Bra svenska artister? Tipsa!

Permalänk

Bra svenska artister? Tipsa!

Tjenare.

Jag letar just nu förtillfället bra svenska lite mindre okända artister.
stilen kan vara det mesta, dock är jag itne mcyket för rap,hipphopp eller sånt skräp

Satt nyss o lyssnade på lillasyster och de var helt okey.
Har ni några andra artister? carlos, thorleif, arvningarna, darin, mm o sånt skräp går bort. utan lite mer ungdomsmusic men ändå inte.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

"047" är nice. Electronic / Chiptunes
"2 I Analen" Synthpop med snuskiga texter. Edit: Men nice "musik".

Permalänk
Medlem

Amon Amarth
The Kristet Utseende
Hel

är väl dom jag lyssnar på som stämmer in på dina kriterier

Permalänk
Medlem

Vad är lillasyster för genre?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alexandersson
"2 I Analen" Synthpop med snuskiga texter. Edit: Men nice "musik".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lajning
Amon Amarth
The Kristet Utseende
Hel

Ska ta och kolla in era tisp har som sagt en hel del låtar av the kristet utseende. rätt okey grupp

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Låt oss inte förglömma de fantastiska filmerna som några bandmedlemmar i The Kristet Utseende gjort. Se min signatur.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lajning
Hel

Håller helt klart med om Hel. Rekommenderar även Nordkall med skivan "Resan runt Sverige" (deras enda skiva). Sen tycker jag att Thule har gjort många bra skivor också. Men smaken är som baken.

Kan ju säga lite vad för typ av musik Nordkall är också. Det är lite poppigare vikingarock helt enkelt.

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."

Permalänk
Hedersmedlem

Ska de vara från sverige eller sjunga på svenska?
Har massor med tips på det förstnämnda men jag antar att det inte är det du vill ha.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alexandersson

Lustigt ändå... en gammal klasskamrat är en av medlemmarna där

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Ska de vara från sverige eller sjunga på svenska?
Har massor med tips på det förstnämnda men jag antar att det inte är det du vill ha.

Det kan vara lite blandat. alltid är det någon som tar till sig något tips så det kan ju vara skoj

Dock så hittar jag ingen info om bandet HEL? kanske bara är känt i trakten där det har spelat?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Här är lite vad jag slyssnar på, är väl en blandning av punk, gammal hårdrock och hårdare metal.

Bullet, Candlemass, Blinded Colony, Mimikry, Carnival Sun, Mörk gryning, In Flames, Imperiet, Heavy Load, Europe, Dark Funeral, Entombed, Istapp, Millencollin, Tiamat, Treat, Thyrfing, Sabaton, Hel, Asta Kask, Sportlov, Mustasch, Niefelheim, Lok - Rallypack - Lillasyster, Vintersorg, Wolf, 220 Volt, Meshugga, M.I.D, The Kristet Utseende, Crazy Lixx, Overdrive, Parasite, Dia Psalma..

Finns hur mycket som helst, detta var dock bara lite jag kom på i skrivande stund..

Permalänk
Medlem

http://www.vikingarock.se/banden/hel.php

Där har du lite info. Bara att söka lite på diverse *sidor* så hittar du nog något

Permalänk
Hedersmedlem

OK, lite namedropping då. Hoppas du gillar metal.
Inget är på svenska, men alla är svenska, förresten.
Dark Tranquillity (melodeath), naglfar (blackened death), opeth (progressive death), amon amarth (melodeath/vikingtema), blinded colony (metalcore/melodeath), edge of sanity (old-school death metal, lite progressive), in flames (melodeath), nightingale (progressive rock/metal), nocturnal rites (power metal), scar symmetry (melodeath), sonic syndicate (metalcore/melodeath), bloodbath (death metal).

För att inte glömma Dan Swanö (från Edge of Sanity, Nightingale och Bloodbath) solo.
Många av de här är ju klart välkända, dock. Blinded Colony och Sonic Syndicate är nog mest "underground"/okända om någon är det.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

som komplement till ovanstående kan jag tilllägga att Blinded Colony var bäst när niklas var sångare, dvs. det första albumet och om du förövrigt gillar hans röst så ska du även lyssna på Carnival Sun och Random Riots.

Permalänk

Amon Amarth -- Hört några låtar ska klart skaffa någon skiva
The Kristet Utseende -- har några låtar med dessa en helt okey gruopp men har verkat gå ifrån lite av vad de var för.

Hel -- älskar slingorna i musiken får ta och leta reda på dessa med
In Flames -- alla verkar snacka om dessa? är de så bra som det sägs?
Imperiet -- Maria gå på vägen har man ju hört men inte mycket mer, få se vad som blir av detta

Millencollin -- hört någon br alåt förr itiden men de är nog inte redigt min smak.
Lok -- Lok står när de andra faller är ju så sjukt bra, synd att de har slutat och att skivorna är relativt svåra att få tag i plus att kvaliten inte är den bästa.

Rallypack -- 2 av bandmedlemmarna i LOK ser ut att ha några bra låtar. Dock är LOK BÄST!
Lillasyster -- 2 av bandmedlemmarna i LOK ser ut att ha några bra låtar.

resterande har jag int ehunnit plöja igenom tog de som lät intresangtast först så. Men ni ska ha grymt tack för att ha breddat min skivsammling!
Dia Psalma..

EDIT: Bluetiger: Må säga att jag gillar låten tittar på youtube av den jsut nu. först så lät det inte alls som det var min stil men den kanske kan vara något, ska kolla in lite andra låtar med så.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Jag kan varmt rekommendera Sonic Syndicate. Helt sjukt underbara. Speciellt Sonic Syndicate - Denied.

Permalänk
Medlem

Kent?:rolleyes:

Nej, men trevligt initiativ med tråden, letar själv efter något nytt och då kanske hemmamarknaden kan erbjuda något.

Visa signatur

qw q b

Permalänk

Malmsteen!

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Medlem

Soilwork, melodisk metal typ.
Amon Amarth, svenskt death metalband.
Arch Enemy, gillar starkt! melodisk death metal med en kvinna vid namn Angela Gossow som är sångare idag
http://www.youtube.com/watch?v=n9AcG0glVu4
Ruggigt bra imo.
Clawfinger, svenskt och norskt band.
Dark Funeral
Dark Tranquillity
Deathstars
Pain of Salvation
Meshuggah
Refused
Opeth
Finns mkt bra skit i sverige speciellt om man letar efter rock/metal och allt vad dom stilarna innebär. Dom här banden är ganska stora men få i Sverige vet om alla om man inte är insatt i den världen. Hoppas listan var utav nytta och nöje för dig

Permalänk
Medlem

Mustasch
In Flames
Sabaton
Soilwork
Opeth
amon Amarth <- sveriges bästa band.
Hammerfall
Nocturnal Rites

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

sleazeband
crashdiet, crazy lixx, vains of jenna,

the poodles

vikingarock har du ju völund smed samma sångerska som i hel.
mjölner, frigg, pluton svea och ultima thule.

punk ebba grön

black ingvars covers på svenska klassiker lite hårdare än orginalen må nga texter är ju bra och går helt klart lyssna på när de rockat upp dom lite.

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Medlem

Loa Falkman. Fast han e väl kanske lite känd...

Visa signatur

Bättre sent än tidigt (på morgonen)

Permalänk
Inaktiv

Punks jump up. Två killar, den enda är dock svensk

http://www.youtube.com/watch?v=teEFu8CBYAQ

Permalänk

Verkar som många har en hel del bra. man har ju hört talas om några få men alldrig kanske lagt märke till deras låtar eller så.
Får väl ta och bidra med något själv;)
http://youtube.com/watch?v=W0WvUyW_DqY

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Här har du 100 st svenska band/artister:
http://www.last.fm/tag/swedish/artists

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Doktor Kosmos.

Annars Born of Sin, Tiamat och Cult of Luna är väll det jag kan komma på nu.

Permalänk
Medlem

Sturm Café måste vara det coolaste svenska bandet. Kommer från Gävle men gör låtar på tyska

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Musikälskare

The Terrible Mistakes

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Testpilot

Machinae Supremacy - Spelar i en genre dom själva kallar SID Metal som är en blandning av metal och chipmusik.
Min favorit är låten Multiball som är ett medley av låtar från Pinball Dreams-spelen.

Flera av deras låtar går även att ladda ner gratis från deras hemsida: http://www.machinaesupremacy.com/

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem