Permalänk
Melding Plague

Fem nätaggregat

Många nya nätaggregat har på senare tid lanserats, men håller de verkligen vad tillverkarna lovar? För att ta reda på detta har vi testat fem nätaggregat vars effekt är inom intervallet 700–850 W.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Bra test! Cooler Master är en klar vinnare i denna ronden. Tysta och stabila nätagg gillar vi.

Själv sitter jag vid ett Tagan EasyCon 580W och fungerar fortfarande mycket bra och är väldigt tyst.

EDIT: Korrigering

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Synd att Corsair TX 750W inte var med, skulle vara kul att se om Corsair håller klassen. Fint test i övrigt!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D - Arctic Liquid Freezer III 280 - ASRock B850 Steel Legend - G.Skill 64GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 - Gigabyte RTX 5080 Aero SFF - Corsair RM850X ATX 3.1 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Bra test! CoolTek är en klar vinnare i denna ronden. Tysta och stabila nätagg gillar vi.

Själv sitter jag vid ett Tagan EasyCon 580W och fungerar fortfarande mycket bra och är väldigt tyst.

Var hittar du CoolTek? =/

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Ni skulle haft med Corsair, deras modulära nätagg har vunnit ruggit mycket priser för att vara tystast o bäst etc. Sitter själv på ett Tagan 480W som funkar kanon och är jättetyst, men nästa gång blir det nog ett corsair 620W.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso

Antar att han skrev fel på Cooler Master.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Antar att han skrev fel på Cooler Master.

Antar jag också även om jag var tvungen att fråga. Det hade varit trevligt om ni hade testat lite fler nätaggregat. Gärna från typ 380W till 700W. Hade varit intressant att se om man verkligen behöver ett så extremt nätaggregat. Jag tror nämligen att mitt Cooltek är lite överdrivet.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Citat:

Bra test! CoolTek är en klar vinnare i denna ronden. Tysta och stabila nätagg gillar vi.

Men det var ju inte med ett enda Cooltek agg?

Jag skulle också vilja sett Corsair TX750W, Eller kommer Corsair aggregaten i den andra omgången? Och jag tycker att det känns som om den andra omgången kommer bli mer spännade och intressantare än denna. För i det här heatet bjöds det ju inte på några direkta överaskningar tycker jag, För Nesteq och Silverstone är inte tillräckligt bra medans PC power & Cooling låter döva utveckla deras agg. Så att Cooler Master tog hem det var ingen överaskning.

MVH Laggarbacken

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Avstängd

"moduleringsbara kablar"

Vad behöver man göra för att modulera dessa?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso

Korrigerat din tomte! Allt väl?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Ni som har koll på nätagg: är Xilence skit? Tänkte köpa deras 480 W, bra pris nämligen... har bara läst positivt men man vet ju inte vad det är för tomtar som skriver ibland...

Visa signatur

Q6600 G0 @ 3,0 GHz| 4 Gb OCZ PC6400 | Gigabyte P35-DS3 | Inno3D 8800GT OC | Hitachi Deskstar 500 GB | Arctic Cooling Freezer 7 PRO| Corsair 450VX | Aerocool Extremengine 3T

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja veta om testerna är utförda med eller utan jordat vägguttag?

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

Permalänk
Medlem

Tester för M700:an borde ligga en sida efter storebrors test istället, eftersom "presentationen" för Cooler Master ligger på storebrors sida. Bara en notis!

Visa signatur

Professionals are predictable. It's the amateurs that are dangerous.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dmr
Synd att Corsair TX 750W inte var med, skulle vara kul att se om Corsair håller klassen. Fint test i övrigt!

Hört att de blivit bättre, även om jag inte gillar dem.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Synd att ni inte mätte upp effektiviteten på nätaggregaten också, eftersom hög effektivitet är att föredra på grund av lägre ljudnivå och lägre elräkning.

Permalänk
Medlem

Lite kul att ni har använt en filt som bakgrund på vissa foton

Trevligt test, keep it up!

Permalänk
Medlem

Var Coolermaster agget i klass med Seasonic vad gäller ljudet? Har alltid haft för mig dom gjorde ganska högljudda agg men dom har varit väldigt bra.

Trevligt test annars dock som en åvan nämde så hade jag gärna sett effektivitet.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Korrigerat din tomte! Allt väl?

Självklart. Blev lite besviken när jag inte hittade mitt nätagg där, även om jag inte hade räknat med det då det inte skulle vara så "lågt" wattantal i testet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kul o se att dom nya cooler master nätaggen är tystare nu. Real power var ju inte tysta precis.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Saknar också corsair. +lite mindre kraftiga nätagg.

Permalänk
Medlem

Tycker fortfarande att Cooltek CT serien är bäst ^^

Permalänk

Synd att Antec TruePower Quattro 850W inte var med i testet tycket att antec har bra produkter, inte alla men många.

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Medlem

Det framgår fortfarande inte om recensenten testat dessa nätagg med eller utan jordat eluttag.

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

Permalänk
Medlem

Usch, jag är helt borta på nätdelarnas specifikationer.
Själv sitter jag på en Thermaltake Toughpower 750W, riktigt nöjd med den och har fått idéen utifrån recensioner att Thermaltake gottgör sina dåliga fläktar med feta nätdelar. 140mm fläkt är aldrig dumt, lite synd att det inte blivit standard hos alla nätdelar även i mellansegmentet.

Permalänk
Hjälpsam

Jag gillar detta med en enda kraftig 12V lina, 60A lär inte krokna i första taget.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sargan
Det framgår fortfarande inte om recensenten testat dessa nätagg med eller utan jordat eluttag.

Ja det var jordat uttag under testet

Permalänk
Medlem

Tur att Corsair inte var med xD. Nejdå, men de nya Corsair-nätaggen har inte något vidare hög byggkvalitet. I mitt nya Corsair VX 450W agg hängde det ner Kablar i fläkten så det lät något förjävligt och fläkten knappt snurrade alls.

Nej, OZC är det som gäller för riktiga entauister.

Permalänk
Hedersmedlem

Tämligen meningslöst test.

Inga rippel-angivelser. Detta är eg. det enda intressanta när man börjar belasta aggen eftersom det är här man skiljer ut välkonstruerade agg från sämre dito. Oscilloskopbilder är a och o. Det är detta som dödar datorkomponenter och försvårar överklockning.

Inga tester vid höga omgivningstemperaturer, som i en normal datorlåda.

Var är effektivitetssiffror? Jag tror rätt många är intresserade av hur mycket som går bort som spillvärme i onödan.

Ingen kontroll av komponentkvalitet. Vad har man för nytta av ett agg som går utanför sina specifikationer efter 6-12 månader pga usel komponentkvalitet? Detta är alltför vanligt idag.

Det är tydligen viktigare att få veta om det är en prydnad i hyllan än om det presterar bra gällande alla parametrar, idag och om 1 år.

Detta test ger inte mycket mer info än tillverkarnas egna produktsidor, imho.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Tur att Corsair inte var med xD. Nejdå, men de nya Corsair-nätaggen har inte något vidare hög byggkvalitet. I mitt nya Corsair VX 450W agg hängde det ner Kablar i fläkten så det lät något förjävligt och fläkten knappt snurrade alls.

Nej, OZC är det som gäller för riktiga entauister.

Hehe, så du menar för att du har haft otur med ett VX450, så är alla corsairagg dåliga.

Hmm, jag har sett ett dåligt OCZ-agg. är då alla OCZ-agg. dåliga också?

Corsair har bland de bästa agg. jag sett, särskilt HX-modellerna.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Gillar inte att tillverkarna lägger på massor med smålinor.
Vad händer om man skaffar ett nytt monster-grafikkort som drar 20A...då spelar det ingen roll om man har sjuttielva 19A-linor...den slår av.
Kanske inte är aktuellt problem just nu, men det lär komma.

En stor 60A lina är bättre än 3st 19A.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB