Kan ni föreslå nån 80mm fläkt från webbhallen?

Permalänk
Medlem

Kan ni föreslå nån 80mm fläkt från webbhallen?

Jag köpte tre såna här http://www.webhallen.com/prod.php?id=80750 där. En för cpu:n en för intag och en för utblås sammanlagt blev systemet 2 grader varmare vid load. Jag vill ha nya alternativ, gärna prisvärda.
Mina alternativ:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=67343 (lite väl dyr kanske)

http://www.webhallen.com/prod.php?id=27920 (verkar bra, presterar fast den är så billig?)

http://www.webhallen.com/prod.php?id=51145 (verkar också bra)

Hade en sharkoon silent eagle som jag bytte ut mot en revoltec eftersom den skulle flytta mer luft en "golfbolls fläkten".

Och Antec spotcool hur är den föresten? Förslag från komplett går också bra!

Permalänk
Medlem

Jag köpte 3 st http://www.webhallen.com/prod.php?id=27920 i tisdags.

Jag satte 2 i fronten och en där bak bara för att få ny luft i chassit, innan hade jag inga chassifläktar. Tempen på hårddiskarna sjönk ca 9-10 grader och tempen på cpu'n sjönk ungefär 6-10 grader.

Köpte fläktarna tillsammans med en 4pin/4x3pin adapter från deltaco så att jag kunde koppla in fläktarna. Totalt 130 kr.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

Jag hitta problemet, det var 2 öppna pci luckor som släppte ut all kalluften. Lite tejp fixa det. Nice Joeghurt jag missade zalman fläktarna hade kanske varit ett bättre val.

Permalänk
Medlem

Jag kör på revoltec-fläktarna också, 3st 80mm och en 120mm, dom funkar kanon och är lagom tysta. Dessutom kyler det mer än tillräckligt för min del!
Dock föredrar jag Cooltek-fläktarna som finns på webhallen om man vill ha det riktigt tyst. Dom kyler helt okej också!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Ja fast vad är egentligen acceptabla temperaturer? Det finns en som förstör typ allt på en gång, en som förkortar livslängden, en normal och en som förlänger livslängden. Vad är recommended temperature(load) kan det vara 50-60? Jag går upp i 73C vid load. Och hur höga temperaturer tål sapphire x1950pro 512 mb utan att den dör, eller förkortar livslängden asevärt?

Permalänk
Medlem

Det finns inga temperaturer som kan förlänga livslängden på en komponent.

I övrigt är det relativt svårt att grilla ett grafikkort. Utan fläkt gick mitt GTX upp till 115 grader C, som är max rekommenderat på Nvidia. Vad som hände då är att den klockade ner sig så mycket så att t.o.m. muspekaren rörde sig hackigt när man svepte den fram och tillbaka.

Vilken typ av livslängd är det vi pratar om? Grafikkort har man väl en praktisk livslängd maximalt i två-tre år. Tvivlar på att några temperaturer under 90 kan göra slut på ett grafikkort inom den tiden.

Permalänk
Medlem

http://www.webhallen.com/prod.php?id=67939

Köpote två igår och är väldigt nöjd med dem, tysta och bra luftflöde.

Permalänk
Medlem

16 CFM är hälften av zalmans fläktarnas totala CFM. Revoltec har 25.4 CFM och är väldigt tysta. Jag förstår inte varför du valde coolteks fläktar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeadTim
16 CFM är hälften av zalmans fläktarnas totala CFM. Revoltec har 25.4 CFM och är väldigt tysta. Jag förstår inte varför du valde coolteks fläktar.

Därför att de är bra...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Därför att de är bra...

... fast de är ju inte bra. 16 CFM är ruggigt dåligt. Då blåser nog min näshårstrimmer bättre

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeadTim
Jag hitta problemet, det var 2 öppna pci luckor som släppte ut all kalluften. Lite tejp fixa det. Nice Joeghurt jag missade zalman fläktarna hade kanske varit ett bättre val.

Ha det där får du förklara! 2 öppna pciluckor som släpper ut kalluften. Har du kallare i burken än i rummet???? Problemet ligger nog snarare i att redan uppvärmd luft som nyss skickats ut ur burken kommer tillbaka in i burken igen.

Åker varm luft ut ur burken genom pciluckorna så kan du bara vara glad eftersom all värme ska ur burken.

Antingen så har du aktiv kylning i burken eller så är du helt ute och cyklar. Visst kan de öppna luckorna göra så att en del av luften inte passerar cpun men att det skulle göra mer än minimal skillnad med tanke på hur och var de 3 fläktarna är monterade i chassit tror jag inte på.

Permalänk
Medlem

Temperaturerna sjönk när jag tejpa för, helt enkelt. Det har alltid varit varm i burken upp mot 70 grader celsius(från början 80, tills jag såga plastfronten och la till en fläkt som en intag). Cpun går aldrig över 50 grader.

Permalänk

Samma sak för mig. När jag tejpade igen alla hål baktill sjönk tempen i lådan med 8 grader. men det var för att varm luft sögs in och inte att kall luft åkte ut. Har man en dator nära en vägg så är det lätt hänt att den varma luften som chassifläkten/nätagget just har skickat ut kommer tillbaka in i datorn igen eftersom utfläktarna skapar ett undertryck som drar in luften genom tomma pciluckor.

Vill du testa om luften går in eller ut så prova med att hålla ett hårstrå framför hålet. Då ser du snabbt åt vilket håll luften går.

Din dator är ytterligare ett bevis på det jag länge debaterat med andra. Nämligen att hål lite överallt i chassit bara ställer till problem och ökar ljudnivån. Ett kontrollerat luftflöde är det som kyler bäst och uppnås bara genom att luft släpps in där det verkligen ska utan risk för återcirkulation av varm luft.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xavixavixavi
... fast de är ju inte bra. 16 CFM är ruggigt dåligt. Då blåser nog min näshårstrimmer bättre

Ja, jag vet, men jag behövde inte en bättre/kraftifgare fläkt än den, utan en som var riktigt tyst, vilket denna är.

Och de där 16CFM räcker ganska bra för det jag hade tänkt mig, så du kan behålla din nästrimmer

Permalänk
Medlem

Så mitt problem verkar vara att varm luft kommer tillbaka, jag har prövat massa olika kombinationer av flytta runt olika fläktar. Mitt grafikkort blir aldrig hur jag än gör över 65 grader verkar det som.(X1950pro från Sapphire). CPU:n blir sällan 55 grader men aldrig över. Det som förkortas SYS i sensorwiewpro blir väldigt varm i jämförelse runt 75 grader vid load. Vad är SYS?

Permalänk

Öhh du kan nog inte lita på alla de där värdena. Sys skylle jag tolka som system och det kan inte gärna vara på 75 grader när det andra är svalare. Nån annan som vet säkert vad det kan vara?

I alla fall så kan man absolut inte lita helt på såna tempangivelser. De läses nämligen ofta av väldigt fel.

Permalänk
Medlem

Jag verkar ha löst det till viss del, la till en fläkt som utblås då sjönk temperaturen.