Permalänk
Medlem

Keramisk kylning

När bland annat Arctic Ceramique testades fick den bra resultat, och den var dessutom inte elektriskt ledande fattade jag det som. Eller finns det något billigt att gjuta in datorn med, Någon slags betong special edition kanske? Kylning genom att man gjuter kylflänsar i blocket. Blir lite som oljekylning men man slipper täta datorn samtidigt som man lättare får ut värmen i luften. Nackdelen blir ju att datorn inte går att fixa eller uppgradera.

Vad tror ni, överhettning, kortslutning?

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Va? Vill du fylla dator lådan med kylpasta?

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Nej med cement om det går

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Leder betong värme över huvud taget?

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Ja det leder värme, går man barfota på ett betonggolv blir fötterna kalla. Frågan är om det går att kyla en dator med.

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Ptjaa... Väldigt svårt o tro att en ny dator skulle fungera utan problem. En dator av modellen äldre skulle nog ha ganska stor möjlighet att leva ett par år i betong (gissning).

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Det finns två saker som talar emot att använda betong.

Värmeledningsförmågan är dålig, ungefär samma som billigaste kylpastan.
Termisk resistans för några värden för olika material i "watt per meter och kelvin"
Koppar 400
Aluminium 235
Betong 1,7
Billigaste kylpastan ca 2
Bästa kylpastan ca 5

Betong är kraftigt korrosivt och skulle fräta på elektroniken. Dessutom så leder fuktig betong ström. Det tar rätt lång tid för vattnet i betongen att bindas kemiskt aller torka ut. Betong krymper ochså lite när det härdar och skulle kunna skjuva loss komponenter från kortet.

Det känns som en ganska dålig ide att gjuta in datorn i betong.

Permalänk

Hmm, ja. det ser ganska mörkt ut. Men åh andra sidan. Om du nu vill gå "hardcore" kanske du kan gjuta in koppar stavar; alustavar; eller annan metall; som sprider sig som ett "grenverk" ut i betongen; så att värmen leds relativt bra för att sedan värma upp hela betongen... som heatpipes ut till flänsarna; fast lite sämre, tynger, och dyrare

kul idé vilket som.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pucco
Massa kloka ord

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ondskehem
Om du nu vill gå "hardcore" kanske du kan gjuta in koppar stavar; alustavar; eller annan metall; som sprider sig som ett "grenverk" ut i betongen; så att värmen leds relativt bra för att sedan värma upp hela betongen... som heatpipes ut till flänsarna; fast lite sämre, tynger, och dyrare

Låter mer som armeringsjärn än heatpipes tycker jag. Det kan nog hjälpa med metall ingjutet. Om man haft ett gammalt ellement skulle man ju kunna fylla det och gjuta in det så det får stå upp ur betongblocket och duktigt leda ut värmen i luften. Ja det var bara en tanke...
Det där med korrision måste stämma, alla armeringsjärn jag sett har varit rostiga. Vill inte förstöra min dator så, även om den är gammal. GJutningsproblemet kan man kanske lösa igenom att lägga på tunna lager som torkar fortare.

Skulle kunna plocka isär datorn och maskera moderkortet och grafikkortet nätagget, måla dem med med kanske sån här färg,

Motorplast/skyddslack
Skyddar ackumulatorer, ledningar, kromdelar, aluminium, koppar- och mässingsdelar mot oxidering, damm och fukt. 400 ml.

Vet inte om jag orkar med ett så stort projekt om jag inte tror på det. Får tänka igenom det

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk

Vad vill du få ut av det? Vill du ha en tyst välkyld datorn, kul projekt eller något annat? Om du skriver det kanske någon har en bra lösning för detta. Men idén om betong låter högst orimlig. Du har fått nog med anledningar redan till varför det itne borde bli så lyckat.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Betongblandningen har pH på ca 12 vilket är starkt basiskt och etsande. Risk för frätskador på huden. Den innehåller kromsalter som är kraftigt allergi och eksemframkallande. Nu är det nog inte så farligt som det låter om man inte jobbar ofta med det och om man ser till att skölja av kladd innom några minuter.

Salter i betongen tillsammans med vatten bildar en elektrolyt som gör att mindre ädla metaller kommer att börja lösas upp sig.

Sedan inte minst, VIKTEN. En normal datorlåda på typ 40x40x20 cm kommer att väga 75 kg.

Permalänk
Medlem

Men det blir i alla fall ett effektivt stöldskydd

En stationär dator fylld med betong...

Permalänk
Medlem

Betong anses ju vara en god ledare när man jobbar med nätspänning, alla som fåttt 230/400 i sig och stått på betonggolv vet.

Vet inte resistansen men det kan nog också vara ett problem i datorn.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.