Permalänk
Medlem

Luftkanal?!?!

sånhäran kanal system tänkte jag mig

med 4 kraftiga fläktar och täppt på alla andra lufthål så det liksom strömmar igenom dator chassit..?? sku dethär lönas, ingen skillnad fast det låter som en dammsugare helatiden.

Permalänk
Medlem

helst vill man ha väl ha fläktarna för utblåset längst upp och längst bak eftersom det troligen är det den varma luften letar sig, pga av att varm luft stiger och leds av flödet, en annan sak jag tänkte på är att de varmaste komponenterna vill man placera så nära utbåset som möjligt för att forsla ut värmen så snabbt som möjligt så att den inte behöver passera resten av datorns komponenter och värma upp dessa i onödan, komponenter som skapar värme är i första hand cpu och gpu, därför placerar man oftast hdd:s och optiska enheter längst fram där luften är som kallast och där de slipper påverkas av de stora effekt-bovarna

det är svårt att få något grepp om hur lådan med alla komponenter kommer att se ut när du i princip bara har ett moderkort, psu samt fyra fläktar (och ett chassi) och därigenom ge några konkreta tips, men visst kraftiga fläktar in fram och kraftiga fläktar in bak skapar ett bra luftflöde, så länge det inte är komponenter i vägen som blockerar flödet förstås

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar... joo jag hade tänkte skapa ett lftflöd utan komponenter i vägfen