Permalänk
Medlem

DDR2 med 1T?

Hej
Någon som känner till någon modell, helst med låga timings, som går att köra med 1T? Står inte någonstans på tillverkarnas infosidor, bara skryt om låga timings. Försöker jag köra mina med 1T, och standardinställningar i övrigt, så låser hela skiten sig, o jag får nollställa bios för att ens kunna starta datorn, så jag har inte experimenterat så mycket - eller det är moderkortet som är boven, inte minnena i sig? Isf får jag ändra frågan till vilket moderkort (AM2, AM2+) man kan lita på då?

Sen är frågan hur viktigt det är att kunna köra med 1T, enligt vissa så nästan fördubblas datorns totala prestanda haha, medans andra säger att det är bättre att ha klockvänliga 2T's med låga timings. Tar gärna emot fler expertutlåtanden!

Permalänk
Medlem

Du måste först och främst öka spänningen till dem där minnen, jag kör mina i cl2 eller 3 men då ligger dem i 1:1 med FSB alltså 300 mhz, och dem ligger på 2.1V. Så innan du börjar leka med inställningar, dra upp spänningen till dem.

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P MAX, 12600K, Z690M-ITX, Arc B580 Challenger, SKC2500 500GB, Fury 16GB||

|| TerraMaster F4-424 Pro, TrueNAS ||

Permalänk
Medlem

Cl2 med DDR2? Är det möjligt?

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

Tackar för svaret! Ok, tror inte de jag har just nu klarar det, står uttryckligen 2T i CPU-Z och Everest när man kollar vilka specs dom klarar under olika inställningar. Men ska göra ett sista försök (och ha förberett för bios-nollning ). Nåt tips på vad jag ska köpa istället om det inte vill med dessa?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Cl2 med DDR2? Är det möjligt?

Jodå det är det, mitt moderkort kan bla. göra det. Men max jag sett nån göra är DDr2-800 med 2st 1 GB stickor.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Minneskontrollern i nuvarandra AM2 processorer stödjer inte 1T command rate och är därför helt bortkastat. Command rate var betydligt viktigare på 754/939 system.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Är det en miss av AMD, eller är prestandaskillnaden så liten att man struntat i det? Hela AM2-grejen känns framstressad och ogenomtänkt.
Såg iaf att OCZ Titanium påstod sig kunna köra med 1T tillsammans med nForce590. Vet inte om det är lönt att testa då jag har 570, eller hellre köpa Reaper-modellen så man garanterat får CL3 utan att plåga ihjäl minnena. Fast även det känns bortkastat när man läser artikeln i länken ovan, tror inte jag känner av skillnad på 3ns

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av j01m3
Är det en miss av AMD, eller är prestandaskillnaden så liten att man struntat i det? Hela AM2-grejen känns framstressad och ogenomtänkt.
Såg iaf att OCZ Titanium påstod sig kunna köra med 1T tillsammans med nForce590. Vet inte om det är lönt att testa då jag har 570, eller hellre köpa Reaper-modellen så man garanterat får CL3 utan att plåga ihjäl minnena. Fast även det känns bortkastat när man läser artikeln i länken ovan, tror inte jag känner av skillnad på 3ns

Den är absolut inte framstressad. Övergång till en senare generation minne måste göras och SocketAM2 är även certifierad för att kunna släppa mer ström för quadcore processorer och klarar även av kommande 45nm processorer. Plattformen är rent overkill egentligen.

1T timings är mer marknadsföring än nytta då DDR2 är designat för höga frekvenser framför låga timings, även om man på Intel kan köra 1T då minneskontrollern klarar det så får man ut mer prestanda av att köra 2T och 4-4-4-x/5-5-5-x.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Ok då ska man inte lyssna så mycket på 1T-fanatikerna. Skönt att höra haha.

AM2 känns framstressad för när den släpptes så var prestandaskillnaden jämfört med 939 försumbar, och nu kommer AM2+ som egentligen står för det riktiga generationsbytet. På så sätt känns AM2 som en halvmesyr som man borde struntat i att lägga ner tid och utvecklingskostnader på, och fått fram den kompletta AM2+ plattformen tidigare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av j01m3
Ok då ska man inte lyssna så mycket på 1T-fanatikerna. Skönt att höra haha.

AM2 känns framstressad för när den släpptes så var prestandaskillnaden jämfört med 939 försumbar, och nu kommer AM2+ som egentligen står för det riktiga generationsbytet. På så sätt känns AM2 som en halvmesyr som man borde struntat i att lägga ner tid och utvecklingskostnader på, och fått fram den kompletta AM2+ plattformen tidigare.

Förstår vad du menar, men övergången till DDR2 gjordes med AM2 och gav lite prestanda, men tanken var också att den skulle klara quadcore processorer, och det gör den. AM2+ var en nödvändig uppdatering vid lansering av Phenom processorerna för att göra Hypertransport 3.0 och SVP (Split Voltage Planes) möjligt. Prestandaskillnaden är i regel försumbar mellan dom.

Blir intressant nu att se AMD's kommande "Shanghai" av K10, den kan bli väldigt snabb om det blir som tänkt.

Visa signatur