Svart prick/fläck på TFT-skärm (ej pixelfel). Kunniga kommentarer önskas!

Permalänk
Medlem

Svart prick/fläck på TFT-skärm (ej pixelfel). Kunniga kommentarer önskas!

Köpte en 19" samsung syncmaster 931bf på onoff.

När jag startar skärmen märker jag det svarta, tror först att det är 2 döda pixlar brevid varandra (fläcken är diagonal, ca 2 pixlar lång och något diffus, men ser helt svart ut mot en vit bakgrund). Senare upptäckt att detta inte är några döda pixlar utan ligger längre bak i skärmen, håller jag t.ex. muspekaren över fläcken ser jag den röra sig UNDER muspekaren när jag betraktar det hela i olika vinklar. Ser ut som fläcken ligger ca 1-2 mm ner i skärmen. Alla pixlar "över" den fungerar till 100%, men ser svarta ut om man betraktar dom rakt över fläcken. Så att säga, ritar jag en röd pixel i paint över det svarta, ser man endast lite lite rött, på sidorna om fläcken. betraktar jag istället pixeln från ca 30-40 graders vinkel ser jag hela pixeln, då på sidan om fläcken. har gjort detta med alla pixlar i närheten i alla möjliga färger och pixlarna i sig verkar fungera till 100%.

Har varit i kontakt med både OnOff's och samsungs kundtjänst med denna beskrivning, svaret från Samsung var att det troligtvis täcktes av försäkringen, men att endast en serviceverkstad kan avgöra detta. OnOff's svar var något mer avvisande, men efter att jag visat dom svaret från samsung tyckte de att jag skulle komma in med skärmen till butiken.

Saken är den, att det ser vid en snabb anblick förvillande likt ett par döda pixlar. Man måste noggrant kolla i olika vinklar för att se att detta inte är pixlar i sig som felar. Om nötterna på denna verkstad avfärdar detta som pixelfel, blir jag betalningsskyldig 495:- för undersökningskostnad etc etc har jag fått klart för mig. Knappast roligt. För det andra lär det ju ta ett tag innan jag får se skärmen igen då.

Någon som är duktig på TFT-teknik och (efter denna förklaring) har någon som helst aning vad det svarta/mörka kan vara? Har försökt försiktigt "massera" området men verkar inte kunna påverka det svarta på något vis. (Inte alls brukat någon som helst tryck mot det, utan bara lätt masserat. Rädd att förvärra/förstöra någonting annat).

Googlat runt väldigt mycket men inte hittat någon med liknande problem. Även samsungs support verkar inte kunna svara på vad detta kan vara för något. Vore väldigt tacksam om någon med lite koll skulle kunna komma med lite teorier om vad det kan vara, och ev. om det går att åtgärda själv.

Som sagt, lite rädd för att lämna in den då jag kan bli 500 kronor fattigare och med samma skärm. Har inte speciellt god ekonomi. Dessutom gillar jag inte onoff, sista gången jag köper någonting där, och antar att dom inte är allt för tillmötesgående då det gäller garantiärenden. Verkar i alla fall inte så på deras internetsupport.

Tack för ev. Kommentarer/åsikter/tips!

Permalänk
Medlem

Nu kanske jag är helt ute och svamlar men nånting jag tänkte på är att om du t.ex kör Vista och med 3d accelererat skrivbord så rendreras bilden du ser där av någon 3d funktion på kortet medans (som i vissa spel så kan man få muspekaren att rendreras med hårdvara) så rendreras muspekaren av mjukvara och då uppstår inte felet på den positionen med muspekaren.

Har du provat olika utgångar på grafikkortet, testat andra drivrutiner kanske t.o.m laddat ned en "Live CD" med t.ex Ubuntu Linux och se om felet uppstår där i en helt annan miljö.

Kanske bara är svammel från min sida men enda jag kunde föreställa mig att prova.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk

Hade ett liknande fenomen själv med vissa pixlar som var "döda", men om man höll muspekaren ovanför dom så hamnade dom bakom pekdonet. Det visade sig vara artefakter som visade sig pga. för hög temperatur på grafikkortet. Kan vara värt att kolla upp...

Permalänk
Medlem

Som sagt, oavsett vad grafikkortet skickar ut för pixel så ligger fläcken BAKOM muspekaren. Då menar jag inte bakom muspekaren på bilden utan BAKOM rent fysiskt i skärmens uppbyggnad. Har svårt att tro att mitt grafikkort skulle kunna styra någonting annat än själva pixlarna i skärmen.

Tack ändå för visat intresse. Någon annan?

edit: Jag har provat både VGA och DVI från grafikkortet. ingen skillnad. Jag har använt samma grafikkort i 3 år innan utan problemet.

Permalänk
Medlem

Formulera ihop en problembeskrivning och be ONOFF och Samsung om ett konkret svar, täcks denna typ av problem av garantin eller ej.

Visa signatur

Corsair PSU 620HX, Gigabyte P35-DS4, Q6600 @ 3,6Ghz, 8800GT @ ( 700, 1750, 1000 ), Corsair XMS DDR2 800MHZ (4, 4, 4, 12), WD Raptor 150 GB, Lian Li PC-A05, Thermalright 120 E, Noctua 1300rpm, Windows Vista 64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ihks
Formulera ihop en problembeskrivning och be ONOFF och Samsung om ett konkret svar, täcks denna typ av problem av garantin eller ej.

Det jag gjort. Problemet är att dom inte kan ge ett rakt svar, endast en serviceverkstad kan svara på problemet. OnOff hänvisar mig till samsung då jag frågar, Samsung säger att det "troligen" går på garantin om jag själv inte orsakat felet. Det skrämmande är ju att det är deras verkstad som avgör det.

99% säker på att jag får tillbaka skärmen och en räkning på 400 (vilket OnOff bekräftar att det kostar om man lämnar in den för ett fel garantin inte täcker/ett fel man orsakat själv). Sådan tur har jag.

Permalänk

Jag har sett liknande på en lcd och jag kom fram till att det var smuts eller dammpartiklar som hamnat mellan några skikt, i lcd-plattan, under tillverkningsprocessen. (troligen mellan yttre skiktet och lcdskiktet.)
Produktionen sker i ren miljö men några enstaka partiklar kan ändå förekomma och fastna på lcdytan.

Kolla med ett starkt förstoringsglas eller fotografera med max upplösning och macro så ser, du på bilden, om det är partiklar som sitter i vägen.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UltraMarine
(troligen mellan yttre skiktet och lcdskiktet.)
Produktionen sker i ren miljö men några enstaka partiklar kan ändå förekomma och fastna på lcdytan.

ÄR det nåt man rättsligt måste acceptera ?

Fick hem en utbytesskärm idag med samma fel som TS har, J****GT irriterande är det.