkert fullt av guider på internet att googla fram Detta ska iaf göra det möjligt att undervolta processorn i princip så mycket som moderkortet tillåter, men på bekostnad av prestandan. Tror dock inte att ett itx-system blir snabbare än ett undervoltat AM2, dessutom är AM2 mycket billilgare.
Kan även nämna att ett nätagg är som effektivast vid ca 80% uttag av maxeffekten och därför är det onödigt med ett alltför starkt.
Hoppas detta hjälp dig och lycka till med byggandet!
BE-2350, X1950PRO, 2xPC5400
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.