Permalänk
Medlem

Bärbar speldator?

Söker nu efter en bra speldator, har sneglat på Zepto men är rätt kass på vad jag behöver.
Zepto verkar ligga bra i pris men ni kanske kan rekommendera något annat?

det får kosta max 10 000:-

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Kolla runt lite på prisjakt och dell. Personligen kan jag rekommendera Zepto

Permalänk
Medlem

Jag kan rekomendera Asus. Är kanonnöjd med min nya F3Ka! Den är dessutom nere i riktigt skön prisklass igen. Kolla in länken:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=207905

Har skrivit en liten recension
Hoppas informationen är till nytta annars är det bara att fråga på!!

Häls.

Richard

Permalänk
Medlem

Är asusen bättre än Zeptos tror du?

Core2duo har jag förstått är bra skit....alltid svårt att bestämma sig

Permalänk
Medlem

Zepto är ju alltid Zepto. Har bara hört bra om dem, men aldrig testat. Kan därför inte uttala mej om vilken som är bäst. Jag vet att jag ville ha C2D och 8600M GT när jag letade dator, men när jag kunde få denna för 9000:- med liknande komponenter så var det inte så mkt tvivel. Du ser ju vad den presterar i testerna jag publicerat. Inte mkt sämre än motsvarigheterna hos Nvidia och Intel. Till detta pris med Vista Premium tycker jag inte att det är så mkt att fundera på ärligt talat, även om jag vet att Zepto har ett ofantligt stort antal fans och anhängare här på swec som säkert kommer säga emot mej nu Grymt skön kvalité på Asus! 2 års garanti också vilket är ett stor plus!

Permalänk
Medlem

Jag tackar för hjälpen, skall höra mig för lite till.

Permalänk
Medlem

Lånar din tråd lite Greven, har tänkt ett tag nu att införskaffa en bärbar. Har en budget på runt 10k, och jag är ute efter en dator med bra prestanda som jag kan spela lite next-gen lir på.

Efter ha läst lite så verkar Zepto vara ett bra val, men eftersom jag känner att mina kunskaper inom datorspecs osv är inte mer än basic så skulle jag vilja ha lite åsikter på vad som behövs och varför.

Valet står mellan en 6625W och en 6224W speccsen är

6625W Pris 12.032,50 kr
Konfiguration
15,4" WSXGA+ 1680x1050 - 6625WD
NVIDIA® Geforce 8600M GT
120GB 7200rpm SATA Harddisk
6 Cell batteri
Zepto Wpro 300Mbit BGN
SAMSUNG DVD-RW Dual-Layer Brännare
Inget operativsystem
Tangentbord Znote 6xx5W Grått SE
Miljöavgift
Onlinerabat 2.723,- inkl. moms
2.20GHz Intel® Core™2 Duo T7500 - 4MB
2 GB DDR2 667/PC5300 SODIMM

6224W Pris 9.421,25 kr
Konfiguration
14,1" WXGA+ 1440x900 - 6224W
NVIDIA® Geforce 8600M GT
120GB 7200rpm SATA Harddisk
6 Cell batteri
Zepto Wpro 300Mbit BGN
SAMSUNG DVD-RW Dual-Layer Brännare
Inget operativsystem
Tangentbord Znote 6xx4W Svart SE
Miljöavgift
Internal Bluetooth®
ONLINERABATT 3.384,-
2.00 GHz Intel® Core™2 Duo T7250 800MHz 2MB
2 GB DDR2 667/PC5300 SODIMM

Helt uppenbart är 6625W kraftigare, men det jag undrar över är om den kraftfullare proccessorn och bättre skärmen i 6625an är värda nästan 3000 spänn. Som fattig student tar varje krona hårt

En ytterligare fråga är vilket ram jag ska ta? Vad är bäst, 2048MB DDR2 800/PC6400 eller en 4 GB DDR2 PC5300. Jag förstår att detta kan bero på vad jag sysslar med på datorn, men jag antar att dom flesta spelen idag käkar ram som godis. Så är det bättre att ha mycket eller att ha mindre fast snabbare?

Tacksam för svar
MVH // Noggster

Permalänk
Medlem

du är inne på samma spår som jag ser jag.

Jag har fått uppfattningen av folk att det är bättre med 2 st 1024 minnen än 1 2048....kan någon reda ut det här?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Greven78
du är inne på samma spår som jag ser jag.

Jag har fått uppfattningen av folk att det är bättre med 2 st 1024 minnen än 1 2048....kan någon reda ut det här?

Har du minnena i par kör dom i dual channel vilket ger bättre prestanda.

Förövrigt, hur bra hade ni tänkt er att det skulle gå att spela på datorn? Jag kan inte tänka mig att t.ex. Crysis kommer funka speciellt bra ens i låga inställningar på ett 8600M GT. Att spela på en bärbar är ju ganska värdelöst om man inte har råd att lägga en hel del på det.

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smokerdave

Förövrigt, hur bra hade ni tänkt er att det skulle gå att spela på datorn? Jag kan inte tänka mig att t.ex. Crysis kommer funka speciellt bra ens i låga inställningar på ett 8600M GT. Att spela på en bärbar är ju ganska värdelöst om man inte har råd att lägga en hel del på det.

Stämmer väl bra att Crysis inte kommer att gå att köra på annat än låga inställningar.
Dock finns det ju andra spel än Crysis. De flesta spel funkar faktiskt bra på hyfsade inställningar.

Jag köpte min zepto därför att jag blev tvungen att lämna min stationär hemma nu när jag jobbar i Österrike under ett år. Då behövde jag en dator jag kunde dels bära runt och jobba med och dels ersätta min stationära.
Visst fick jag då tumma lite på spelprestandan, men hittills har jag kunnat spela allt jag vill (HL2 serien och Team fortress2 som jag kör nu funkar iallafall bra på maxinställningar i 1440x900).

Att lägga mycket pengar på en spellaptop hade inte varit ett bra alternativ, eftersom dessa laptops är betydligt större och tyngre. Och kan jag inte lätt frakta runt datorn skulle jag ju lika gärna kunnat köpa en stationär (men då hade jag inte kunnat flytta runt den i samband med jobbet..).

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smokerdave

Så det är alltså värt att skaffa 2x2gb minnen då 2x1gb endast är ett par hundralappar billigare?

Verkar luta mot 6625W då jag märkte idag att en 14" skärm är i minsta laget. Börjar bli osäker om 15.4" är nog det med, ska försöka hitta en å ta mig en titt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Stämmer väl bra att Crysis inte kommer att gå att köra på annat än låga inställningar.
Dock finns det ju andra spel än Crysis. De flesta spel funkar faktiskt bra på hyfsade inställningar.

Jag köpte min zepto därför att jag blev tvungen att lämna min stationär hemma nu när jag jobbar i Österrike under ett år. Då behövde jag en dator jag kunde dels bära runt och jobba med och dels ersätta min stationära.
Visst fick jag då tumma lite på spelprestandan, men hittills har jag kunnat spela allt jag vill (HL2 serien och Team fortress2 som jag kör nu funkar iallafall bra på maxinställningar i 1440x900).

Att lägga mycket pengar på en spellaptop hade inte varit ett bra alternativ, eftersom dessa laptops är betydligt större och tyngre. Och kan jag inte lätt frakta runt datorn skulle jag ju lika gärna kunnat köpa en stationär (men då hade jag inte kunnat flytta runt den i samband med jobbet..).

Zepto har en video på 6625W när den kör en Crysis-demo:
http://banners.zepto.com/6625WD_Live/6625WD_Live_03.html