Muskampen 2025: Segraren korad!

Bredband i Lund/LKF? Lite hjälp tack!!

Permalänk
Medlem

Bredband i Lund/LKF? Lite hjälp tack!!

Tjenare.
Jag bor i Lkf-hus i Lund och vill ha nytt bredband. Men vilket?
Just nu kör jag på BBB ADSL och det suger. Det har 1 fördel.. Modemet är även en router för 4st datorer.

Här är en lista över olika Internetleverantörer

En del av dom har jag aldrig hört om.
Så vad säger ni???????

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

En router kostar typ 300 spänn.. bara att säga upp ADSL o köra på

Permalänk
Avstängd

Fläska på ordentligt och kör Bredband2 Gbit/100mbit för 995kr / mån

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, dock var dom inte hjälpsamma överhuvudtaget.

Någon annan? :=)

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att Adamo, Bahnhof, Blixtvik och Bredband2 är bra leveratörer. Sen beror det ju på vad du vill betala, uppsägnings tid etc. Skulle säga eftersom du anser det vara skönt med inbyggda routern välj en ISP som ger dig flera IP adresser, och så springer du iväg och köper en switch så kan du ha alla dina datorer inkopplade utan att behöva strula med att forwarda portar etc.

Permalänk
Medlem

Jag har bredband2 och är nöjd. Men tänk på att även om priserna är väldigt lika så erbjuder leverantörerna olika många mejlkonton och serverutrymme. På adamo får du tex 2Gb för hemsida medans abc bara erbjuder 10Mb. Hos endel leverantörer får du de tre första månaderna för ½ priset och då har du ju sparat in till en ny router. Tänk på att köpa en med minst 100Mbit mot wan-sidan.

Visa signatur

Asus GeForce2GTS@250/440MHz, AMD Thunderbird 1200@1240MHz. Samsung 900p 19" crt

Permalänk
Medlem

Och vad du än gör, köp inte en router som tubi föreslår köp en switch. Så sparar du in tid, prestanda och pengar.

Permalänk
Medlem

Vad gör att du är nöjd med bredband2???

Hemsida o mail skiter jag i. Det är fart, pålitlighet, strulfritt jag söker
Jag funderade på Adamo just för att jag tror att många väljer bredband2 och Bahnhof. Lär ju vara bättre att vara få om linan??

Jag vet inget alls om dessa jag kan välja,, ABC tex.. aldrig hört om..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Lär ju vara bättre att vara få om linan??

Ja, det kan vara så, men å andra sidan så lär ju inte de mindre bolagen dimensionera sitt nät bättre, de har ju tom mindre marginaler att röra sig med.

Du har ju en månads uppsägningstid hos de flesta leverantörerna, bara att testa. Är du inte nöjd så byter du i portalen, det tar 1 minut.

Permalänk
Medlem

Bara en koll, har du kollat att du bor i ett av de hus som redan har fått det nya nätet inkopplat?

http://www.viaeuropa.se/bcp/ko3p/document.aspx?page=/sites/vi...

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bakwetu
Bara en koll, har du kollat att du bor i ett av de hus som redan har fått det nya nätet inkopplat?

http://www.viaeuropa.se/bcp/ko3p/document.aspx?page=/sites/vi...

Japp

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har BB2 på mitt studentrum i Lund och har bara haft ett par avbrott på två år. Fadern har dom hemma i Alvesta och där har det också varit mycket stabilt och bra. Vi hade Bahnhof innan och dom tyckte jag var väldigt mycket strul innan, men det var ett par år sen och dom kan ju ha skärpt sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Endors
Och vad du än gör, köp inte en router som tubi föreslår köp en switch. Så sparar du in tid, prestanda och pengar.

Varför inte?! Du kan ju inte dela på en ip med en switch. Du borde nog läsa på lite innan du skriver nått i forts. grabben.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SCORPIUS
Vad gör att du är nöjd med bredband2???

Jag är nöjd för att: Priset är ok. Jag har inte märkt av mer än ett avbrott sedan jag skaffade bredband i februari. Låg ping när jag spelar online. Ok hastighet (>10Mb/s).

Visa signatur

Asus GeForce2GTS@250/440MHz, AMD Thunderbird 1200@1240MHz. Samsung 900p 19" crt

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av tubi
[B] Varför inte?! Du kan ju inte dela på en ip med en switch. Du borde nog läsa på lite innan du skriver nått i forts. grabben.

Ursäkta om jag verkade lite otrevligt men jag sa faktiskt i posten innan att han borde välja en av de operatörerna som erbjuder flera IP adresser just för att han ska slippa ha en router. Han sa dessutom att han vill ha "fart, pålitlighet, strulfritt" allt som är större chans att en router förstör än vilken ISP han faktiskt väljer.