Permalänk
Medlem

Ingen mer klockning?

Hej!
Jag har ett problem med klockningen... jag tror att jag kan ha överdrivit en smula. Jag sitter på ett gigabyte GA-P35-DQ6 med en Q6600 (G0 stepping) och några riktigt sugiga budgetminnen (PC2-667), och jag har fått ett problem. Det gick bra att klocka processorn upp till nästan 3 Ghz, temperaturerna var finfina, god stabilitet osv. Sedan helt plötsligt så ville inte datorn starta, och jag tänkte att nu har jag stekt mina minnen. Så jag ställde tillbaka klocken till original (resettade dock inte CMOS), och lo så startade datorn igen.

Memtest visar inget fel på minnena, och jag har tillgång till lika mycket minne nu som förut. Så jag kan inte gärna ha bränt dom, eller? Kan det vara processorn jag har skadat? Den går också fint.

Tacksam för idéer om vad som kan vara fel, det känns lite olönt att sitta med en G0-steppad processor och en rejäl luftkylare och sedan inte klocka!

Visa signatur

K#^Ab
Mr_Krut: Seriöst, vi försöker få jämnställdhet i världen också kommer Asus och förstör allt med en pluttig rosa laptop

Permalänk
Vila i frid

Klocka enligt sticky-tråden så _vet_ du vad som går snett när du klockar.

Permalänk
Medlem

Det är inget som är skadat, förmodligen dina minnen som inte går högre bara. Skaffa nya minnen tex pc8500 så kan du klocka mer.

Permalänk
Vila i frid

Visar MEMTEST några fel när du börjar närma dig max på klockningen?

Permalänk
Medlem

vad är en "G0-steppad" processor?

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Kaching! Ökat volten till prollen/minnena?!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Jag har fått samma problem som du en gång. Jag skyllde på för låg volt. Det märkliga var att det fungerade ett tag med omstarter, sedan så plötsligt totalvägrade den att starta upp. Rensning av bios fixade det, och nu kör jag högre klock men passade samtidigt på att öka spänningen för att vara på den säkra sidan.

Permalänk
Medlem

Du kommer max till 3GHZ med en Q6600 med ddr2 667 mhz minnen.

Visa signatur

Antec P182,AMD 64 X2 4600+ @2,73 ghz, Noctua NH-U12F, 2GB DDR2 667@804 Mhz 4-4-4-4-12-2T, ATI HD4870 512 MB ,Gigabyte S4. Samsung Spinpoint 400GB , Samsung Spinpoint 1TB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JonkeNN^
Du kommer max till 3GHZ med en Q6600 med ddr2 667 mhz minnen.

Jag har ju glömt att skriva vad problemet är, märkte jag nu... man ska kanske förhandsgranska innan man postar

Jo, nu kan jag inte ens klocka till 2.5 Ghz längre, datorn är helt enkelt inte stabil. Självklart har jag gjort som det står i FAQ:en, ökat Vcore stegvis mm. Jag förväntar mig inte att komma högre än 3 Ghz, men jag vill komma dit igen. Så är det.

Visa signatur

K#^Ab
Mr_Krut: Seriöst, vi försöker få jämnställdhet i världen också kommer Asus och förstör allt med en pluttig rosa laptop

Permalänk
Medlem

när du resettade CMOS så efteråt kanske du glömde ta bort AUTO multiplier för minnet?

Visa signatur

C2D E6850 @Stock || GigaByte P35C-DS3R || BFG GeForce 8800GT OC || Zalman CNPS9700LED || Corsair Dominator 2x1024 PC-8500 @(5,5,5,15) || Samsung 320GB SATA || Asus DVD-RW SATA || Corsair HX 520 Watt || Antec Nine Hundred --- CPU: 24/42*C | GPU: 49/72*C