AMD överväger köp av Ageia

Permalänk
Melding Plague

AMD överväger köp av Ageia

Efter att Intel köpt upp mjukvarututvecklaren Havok tidigare i år så har flera aktörer vänt sina blickar mot Ageia. Nu har AMD gått ut med att man överväger ett köp - om priset är rätt.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

100 miljoner dollar är ett ganska saftigt pris, särskillt när inte amds bankkonto är det fetast....

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Men herregud vad är felet med AMD, nu har dem pengar så varför kan dem inte använda det till att göra bättre processorer och grafikkort än att slänga ut det på randomföretag. =/

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Vad ska man säga, tror intr dom kommer ha så stor nytta av Ageia.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Verkar som AMD ska köpa upp så mycket som möjligt innan dom går i konkurs. Dra ner alla i smöret så att säga.

Visa signatur

BitFenix Outlaw | MSI 970A-G46 | AMD FX-8350 | Sapphire R9 280X | Corsair DDR3 1600MHz 4x2GB | Kingston SSD V300 120GB | Noctua NH-U9B | Silverstone Strider 700W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Men herregud vad är felet med AMD, nu har dem pengar så varför kan dem inte använda det till att göra bättre processorer och grafikkort än att slänga ut det på randomföretag. =/

De har inte speciellt mycket pengar. Deras rapport visar visserligen att de ligger plus men inte som tidigare för 2 år sedan. R600 har dragit ner dem ganska mycket till skillnad från Nvidias vinst.

Jag tror AMD hör ett dumt köp ifall de köper upp Ageia. Jag tror att det är lite som att spela kort för AMD just nu. Fysik kort är förmodligen ingenting som kommer komma till nytta i större utstreckning. Vem vill ha massor med kort i datorn? Inte OEM och de flesta av oss hur som helst. Man vill ha ett bra kort och inte 2-3st.

Deras mjukvara tror jag inte ett smack på.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Fysikrevolutionen kommer. Då gäller det att ligga bra till med hårdvaran.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
De har inte speciellt mycket pengar. Deras rapport visar visserligen att de ligger plus men inte som tidigare för 2 år sedan. R600 har dragit ner dem ganska mycket till skillnad från Nvidias vinst.

Jag tror AMD hör ett dumt köp ifall de köper upp Ageia. Jag tror att det är lite som att spela kort för AMD just nu. Fysik kort är förmodligen ingenting som kommer komma till nytta i större utstreckning. Vem vill ha massor med kort i datorn? Inte OEM och de flesta av oss hur som helst. Man vill ha ett bra kort och inte 2-3st.

Deras mjukvara tror jag inte ett smack på.

Kan det inte va så att dom behöver folk som utvecklar vettiga drivers till deras hårdvara?

Permalänk
Medlem

Tanken är väl att integrera det hela i ett och samma kort, snarare än att ha separata kort för det.

Permalänk
Medlem

Havok används i de flesta spel, men stressar egentligen bara CPU:n.
Kan AMD lyckas få ihop åtminstonne ett starkt partnerskap med Ageia så kan de vinna på detta om de intergrerar en PPU i deras grafikkort - då ingen idag på allvar har en PPU för fysikens skull, då nästan inga titlar stödjer PsyX - sedan tar de gamla PPU:erna en PCI-plats, vilket inte är sexigt, samtidigt som de är dyra att placera på ett eget kort. Men Ageia har ju egentligen varit ensamma då, enbart Ubisoft utnyttjade deras PPU alls.

Kan AMD med både fysik, DirectX10.1 och Tessalation lyckas få ihop en handful spelutvecklare att distrubera teknik till så tror jag de kan få till något som kan sätta press på Nvidias fula sammarbete med våra allas favoriter på Crytek... Uhm.

Tessalation är ju en funktion AMD har som Nvidia inte har eller kommer intergrera i G90 - vilket potentiellt skulle kunnat ge ett överläge i Crysis om utvecklarna använt sig av denna då det gör att man kan arbete fler polygoner och stresse maskineriet mindre - alltså idealiskt för miljöer/distanser.

Detta ser faktiskt lovande ut, speciellt till R700:
Inbyggd PPU, Tessalation (2.0?), HDMI, DX10.1, etc. Så mycket flashiga grejer som möjligt till vettigt pris och AMD kan locka tillbaka enthusiasterna om denna produkten blir solid och programmeringsstödet finns där. Jag är inte optimistisk till DX10.1, men man ska aldrig säga aldrig - Crytek gjorde ju absolut ingenting med "DX10" därmed finns det ju alltid utrymme att tänka sig att det blir samma sak här.

Hursomhelst är detta en resonabel kontring till Nvidias/Intels Havokköp.

Citat:

San':
Men herregud vad är felet med AMD, nu har dem pengar så varför kan dem inte använda det till att göra bättre processorer och grafikkort än att slänga ut det på randomföretag.

Det är ju inte precis så att dem på AMD sätter sig och säger "Okej, nu har vi pengar - ut mer er och gör bra chip"... Det funkar ju liksom inte så - de har en hel del saker i omlopp just nu: Nylanserade R670 och dess optimering, R680 (/R670x2), R700 tillsammans med alla mainstream- och budgetchip förståss, det är ju där majoriten av användare finns och där gör de ett bra jobb med att uppdatera utbudet.

Att tänka på är ju att AMD sitter på många tekniker utvecklarna idag inte använt sig av, därför finns det möjligheten att AMD, med stöd från Ageia/köpet av Ageia kan försöka få ihop ett partnerskap med något spelföretag utöver Valve och ge dessa tillgång till tekniken för b.la. fysik, Tessalation och DX10.1 för att både optimera produkten för just AMD-kortet i fråga och sedan för att komma på fötterna igen gällandes AMD som ett spelsystem hellre än ett mainstream- eller kontorssystem.
AMD arbetade ju med Atari för två-tre år sedan med spelet Act of War: Direct Action, men det blev ju tyvärr en flopp som fanns att hitta på svenska marknaden för 149kr efter bara två månader, även om tekniken i spelet fortfarande idag är väldigt solid. Men sedan AoW har de nog inte vågat riskera pengar på det sättet utöver det klockrena partnerskapet med Valve.

Permalänk
Medlem

AMD har väll råd tack vare araberna. AMD har förmodligen som målsättning att kunna erbjuda en komplett plattform, vilket inte är så dumt. AMD skulle kunna integrera Phys X i deras grafikkort. AMD måste hitta andra vägar att konkurera med Intel. Gör AMD något bra av detta är det kanske inte så fel. Dessutom böjar ju pengar ramla in nu från HD3800 och Barcelona/Phenom.

Permalänk
Avstängd

Jag tror att AMD vet mer än vad ni gör vad som är bra att köpa och vad som inte är bra att köpa i nuläget 8)

Finns uppenbarligen somliga här som tror sig veta mer än AMD

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Hmm, de ska alltså köpa upp Ageia nu när det där med fysikkort visat sig bli en totalflopp ?
Fullständigt slöseri på pengar. Med det ekonomiska sinnet så är konkursen nära (om de nu inte har en MYCKET bra konkret plan för hur de kan dra nytta av Ageia).

Edit : Ok, jag borde uttryckt mig mer ödmjukt än jag gjorde här.
Jag medger att jag faktiskt uttryckte mig för tvärsäkert om saker jag inte vet så mycket om här.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

Vad jag ville påpeka på var att en viss person investera en hel del pengar i AMD/ATI och nu känns det som om dem har fått för sig att köpa upp nån företag.

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Tror inte AMD är så dumma att dom köper något dom inte kommer ha nytta av...

Permalänk
Medlem

Dom vill säkert bygga in Physixs GPUn på deras grafikkort.... så sätt vill folk ha dom, även om du har rutten prestanda i high end :/, visst är det trevligt men åt andra sidan så tror jag inte dett blir något bra köp.

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Jag tror att AMD vet mer än vad ni gör vad som är bra att köpa och vad som inte är bra att köpa i nuläget 8)

Precis, många tror la' att det går katastrofalt för AMD just för den anledningen att majoriteten på Sweclockersforumet sitter på Nvidia-apparater.

AMD har varit ute på hal is i år, men så har det inte alltid varit. I mina ögon finns det inget som säger att de kan vända allting nästa år som tidigast om de lyckas med en väldigt lyckat platform, såsom Spider, och grafikkort såsom kommande R700.
Det var ju väldigt synd att nylanserade Phenom missade nästan all enthusiastpotential pga. buggen, men det kommer ju en Black Edition-modell i December som lär få AMD starka på enthusiastmarknaden igen tillsammans med den totala Spiderplatformen och deras redan relativt framgångsrika och innovativa 790FX chipset och utfodring.

Men när Phenom Black Edition är lanserad, och HD3870x2/HD3890 i Januari, kan man nog tänka sig lite större intresse från AMDs sida att framföra platformen på riktigt. Idéen är ju extremt lovande och lär fånga många spelares intresse och nybörjare på marknaden om vi snackar om t.ex. Overdrive. Om man kan se till att göra några Spider-chassis som finns tillgängliga för samtliga datorföretag att få tag på så är detta inte heller ett minus - man kan vinna mycket på ett varumärke, men isåfall måste det vara nästan felfritt i dessa kretsarna.

Som sagt - lyckas AMD med Spider så kan man tänka sig en 100% AMD Spider dator till våren som går ut på allt från låda, komponenter och till och med till nätdel (som stödjer Crossfire-X) och RAM-minnen (de som nyligen lanserades är ett skämt).

Citat:

Hmm, de ska alltså köpa upp Ageia nu när det där med fysikkort visat sig bli en totalflopp ?
Fullständigt slöseri på pengar. Med det ekonomiska sinnet så är konkursen nära (om de nu inte har en MYCKET bra konkret plan för hur de kan dra nytta av Ageia).

Varför skulle AMD plötsligt vara så extremt nära konkurs? För att de flesta här på Sweclockersforumet har Nvidia?
Budget/Mainstream, där finns användarna, där finns oftast AMD på både grafik- och processorlösningar. Enthusiastmarknaden drar upp väldigt mycket prestige på bara en mindre del av den totala marknaden.

Permalänk
Medlem

"så har Ageia även utvecklat en Phys X-mjukvara vilken är gratis. Denna mjukvara ska tydligen också vara bättre använd av spelutvecklare."

Fungerar softwaren som någon performance-booster även utan physX kort?
Är det denna?
http://www.ageia.com/drivers/drivers.html

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin

dom kanske vill kasta in en physic propp i grafikkorten ? Det lär öka prestandat bra mycket på fysisk krävande spel

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem

För all del. AMD kanske inte är nära konkurs. Det har jag ingen aning om.
Vad jag säger är bara att om man slänger massor av pengar på tveksamma projekt så tar pengarna slut en dag.
Det är därför jag hoppas att AMD verkligen har en mycket bra plan för vad de ska göra med Ageia. Konceptet med fysikkort har ju hittils varit en flopp måste man väl ändå säga.

Jag är inte alls säker på att AMD verkligen vet vad som är bäst för de själva i detta fall. Stora företag har gått i konkurs förut på grund av enskilda mycket dåliga affärer och beslut.

Visa signatur

Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

Varför nämner dom nintendo bland spekulanterna? Nintedo lär ju knappast vilja köpa ett sånt företag med sina prylar, känns fel på nåt sätt.

Jag tror AMD har ett eller två bra kort i rockärmen, köper dom AGEIA synar dom Intels "bluff" men sen när det gäller smäller AMD upp sina kort o Intel förlorar en fet del av sin kaka. (kanske kan hända, vem vet).

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Med Intels uppköp av Havok så stramades ATIs chanser med en GPU lösning säkerligen. Dessutom kommer dom nog att optimera mera för Intel processorer och om man kollar på de spel som har använt deras lösning och kommer så är det ju inte exakt små titlar om man har Alan Wake(vad hände/r?) med, som visades på IDF 2006 Sept. för att marknadsföra Quad Cores. Och det är just det Intel vill med det hela. Ge en till anledning för att folk ska köpa Quad Cores.

Problemet med det hela är ju om Nvidia vill lansera en GPU lösning när Intel vill att folk ska använda Quad Cores och om AMD köper dom, PPU eller GPU lösning, om dom nu slutligen lanserar den efter all snack sen R5**

Permalänk
Medlem

Det är nått på G. Det finns ju även aegia-kort till bärbara nu, så visst finns det en marknad!

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem

Ageias fysikteknik är i grunden mycket mer advancerad än Havok - men problemen med Ageia är ju just att det inte funnits några starka titlar. GRAW använda PsyX, men tyvärr sög det spelet till PC så det var ingen som gav ett fan, om man ska använda lite starka ord.

Det som gynnar AMD med Ageia: Mindre CPU-stress, om ens någon alls, med dedikerad fysikaccelerator, PPU. Detta har inte Havoc, men detta gör ju Ageia dyrare - men folk här lär inte ha priset som något problem med tanke på hur många som har 8800GTX.

Permalänk
Medlem

fixa multi-threding till cpun bättre iställe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN

Håller med. Finns många på detta forum som vet allt och lite till. Mycke mer än företaget det handlar om.

Men det är nog som ni säger, AMD vet inte ett skit vad dom håller på med och vill spendera slut på sina pengar så dom kan gå i konkurs nångång.

Ironi för er som inte fatta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N4kame0
fixa multi-threding till cpun bättre iställe

Jo för det är ju så det funkar

Släng in några mille åsså har man en bättre cpu

Tänk om det vore så enkelt.

Det är väl klart att AMD vet vad dom gör. Även fast det går lite tungt för dom nu betyder väl inte det att en investering i Ageia är dåligt, eller?
Ni som har så smarta idéer om vad AMD kan göra för att stärka sin produkt. Var så god, ansök om jobb där då. Löjligt att så många tror sig veta hur man löser problemen. Gör processorn bättre genom att slänga in mer pengar...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Gör processorn bättre genom att slänga in mer pengar...

Öppnar man processorer från AMD så liger det ju dollarsedlar innuti!
Eller har jag missförstått något?!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZereCool
Håller med. Finns många på detta forum som vet allt och lite till. Mycke mer än företaget det handlar om.

Men det är nog som ni säger, AMD vet inte ett skit vad dom håller på med och vill spendera slut på sina pengar så dom kan gå i konkurs nångång.

Ironi för er som inte fatta.

Det var inte vad jag skrev iallfall.
Självklart gör de inte av med pengar i syfte att gå i konkurs.
Någon tanke bakom har de naturligtvis (om de nu gör det köpet).
Det betyder inte att det med 100% säkerhet är ett ekonomiskt bra beslut.

Varje år går tusentals företag i konkurs på grund av tidigare dåliga ekonomiska beslut. Inget konstigt med det.
Jag är skeptisk till om ett uppköp av fysikkortstillverkaren Ageia är vettigt, eftersom fysikkort hittils inte visat sig vara någon succe.
Jag säger inte att jag VET att det kommer att bli en dålig affär, jag säger bara att jag är skeptisk.

Edit : När jag läser vad jag själv skrev förut, så ser jag att jag faktiskt uttryckte mig som om jag var säker på att det var en dålig affär i mitt första inlägg. Fel av mig. Ska bättra mig.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

Jag kollade lite på ett forum för Spelutvecklare. även om jag inte är en själv, och där pratades ganska väl om Physx.
Man måste komma i håg att Physx är en fysikmotor som helt stöds i mjukvaran och fungerar även om man saknar fysikkort.
Om man vräker på för mycket fysik kommer antagligen spelet storkna om man bara kör på mjukvara dock.
Unreal Tournament 3 motorn, använder Physx.
Om man tänker på hur lång tid det tar att ta fram ett spel och hur länge Physx funnits ute, kanske man kan gissa sig till varför det inte finns så många titlar som stöder Physx ute än.

Off Topic;
Det är märkligt hur tvärsäkra uttalanden man ser i forumen, om saker som nästan alla av oss vet ganska lite om.
Det är inte fel att framföra åsikter även om man inte vet så mycket, men då skall man också framföra sin åsikt med en viss ödmjukhet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |