Roliga dialektala uttryck, tack!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kryll
"bamba" för skolmatsalen otroligt fult ord när man tänker på det (gbg, nån mer stans?)

jag hatar det ! JAg har förbjudit alla i min närhet att använda det

Anyways, finns ju en del goa uttryck runt göteborgstrakten. Fast det kanske är mer ord och betoningar mer än uttryck jag vet inte. Min bartender är rågöteborgare och säger:

mä: fan va mä du är - Jäklar vad cool/rolig och alla superlativ du kan tänka dig
rätt: fan va rätt - jävlar vad bra/skönt/riktigt
ändå: ja ändå - mer en betoning, kan vara bra och dåligt

Ska se när jag pratar med honom igen

Visa signatur

Sydney > Sverige
[Those where the days gaming] Ioiny Or-lo - ReDevils n' Fusion for life rip -05 ; Namow - TSA n' ReDevils Jedi rip -05:: rDe Chimaera PvPer! Pre-cu veteran

Permalänk
Medlem

Lite mer skånska då!

Mölla = Kvarn
Spann = Hink
Rullebör = Skottkärra
Pära = Potatis
Fjollträsk = 08-landet (hehe)
Stolpapäror = Pommes
Glojärn = Glasögon

Kommer inte på mer just nu, men det kommer.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk

Kan väl bidra med lite ord. Bor i smedjebacken i dalarna.

tjåla = prata/tjata
tjålskåp = pratkvarn
jolbär = potatis
rålös = förvånad
flatar/flötar = fästingar (tror alldrig jag hört det i singular)

Visa signatur

"Robots have shiny metal posteriors which should not be bitten."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av n1mda
"Knör"
Göteborska för trängas/knuffas... "Men vad du knör"

"Tyken"
Göteborg/Borås för elak/taskig... "Vad du är tyken"

Fan vad jag fått skit för att jag säger "knör" på jobbet här Fattar inte folk vad man menar eller? "Ja, men då får vi la knö ihop de här delarna så vi får plats med det andra"... borde vara med i SAOL.

Och att inte tyken förstås är ju bedrövligt. Dessutom är det mer åt "vad du är uppkäftig"-hållet än elak.

Ett uttryck som jag stött på här på fel sida sverige är "ta dän", det betyder "ta bort/radera" eller som vi säger på västkusten "ta väck"

Permalänk
Medlem

"Men sluta då" var det första jag fick höra att vi Boråsare säger ofta när jag flyttade till Växjö.

Låter nåt i stil med "Men schluuuta då" tydligen. Hade aldrig tänkt på det innan men kommer på mig själv med att säga det ibland.

Permalänk
Medlem

Haha, underbar tråd.
Det fick mig att tänka på när jag var i stockholm med polarna från lumpen och var vad på donkan och skulle beställa mat. Självklart skulle man jävlas med 08

"Hallå, jau skolle vija hau eijn ostborgare me pinnapäror o coka."

Jag är själv Malmöit men tillbringar stora delar av mitt liv i ljupet av skåne, Trakterna kring Önos by, Tollarp.

För er som inte förstod:
"Hallå, jag skulle vilja ha en cheesburgare med pommes och cola."

coca cola = [Kocka Kåla]

Visa signatur

Jag hatar att vara förkyld!

Permalänk
Medlem

polaren som bor i moholm (typ mariestad ) lr ca 3 mil från skövde

brukar säga garnt =varmt

tog ett tag å lära mig men kul lät det iaf

sen vi skövdebor har väl lite udda ord som iaf ja brukar säga:

möe= mycket

te = till

å = och

sa =ska

det blir typ

det sa inte möe te å vinna

sen finns det väl fler men inga ja kommer på

Visa signatur

i5 6600K 16 GB RAM GTX 760

Permalänk

Man måste ju ha med det klassiska skämtet

En "ståkholmare" kommer in i en fiskaffär och frågar:

-Har ni rekor?
-Vadå för något?
-rekor! Såna man eter
- nej tyvärr, vi har inga maneter

Visa signatur

Muf:are

Permalänk

Kröjmutt = Mesig/gnällig

Ex. Va je ä kröjmutt - Vad ni gnäller mycket (Je=Ni )

Har bara hört det i min egen hemkommun (Storuman)

Vi har en tendens att byta exempelvis -igt i "tokigt" med -utt (tokutt). Jag antar att det kommer av sammandragningen "toki't".

Kalvutt = Klantig

Kalvskall'= ung. klantarsel

Sen så har vi ju det klassiska "he" som en annan påpekade betyder ställa/lägga/sätta.

Ett annat ord är att "snöra" iväg saker. Alltså betyder "snöra" att kasta t.ex. "jag snört han åt sjön" (betoning på "ö" i "sjön"). Det betyder jag kastade han/den/det(vi säger han åt alla tre) i sjön

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Medlem

Jag är uppvuxen i och utanför Katrineholm.

Jag vet inte hur nationellt det är men "mojjig" används här ibland istället för konstig eller knäpp.

Säger ungefär:

ru = du typ "ska'ru mä eller?" ganska ofta blir d till r i uttalet av en del ord

säger också "ta dän den" istället för "ta bort den"

å = och, te = till

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Finspångsbor tappar gärna bort ä när dom ställer saker på olika ställen:

"Jag stallde mjölken på bordet."

Bonnigt till max.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Hedersmedlem

"Bella" = "Ramla/falla" i Jönköpingstrakten!

Permalänk
Medlem

I Ljungby (småland) har folk en tendens till att vara väldigt övertydliga.
Således lägger många till ett "så (att) jag gör/gjorde" eller "så (att) det är/var" när de sagt något.

Tex. Det regnar jättemycket ute, så det gör.
I går simmade jag tvärs över sjön, så jag gjorde.
Det var kallt ute igår, så att det var.

Vidare utelämnar man ofta bokstaven r i ord;

Momo o mofa (mormor och morfar)
toka golvet (torka)
kov me bröd (korv)
läs katan (kartan)

Visa signatur

C2D e6750 | Gigabyte GA-P35-DS3 | Antec p182 | Corsair XMS2 2GB | Albatron GeForce 8800GTS 320MB | Corsair 520W

Permalänk
Medlem

Här i skåne tycker dom det heter "Ett choklad".. helt befängt

Och ja, man blev lite förbluffad första gången det gick förbi en snygg brud och nån utbrast, "shit vilken fin balle"

Permalänk

Skånska ord:
Rälig - typ. äcklig.
Pågablära - antar det är liknande pojkvasker eller nåt. Min far brukade säga det på skoj när han ville jag skulle göra något
Ålahue - idiot

Sen gillar jag uttalet på skånska. T ersätts lite halvt med d, k blir g och p blir b.
Tänkte aldrig på att min kompis hette Peter när jag var liten, sa alltid något som mest liknade Peder eller Petor och förkortningen blev ju Pidde.

Har bott i småland i 20 år men skånskan tappar jag nog aldrig helt.

Sen heter det väl rullebör, inte rullebär?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

i blekinge säger man kåååv me brhööööö istället för korv med bröd

Visa signatur

Q6600/4GB/8800GT | Macbook Pro | iPhone 3G | D3100

Permalänk
Medlem

Vet inte vad det finns för stockholmsslang idag egentligen förutom en massa invandrartermer som aina, abo, walla, guss etc. Gammal södermalmsslang finns det dock gott om. Läste en massa i Svenska A.

"Ska vi klia mullvaden eller ta en bulle?" - Ska vi ta tunnelbanan eller en taxi?
"Han är hög på möken i djungeltjorren." - Han är tänd på tjejen i blomsteraffären.
"Vad gäspar skorpan?" - Hur mycket är klockan?
"dora" - fönster
"kis" - kille, grabb
"bella" - kosta
"flarra" - flaska
"funta" - fundera
"barr" - hår
"pava" - flaska
"pjuck" - skor
"spiror" - ben
"tjacka" - köpa

En del används väl även idag, såsom pjuck, tjacka, funta, flarra.

Visa signatur

HP Pavilion dv5-1095eo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k4rl
i blekinge säger man kåååv me brhööööö istället för korv med bröd

Och Hambööaee... hatar det... låter så... korkat, som om de är barn som inte lärt sig prata. Tråkigt nog är de flesta jag träffat från Blekinge rätt pantade så det hjälper ju inte till att krossa mina fördomar direkt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rhebb
massa text om stockholmsslang

Kvista och tagga istället för att dra/sticka.

Permalänk
Medlem

säger man bakanför någonstans i sverige? istället för bakom alltså.

Visa signatur

SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Vet att det heter Jamska Jämska blir det bara av dum vana.

Jag vet vad jamskan är lik då min faster pratar grövre jamska än nån annan jag träffat när hon är på humör
Far min kan, trots att han bott 25-26 år i bollnäs också bryta till ibland (inte i närheten av lika grovt som faster förstås)... Mest märkbart är det att han fortfarande säger fott'ran istället för fötterna

Din far sa då fatt'ran idag ;).

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Din far sa då fatt'ran idag ;).

Jaja, stavning av dialektala uttryck kan man ju alltid diskutera Fatt'ran stämmer nog bättre med vad han säger..

Och hur i helvete lyckades du gräva upp det där inlägget?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Jaja, stavning av dialektala uttryck kan man ju alltid diskutera Fatt'ran stämmer nog bättre med vad han säger..

Och hur i helvete lyckades du gräva upp det där inlägget?

Satt och läste lite i tråden igår(kollade inte hur gammal den var) och kände igen ditt nick, sen fråga jag din far om hans son gilla mac ;P. Är inte alltid direkt lätt att hänga med på vad han säger ibland :).

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Satt och läste lite i tråden igår(kollade inte hur gammal den var) och kände igen ditt nick, sen fråga jag din far om hans son gilla mac ;P. Är inte alltid direkt lätt att hänga med på vad han säger ibland :).

Och ändå har inte han någon dialekt alls om man jämför med syrran hans

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Och Hambööaee... hatar det... låter så... korkat, som om de är barn som inte lärt sig prata. Tråkigt nog är de flesta jag träffat från Blekinge rätt pantade så det hjälper ju inte till att krossa mina fördomar direkt

Jag kommer från blekinge.. ^^
Enligt alla här i sthlm snackar jag skånska/halländska/småländska, och enligt dom i blekinge snackar jag tydligen grov stockholmska

Visa signatur

Q6600/4GB/8800GT | Macbook Pro | iPhone 3G | D3100

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rhebb
"Han är hög på möken i djungeltjorren." - Han är tänd på tjejen i blomsteraffären.

Intressant att möken skulle kunna betyda "dam", eftersom jag alltid använt mök som synonymt med "fis, fjärt".

- Vem faan har mökat? Jävlar vad det konar!

Någon annan i tråden skrev att tjåla betydde "prata", här* betyder det "sno, stjäla". Ordet baxa finns också men används mer för större stöldgods så som bilar och dylikt.

* Jag är uppväxt på Söder i Stockholm.

Visa signatur

www.uu.se - some kind of university | www.hirr.org.uk - ain't no mountain high enough | www.bajenfans.se

Permalänk
Medlem

Men alla vet väll redan att allt utanför skåne är inte svenska?;)

Permalänk
Medlem

Först ett norrländskt uttryck.

"Scvhup"

Uttalas medan du andas in för att spara maximalt med energi. Betyder ungefär "Jo" eller "Japp". Ett medhållande uttryck alltså.
Sen har vi lite mer lokala uttryck från samhället Idenor där jag bor, dessa används då av ungdomarna främst.

Saxat från idenor.de

La vida la vid-ha = Kan vara både ett substantiv och ett verb. Musta en lall = Äta en pizza eller hyra en film, tiden avgör vilket. Lallen = Ospecifierat föremål, men syftar i de flesta fall på fjärrkontrollen eller mobilen. Inge must på lallen = Inga pengar på telefonen. Flöt = Mat av onyttig karaktär. Degit = Ett annat ord för skönt. Kan även vara ett ord för “sjukt”. Deger = Ta det lugnt, slappa. Musta hit dig = Kom hit. Sprutmusta hit dig! = Skynda dig hit. Sigge = Hej då.

Permalänk

Är det någon som kan förklara vad mög betyder? Gjorde nämligen lumpen med en skåning och när något inte gick gick som han ville så kunde han efter att irritation ökat ett bra tag bara vråla "Men jäövla meöööög" till hela gruppens asgarv.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Är det någon som kan förklara vad mög betyder? Gjorde nämligen lumpen med en skåning och när något inte gick gick som han ville så kunde han efter att irritation ökat ett bra tag bara vråla "Men jäövla meöööög" till hela gruppens asgarv.

Nu är inte jag skåning, men jag tror att mög betyder skit.

"Men jäövla meöööög" på värmländska blir "Men jävvla dreeet" i så fall

Permalänk
Medlem

svårt som fan att komma på vad man använder för "egna" ord. ska försöka tänka på de i veckan. oftast så skiter man typ i att fullfölja orden i värmländska, utan gör om dom lite för att de ska...hmm..passa in

"E" blir till Ä som exempel.

färgen rött insatt i ex. vis Den röda bilen, blir till den rö bilän...

fan vilken black dialekt man ligger inne me(ä)

Visa signatur

K M K !