Permalänk
Medlem

Ingenting gott har väll kommit med pjäsmongon.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Billy Bob
Bara typ tre månader kvar nu Till erfarna, behöver man sketbra kondis typ?

Majoriteten av alla människor har ändå rätt vissen kondis, så ligger du på en "ok" nivå lär du klara dig fint.
Annars får du se till att träna upp den under tiden, och då rekomenderas gym och annat. Lumpen i sig är, vad vissa än säger, inte alls ett bra träningsprogram egentligen

Permalänk
Medlem

Det beror på, för dom uppgifter du ska klara är träningen bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det värt 1 år? Lumpen alltså.

Permalänk
Medlem

rycker in som sonarplutonsbefäl (ubåt) januari 2009 förutsatt att jag klarar extramönstringen

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Medlem

Själv slapp jag också undan pga min ansträngnings astma.
Lika bra tyckte jag för min far och hans 3 bröder sa att det var det absolut värsta dom någonsin gjort i sitt liv och min kusin tyckte att det var ett slöseri med tid...

Några personliga åsikter är väl att krig är dumheter och jag inte tycker att vi inte borde ha en arme över huvudtaget.
Titta på Costa Rica dom har inte haft en arme på 30 år eller nåt liknande och dom har inte blivit anfallna eller haft några problem och om det skulle bli en naturkatastrof så kan man ju alltid använda pengarna som blir över till att förebygga sånna grejer.

Jag har även lagt märke till en sak om personerna som går lumpen.
Dom blir hjärntvättade... Alla låter lika monotona och tråkiga på rösten och gör som dom blir tillsagda detta undviker jag gärna, jag gillar att ha min egen vilja.

Som någon redan sagt tidigare i tråden så är det inte lumpen som avgör om du är mes eller inte...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arius
Dom blir hjärntvättade... Alla låter lika monotona och tråkiga på rösten och gör som dom blir tillsagda detta undviker jag gärna, jag gillar att ha min egen vilja.

hmmm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
Granatkastarsoldat I 19 Boden, Januari 08.
För tillfället, är på pliktverket om att få något roligare/annat utan framgång.

Du kommer att få slita som ett djur

Jag var på stabs och granatkastarkompaniet på I19 01/02 som artillerisassisten och BV206 förare, som tur va så hamnade jag stabspluton.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arius

Du har helt missuppfattat hela meningen med militärens hierarki. Den ska inte vara smidig på något sett, den är till för att man ska följa överordnads order. Och det har funkat och funkar än idag. Bara för att man var en idiot innanför grindarna betyder inte att man blir det på utsidan.

Visa signatur

Permalänk

Själv är man född för sent för att få göra lumpen
(På året då alltså.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ville bara säga lycka till för er som rycker in, själv muckade jag för drygt 10 år sedan, för mig var lumpen en rolig tid, lärde sig mycket om sig själv och kamratskap på ett sätt som inte är så vanligt i dagens samhälle.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PMJ
Ville bara säga lycka till för er som rycker in, själv muckade jag för drygt 10 år sedan, för mig var lumpen en rolig tid, lärde sig mycket om sig själv och kamratskap på ett sätt som inte är så vanligt i dagens samhälle.

Tack, det kan behövas:P

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk

Jag har aldrig riktigt känt något nöje av att göra lumpen, mestadels då jag har problem med att lyda order.
Hade jag gjort lumpen hade det nog blivit katastrofalt, och jag hade troligtvis blivit utslängd efter två veckor.

Jag har inga fysiska problem som håller mig från lumpen, men jag klarar inte av den hierarkin som finns inom militären.

Jag valde att studera istället.

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Medlem

Känns som om de 2 första veckorna kommer bli sega med tanke på att jag är smått beroende av WoW. ;/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anden88
Känns som om de 2 första veckorna kommer bli sega med tanke på att jag är smått beroende av WoW. ;/

Tro mig, under dom två första veckorna kommer du inte ha tid eller ork att sakna WoW.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brsk
Tro mig, under dom två första veckorna kommer du inte ha tid eller ork att sakna WoW.

Får hoppas på det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Får hoppas på det.

Jag ryckte in för 7 veckor sen, och jag måste få hålla med. De två första veckorna är numer ett stort svart hål.

Kan inte riktigt minnas vad vi gjorde, men det var mycket - och hela tiden. Roligt, men väldigt nytt. Samtidigt skulle jag vilja påstå att de två första veckorna var de roligaste också. Att bara titta tillbaka på hur plutonen såg ut då, hur vi alla framstod som vilsna hundvalpar när någon (då) barsk kapten kommenderade: "Lämna av". Det är faktiskt ganska skrattretande, med tanke på att allt sånt basic nu sitter i ryggmärgen.

Man lär sig snabbt rutinerna, och då blir det roligt även om det kan vara segt att öva patron ur två dagar i sträck.

Hur det är med den fysiska biten tycker jag att det är lite dåligt. Då vi hade baltiska flaggkadetter var det mördarfys. Nu är det inte någon vidare standard, jag ligger iofs i flottan som PB-Sis (PQ-operatör/signalspanare). Försöker självmant springa 7km 3gnger veckan samt styrketräna varje kväll, det går så länge inte kvällstjänster kommer i vägen.

Visa signatur

Scout som är sugen på en utmaning?

Permalänk
Medlem

Ja ni som går på TrängR nu är det bara ynka 23 dagar kvar. Vi ses!

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem

Ni som ska till Norrland (Boden/Ajaur) önskar jag lycka till, skidfys är bland de roligaste som finns!

Hoppas ni får skjuta mkt iom att nya besparingsplaner är på G!

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Hedersmedlem

Fick aldrig ens mönstra
Men var faktiskt aldrig riktigt intresserad även om det låter som en jävla upplevelse.

Permalänk
Medlem

fan vad avundsjuk man blir på alla som ska göra lumpen
Det är synd att man ser som en kratta för det verkar vara en grym upplevelse. Min farsa pratar nostalgiskt om hur han skrapade rost på en isbrytare. Känns jävligt synd att man aldrig kommer att kunna berätta sådana historier för sina egna barn:(

Visa signatur

Desktop - AMD Ryzen 5 7600X | Asrock B650 PG Lightning | 32 GB Corsair DDR5 6000MHz | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - HP Dragonfly Gen. 3 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3rnel
Ni som ska till Norrland (Boden/Ajaur) önskar jag lycka till, skidfys är bland de roligaste som finns!

Hoppas ni får skjuta mkt iom att nya besparingsplaner är på G!

Flygmark din stridspitt. Ge dom inte falska förhoppningar. Skidfys är det tråkigaste som finns.
Alla ni som ska på Stridsvagnstransport:
Lev upp till vårat rykte (06/07) "Bäst när det gäller" men resten av tiden är det inte så noga. Snabbaste lastningstiden för en hel bataljon: 12 minuter. Sen ska ni löka så mycket som möjligt och gjärna framför Stridsvagnsbefälen. Dom är ena riktiga svin.

Om ni har "turen" att få Kpt.Westerlund så är det bara att beklaga. Finns ingen värre människa än honom. Han har humörsvägningar utom denna värld. Men enligt rykten så är Kpt.Gren numera Pluton-Chef över STRVTP och det är en riktigt reko kille.

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Medlem

Till er som rycker in i strilsäk plutonen på LSS säger jag bara lycka till om Lt. Tenser jobbar kvar, håll er på god fot med honom annars får ni känna på smärta

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

WoW kommer inte att vara några problem.
Du kommer knapp komma ihåg vad ni gjorde första två veckorna.
Det är fullt upp med saker _hela_ tiden. Ni kommer att få hämta ut all matriel och fixa skåpsordning, träna exercis, lära er gå och stå osv.
De första 2 veckorna är ett rent helvete att gå genom men det är lika för alla och har varit lika för alla innan er. Man klarar av det.

Försök att skriva ner i en dagbok vad ni gör varje dag. För att ingen kommer att komma ihåg vilken dag ni gjorde si eller så när ni tänker tillbaka på det.
Ångrar att man inte gjorde det själv.

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loki
WoW kommer inte att vara några problem.
Du kommer knapp komma ihåg vad ni gjorde första två veckorna.
Det är fullt upp med saker _hela_ tiden. Ni kommer att få hämta ut all matriel och fixa skåpsordning, träna exercis, lära er gå och stå osv.
De första 2 veckorna är ett rent helvete att gå genom men det är lika för alla och har varit lika för alla innan er. Man klarar av det.

Försök att skriva ner i en dagbok vad ni gör varje dag. För att ingen kommer att komma ihåg vilken dag ni gjorde si eller så när ni tänker tillbaka på det.
Ångrar att man inte gjorde det själv.

Är det extremt fysiskt jobbigt i början? 2 veckor kvar och min motion är nästan skrämmande dålig. Kan springa en bit men thats it typ.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Är det extremt fysiskt jobbigt i början? 2 veckor kvar och min motion är nästan skrämmande dålig. Kan springa en bit men thats it typ.

Vi behövde inte springa 2 mil varje morgon precis.
Var rätt lugnt med fys första veckorna men det är grymt jobbigt ändå.
Jag ryckte in mitt på sommaren när det var +20-25 grader och sol nästan hela tiden. Att då dra på sig full stridsutrustning och gå lite eller bara stå i den när man inte är van är jobbigt.
Fanns inte riktigt tid för fys i första veckorna för den delen heller.
Du behöver nog inte oroa dig för mycket. De flesta sitter i samma sits angående kondition.

Visa signatur

» Bad wolf

Permalänk
Medlem

Det är inte särskilt hårt fysiskt utan bara länge, nån dag andra veckan tror jag vi hade excercis på grusplanen från typ halv 1 till halv 5, med 25+ och gassande sol, vattenflaskan räckte inte länge den dan. Tror även att det var någon som lyckades svimma under uppställningen efter att det var klart.

EDIT: Var det bara vi som hade dryga kadetter i början som väckte en klockan 5 och körde brak till 7?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag blev aldrig ens kallad till mönstring. Är inga som helst fysiska fel på mig, förutom att jag är aningen närsynt, och jag hade gärna gjort lumpen men hade inte orken att överklaga beslutet då vilket jag ångrar å det jävligaste.
Önskar alla som rycker in nu lycka till!

Permalänk
Medlem

Det här står säkert skrivet någonstans redan men det tåls att upprepas.
Glöm inte att ta med er en kamera så att ni kan fota en massa.
Knäpp så mycket ni kan, hellre för mycket än för lite.

Det ska inte vara några problem med att ni har en kamera med på övningar osv men lika bra att fråga plutonschefen om det går bra att ni har den med er.
Hade nästan alltid min kamera i vänster benficka. Rekommenderas verkligen.

Visa signatur

» Bad wolf

Permalänk
Medlem

Läste att försvaret ska spara väldigt mycket pengar nu så ni som inte är inkallade eller har mönstrat ska nog inte ha för stora förhoppningar.

Själv blev jag inkallad men tyvärr var detta i samma skede som dom la ner regementet i Hässleholm så några veckor innan så fick jag besked att jag inte behövde komma..