Permalänk

Sendmail ?

Hej har en debian server på X64. Installerade sendmail igår.

Men sen vart ändrar jag i sendmail så jag kan använda mig av min smtp så jag kan skicka mail

smtp.lyse.no

Någon som kan säga exact vart i configen och vilken config man skall ändra?

//Mvh

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

kolla upp smart hosts. står som DS i configen.

Permalänk
Medlem

Finns bättre och enklare alternativ till Sendmail, t.ex Postfix. Det är mitt tips.

Permalänk
Medlem

Är inte postfix ganska svår att confa?

Visa signatur

Workstation: Intel Core 2 Duo E6420 | 4GB DDR2 PC5300 | 8800GTS 320Mb | 500Gb Sata2 |
WD My Book Essential Edition 500Gb |

Permalänk
Medlem

Även qmail är ett bra mycket bättre alternativ. Sendmail har iaf tidigare varit som en schweizerost.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozz_z

Mja, ingen vettig mailserver är ju rent lätt att confa ordentligt. Man bör se till att ha koll på hur mailservrar fungerar i allmänhet innan man börjar sätta upp en. Speciellt när det gäller relaying osv.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Måste ha sendmail. Allt är redan configurerat för sendmail så skulle behöva lite hjälp. Flyttat min sida från slackware till debian o behöver sendmail.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Mja, ingen vettig mailserver är ju rent lätt att confa ordentligt. Man bör se till att ha koll på hur mailservrar fungerar i allmänhet innan man börjar sätta upp en. Speciellt när det gäller relaying osv.

Just nu måste jag relaya men min nästa host ska tydligen inte behöva göra det hos. Söker som en galning efter en bra och lättförstålig guide där de visar hur man sätter upp en mailserver, länkar önskas

Visa signatur

Workstation: Intel Core 2 Duo E6420 | 4GB DDR2 PC5300 | 8800GTS 320Mb | 500Gb Sata2 |
WD My Book Essential Edition 500Gb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
Måste ha sendmail. Allt är redan configurerat för sendmail så skulle behöva lite hjälp. Flyttat min sida från slackware till debian o behöver sendmail.

Då kanske det hade varit bra att läsa mitt inlägg, eller hur?
Kolla i sendmail.cf efter DS inlägget och lägg då in DSsmtp.domän.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Just nu måste jag relaya men min nästa host ska tydligen inte behöva göra det hos. Söker som en galning efter en bra och lättförstålig guide där de visar hur man sätter upp en mailserver, länkar önskas

http://workaround.org/articles/ispmail-etch/
http://www.howtoforge.com

Den översta tycker jag är bra den går igenom det mesta man behöver veta ang mail grundligt.

HowToForge finns howtos till de mesta och till de flesta av de vanligaste Linux distarna.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Bra mycket smidigare än sendmail i varje fall, M4 pillar jag inte med frivilligt.

razerrazer: Vad exakt är konfigurerat för sendmail? De flesta tjänster kör ren SMTP och om någonting behöver sendmail-kommandot så är åtminstone Postfix och Exim sendmailkompatibla.

Vidare så borde sendmail aldrig vara ett alternativ med tanke på dess säkerhetshistorik...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Vidare så borde sendmail aldrig vara ett alternativ med tanke på dess säkerhetshistorik...

Sendmail är bra. Det var länge sedan sendmail var, som en del så löjligt säger, en "schweitzerost". Ett problem var att default så var sendmail inställt för att vara öppen gällande relay men det är sedan långt tillbaka fixat. Tråkigt nog så tror ju folk fortfarande att sendmail är som att släppa djävulen innan för dörren, det finns ju en anledning till varför Pat har sendmail i Slackware det brukade vara postfix men sendmail har sedan ganska många år tillbaka ett bra trackrecord och säkerhetsproblemen som existerade är löst, sedan att det finns snillrikt folk som lyckas exploita det ena och det andra här inte till för isf ska vi nog ta med allt som är en tjänst med nätverksstöd.

Så kör sendmail du OP, bara du lär dig googla lite så fixar du nog dom basic inställningarna du sökt.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Det är som m0REc säger. sendmail heter det alltid, det är ett standardniserat kommando för att skicka mail. Det innebär inte att man behöver använda just Sendmail-sendmail.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deegan
Sendmail är bra. Det var länge sedan sendmail var, som en del så löjligt säger, en "schweitzerost". Ett problem var att default så var sendmail inställt för att vara öppen gällande relay men det är sedan långt tillbaka fixat. Tråkigt nog så tror ju folk fortfarande att sendmail är som att släppa djävulen innan för dörren, det finns ju en anledning till varför Pat har sendmail i Slackware det brukade vara postfix men sendmail har sedan ganska många år tillbaka ett bra trackrecord och säkerhetsproblemen som existerade är löst, sedan att det finns snillrikt folk som lyckas exploita det ena och det andra här inte till för isf ska vi nog ta med allt som är en tjänst med nätverksstöd.

Så kör sendmail du OP, bara du lär dig googla lite så fixar du nog dom basic inställningarna du sökt.

Möjligt, senaste säkerhetshålen var från 2006 tror jag. Jag vill ändå inte pilla med M4 så jag kör vidare på Postfix eller Exim.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

potato, tomato.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk

sami Tackar och bockar Fan vad snäll du är. De funkar kanon

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deegan

Löjligt och löjligt, ingen kan neka till att sendmail tillhör skaran legender när det gäller säkerhetshål. Om jag ska vara ärlig så har jag inte hållt mig uppdaterad med vad som är aktuellt i sendmail-världen då jag övergett det för länge sen, men om de inte genomfört några grundliga designändringar kommer sendmail ALDRIG bli bra, det är designfel (från ett säkerhetsperspektiv, monolithic blafs) från botten upp.

Visa signatur

qw q b