Högre upplösning än TFTns native- Blir det bra?

Permalänk

Högre upplösning än TFTns native- Blir det bra?

Hejsan!

Jag har under en längre tid klurat lite på ett fenomen gällande TFT- skärmar. Jag har en Syncmaster 940B som jag trivs bra med. Nativeupplösningen är 1280x1024 så därför kör jag i den upplösningen. Det känns också som att det är ungefär det som datorn klarar av i nyare spel, för den delen...

Men hur blir det i framtiden med detta? Säg att jag köper mobo+prolle+minnen för att uppgradera (vilket kan hända i vår) vilket ger mig en prestandavinst. Hur blir det då att öka upplösningen ÖVER native?

"Testa" säger ni då. Men jag kan inte dra på högre i nyare spel utan att det blir koko... och många lite äldre spel stöder inte högre upplösningar, eller så blir det så att man får dra ned på så mycket annat så att man ändå inte ser effekten av detta.

Jag misstänker att det blir som när man kör UNDER native-upplösning, dvs lite suddigt sådär. Vad tror/vet ni? Är jag "låst" till att köra 1280x1024 för optimal bild (även om grafikkortet skulle klara mer)??

Ordet är fritt!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE @ 3.8 GHz[] 8 Gb Corsair XMS3 1600 MHz [] HIS 6950 2Gb [] Creative X-Fi Platinum [] Antec P182 [] Corsair 550W []

Asus EEE PC 1000H (2 gb minne)

Permalänk
Medlem

Det är väl inte bara upplösningen utan också bildförhållandet (Aspect ratio, AR) som ställer till det lite. Iom att det är en 5:4 native upplösning så blir det väl en smula knepigt & få en högre upplösning med just 5:4 (1280x1024 är väl en av mkt få 5:4). 1920x1536 är ju en jämn & fin upplösning jämfört mot 1280x1024 (dessutom rätt AR)... Förmodligen skulle skalningen i skärmen få spel & som resultat en suddig bild, kör du däremot med grafikkortets skalning så kanske du skulle få skarp bild men det är fortfarande samma pixelmängd som 1280 till skärmen...

Jag har dock svårt att tro att det skulle påverka bildkvaliten till det bättre, det är lite som att visa HD material på en vanlig TV, skärmen kan inte visa mer trots att det råkar finnas mer... (bara min egen fundering).

Bästa alternativet är väl att krana på AA istället & köra med native upplösningen...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Du kan ju inte köra högre upplösning än vad skärmen stödjer.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Avstängd

TFT skärmar klarar inte av att köras över deras respektive native upplösning. Lägre fungerar men det blir sällan bra.

Permalänk
Medlem

Du kan visst köra högre än native, det är beroende på vad skärmens scaling enhet klarar av, det varierar från skärm te skärm...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tellus82
Du kan visst köra högre än native, det är beroende på vad skärmens scaling enhet klarar av, det varierar från skärm te skärm...

Vilka skärmar klarar av att visa fler pixlar än vad som är fysiskt möjligt? Det skulle vara intressant att veta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andersj
Vilka skärmar klarar av att visa fler pixlar än vad som är fysiskt möjligt? Det skulle vara intressant att veta.

Inga, dock finns det skärmar som klarar att skala ner en högre upplösning till native-upplösningen. Är däremot ingen större poäng med det, det blir inte mer detaljer och i bästa fall får man lika bra bildkvalitet som att köra native fast med sämre fps.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZupiCo
Inga, dock finns det skärmar som klarar att skala ner en högre upplösning till native-upplösningen. Är däremot ingen större poäng med det, det blir inte mer detaljer och i bästa fall får man lika bra bildkvalitet som att köra native fast med sämre fps.

Jag vet det men vet tellus82 eller gissar han bara, det vill jag veta...:)

Permalänk
Medlem

Re: Högre upplösning än TFTns native- Blir det bra?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funkificator
Hejsan!

Jag har under en längre tid klurat lite på ett fenomen gällande TFT- skärmar. Jag har en Syncmaster 940B som jag trivs bra med. Nativeupplösningen är 1280x1024 så därför kör jag i den upplösningen. Det känns också som att det är ungefär det som datorn klarar av i nyare spel, för den delen...

Men hur blir det i framtiden med detta? Säg att jag köper mobo+prolle+minnen för att uppgradera (vilket kan hända i vår) vilket ger mig en prestandavinst. Hur blir det då att öka upplösningen ÖVER native?

"Testa" säger ni då. Men jag kan inte dra på högre i nyare spel utan att det blir koko... och många lite äldre spel stöder inte högre upplösningar, eller så blir det så att man får dra ned på så mycket annat så att man ändå inte ser effekten av detta.

Jag misstänker att det blir som när man kör UNDER native-upplösning, dvs lite suddigt sådär. Vad tror/vet ni? Är jag "låst" till att köra 1280x1024 för optimal bild (även om grafikkortet skulle klara mer)??

Ordet är fritt!

Det är helt meningslöst att försöka köra med högre upplösning, din skärm klarar inte av att visa mer än 1280x1024 pixlar. Det är så den är byggd helt enkelt.

Permalänk
Medlem

För att faktiskt svara på din fråga.

Ja, du är låst till en upplösning på 1280x1024. Pixlarna blir inte fler, däremot kan pixlarna bli större genom att slå ihop (därför du kan köra med lägre upplösning).

Permalänk
Medlem

Egentligen ska man inte köra lägre upplösning än Native heller då bilden förlorar löjligt mycket skärpa, är väl nackdelen med TFT, om man bortser lite annat .. också ... ^^.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andersj
Jag vet det men vet tellus82 eller gissar han bara, det vill jag veta...:)

Varför tror du jag skrev skalningsenhet? Det är den som har hand om just upplösnings ändringar, den kan i många fall ta en inkommande signals upplösning & skala ner eller upp den till den upplösning man vill ha. (Har även kallats linjedubblare lite felaktigt tidigare)

En sådan sitter i alla LCD skärmar (om den inte specifikt är framtagen för en signal med enbart native upplösning), speciellt LCD TV, även där ett praktexempel på hur scalers används för att visa en signal som har högre upplösning än den panel som scalern är kopplad till...

Om ni inte vet det så finns det många TV idag som kan ta emot en 1080P signal trots att den inte har i närheten av den upplösningen, både LCD & Plasma... Det är därför dom har två olika HD stämplar för 1080P... Till & med min idag gamla LCD tv kan hantera 1080i & den har bara 1366x768...

Likaså så konverterar en LCD TV alltid inkommande signal om det inte råkar matcha native upplösningen & om TVn kan hantera just en native signal (långt ifrån alla som kan det utan de gör en overscan på signalen så man slipper svarta kanter runt bilden)

Naturligtvis kan inte LCD panelen helt plötsligt trolla fram fler fysiska pixlar utan den får signalen konverterad till rätt upplösning av just scalern, därav dess namn...

Edit: kan tillägga att medans jag skriver detta så har jag min upplösning till min LG monitor satt till 1920x1080 & skalning sker i skärmen (på prov...), den har alltså 1680x1050 som native upplösning. Det ser dock riktigt bedrövligt ut men den kan fortfarande visa signalen... (den har inte klippt den inkommande signalens upplösning för att passa native upplösningen utan skalat om den) Skärmen rapporterar till & med 1920x1080 i informationsmenyn som inkommande signal...

Det roliga är att i alla manualer & specifikationer på min skärm så står det att maximal upplösning som kan hanteras är 1680x1050, den ska enligt papper inte kunna visa en signal med den upplösning jag använder just nu så det kan va knepigt att veta om skärmen man använder kan hantera högre upplösning eller inte...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

Det går och bilden blir riktigt svårläst.

Permalänk

Tack för alla svar!!

Precis som jag misstänkte så är det bästa att köra i Native och istället fläska på med AA och AF.

Det väckte en fråga till. Kantutjämingen måste ju fungera som allra bäst när bilden är "i rörelse", eftersom den då kan skapa illusionen av skarpare kanter. Vid "stillastående" kan ju inte bilden bli skarpare än upplösningen, av orsaker som vi talat om tidigare, eller hur?

Jag hoppas att dessa saker tas upp i skärm-faq, så att man vet att man bör "matcha" sin skärms native-upplösning med ett system som kan ge bra fps vid den upplösningnen.

Att ha quadcore, SLI och allt lull-lull måste ju vara lite bortkastat om ens skärm endast kan visa 1280x1024?? Detta undantaget de spel som är sjukt krävande, och som behöver mycket kraft för att vara spelbara vid denna upplösning.

Intressant också att TV-skärmar togs upp... Har också funderat kring det där med alla HD-upplösningar och skalning och allt tjafs som slängs runt i media. Vill man ha äkta HD måste ju det bästa vara en tv som har 1080i som sin native-upplösning, eller hur?

Och en följdfråga: Vad har en vanlig bildrörs-tv (av nyare modell) för maxupplösning? Någon vits att köpa en HD-spelare i detta fall??

Kul att många hade åsikter! Fortsätt med det!

God Jul!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE @ 3.8 GHz[] 8 Gb Corsair XMS3 1600 MHz [] HIS 6950 2Gb [] Creative X-Fi Platinum [] Antec P182 [] Corsair 550W []

Asus EEE PC 1000H (2 gb minne)

Permalänk

1080p är äkta HD, 1080i visar lika många pixlar men uppdaterar bara halva bilden åt gången. först rad 1, 3, 5 osv och sedan 2, 4 osv.
1080p uppdaterar alla raderna på samma gång, dvs 1, 2, 3, 4 osv.

Inga bildrörs-tv klarar av att visa HD, inte vad jag har sett iallafall. Så en HD-spelare till en bildrörs-tv är helt onödigt.

Läste i GP att M3 hade gjort något test om att 1080p är onödigt om man inte kör på riktigt stora skärmar 50" +, kör man på mindre tv än så skulle man tydligen inte se nån skillnad...

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tellus82
En massa text....

Men i slutändan visas ju ändå bilden i 1680x1050 upplösning, hur du än vrider och vänder på bildinformationen innan dess, så din skärm visar ju aldrig fysiskt mer än 1680x1050, så vad är meningen med att försöka köra en högre upplösning. Är det för att kunna säga: Jag kör 1920x1080 på min skärm.
Vilket ändå inte stämmer, eftersom den visade bilden aldrig kan vara större än 1680x1050 på en skärm med just det antalet pixlar.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Men i slutändan visas ju ändå bilden i 1680x1050 upplösning, hur du än vrider och vänder på bildinformationen innan dess, så din skärm visar ju aldrig fysiskt mer än 1680x1050, så vad är meningen med att försöka köra en högre upplösning. Är det för att kunna säga: Jag kör 1920x1080 på min skärm.
Vilket ändå inte stämmer, eftersom den visade bilden aldrig kan vara större än 1680x1050 på en skärm med just det antalet pixlar.

Det var inte frågan om resultatet jag svarade på utan om det gick att göra det,om du kikar längre upp så ser du att jag redan besvarat det hela... Det blir knappast bättre bild att köra över native utan bäst är & köra just native men använda AA istället...

Även om du skickar en 5mpixel signal till en 1280x1024 skärm så kommer du aldrig se mer än just 1280x1024 pixlar... Det jag antar att trådskaparen undrade var väl om bilden kunde bli bättre ungefär som med AA men det kan den tyvärr inte...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

--> Tellus, ja min grundtanke var alltså att bilden aldrig blir bättre än 1280x1024 om man har en skärm med en sådan native-upplösning.

Frågan är ju också om det med stigande upplösningar blir någon vits med AA???

Om bilden inte blir skarpare än upplösningen, vad är då vitsen med AA??

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE @ 3.8 GHz[] 8 Gb Corsair XMS3 1600 MHz [] HIS 6950 2Gb [] Creative X-Fi Platinum [] Antec P182 [] Corsair 550W []

Asus EEE PC 1000H (2 gb minne)

Permalänk
Medlem

Vitsen med AA är att den "mjukar upp" kanter, även fast du har samma upplösning med samma antal pixlar så slätar AA ut skillnaderna en smula mellan närliggande pixlar... (lite knepigt & förklara...) Mitt på en slät yta med en textur blir det ingen skillnad med eller utan AA...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

AA måste ju spela störst roll när bilden är i rörelse genom att ge illusionen av skarpare kanter, men de kan ju inte bli skarpare än vad upplösningen tillåter eller hur?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE @ 3.8 GHz[] 8 Gb Corsair XMS3 1600 MHz [] HIS 6950 2Gb [] Creative X-Fi Platinum [] Antec P182 [] Corsair 550W []

Asus EEE PC 1000H (2 gb minne)

Permalänk
Medlem

AA funkar utmärkt på stillbilder, testa tex att skriva lite text i photoshop med AA på eller av, det är som natt och dag.

Permalänk
Medlem

Borde inte bilden bli lite mjukare om man renderar den jättestort och sen skalar ner den. Är ju så man kör raytracing iaf, man kör ett 20-tal samples per fysisk pixel och använder sedan medelvärdet av alla strålar som resultat. Borde bli samma resultat om man kör en stråle per pixel i 20ggr så stor upplösning och sen skalar ner den.
Förutsatt att man har en bra skalningsalgoritm såklart...

Beror också på vad det är för typ av bild, har du text som är gjord för att vara 1pixel smal så kommer den garanterat vara helt oläslig efter nedskalning.

Den här bilden förklarar ganska bra hur AA fungerar, som du ser behövs ingen rörelse överhuvudtaget.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ae/Anti-alias...

Permalänk

Bilden visar ju att det blir lite "suddigt" så att man uppfattar kanten som jämnare, men det är den ju egentligen inte. Den kan ju inte bli jämnare än native-upplösningen ("toningseffekten" begränsas ju den också av upplösningen) då en pixel visar en färg i hela pixeln....

Vad tror ni? Är det många som inte tänker på detta att deras skärmar kan sätta begränsningar och då köper megariggen arne som de sedan inte kan få ut max av för att skärmen har en förhållandevis låg native? Visst, de kan ju öka texturkvalitet och andra saker som drar CPU osv, men skärmen kommer ju att vara en fysisk begränsning...

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE @ 3.8 GHz[] 8 Gb Corsair XMS3 1600 MHz [] HIS 6950 2Gb [] Creative X-Fi Platinum [] Antec P182 [] Corsair 550W []

Asus EEE PC 1000H (2 gb minne)

Permalänk
Medlem

Har man en skärm med taskig upplösning så är det väl lite dumt & skaffa "megariggen arne" utan & uppgradera även skärmen

Man kan aldrig bli av med pixligheten av för låg native upplösning, inte helt... Hur man upplever just detta beror ju på avståndet & storleken på panelen. För att jag ska tycka min 20,1" 1680x1050 skärma ska kännas pixlig så måste jag ha huvudet väldigt nära skärmen...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::