Permalänk
Medlem

Hög temp q6600

Hej

Har lite hög temp på mitt q6600, idle e det runt 40-40-36-36 medans load 65-61-56-52. lite väl högt? (med load menar jag ett 3dmark06 test)

Visa signatur

Keep the flow

Permalänk
Medlem

3D mark säger inte så mycket ( om du inte mäter under CPU test)

Det är inga höga värden egentligen. Har du referenskylaren ?

Såg att du ändade:

Är de CoreTemp du använder ?

Permalänk
Medlem

Re: Hög temp q6600

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kloker
Hej

Har lite hög temp på mitt q6600, idle e det runt 40-40-36-36 medans load 65-61-56-52. lite väl högt? (med load menar jag ett 3dmark06 test)

Programmet du använder för att se temp kanske visar för hög temp? Jag ligger på ca 40grader idle och 45-48 under load. Kör 2,7ghz med stock kylarn

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

Jag använder core temp 0.95.4, har stock kylaren. har förövrigt ett asus p5e x38. q6600 ska vara G0 om det hjälper.

*edit

Tycker de e riktigt höga värden ime den inte e klockad elelr nåt, helt stock

Visa signatur

Keep the flow

Permalänk
Medlem

Kör stresstest på cpun i prime95 under några minuter och se vad du får för temps. Du kan även gå in i BIOS och disabla smart fan så att processor fläkten snurrar max hela tiden. Jag gjorde det och gick från 40 i idle till 35 och fulload i prime95 ligger den stadigt på 60 grader.

Visa signatur

Antec P180|Corsair 650W|2GB Crucial 6400 DDR2|Intel Q6600 2.4ghz|XFX GeForce 8800gts 512mb|Asus P5Q Pro

Permalänk
Medlem

Får testa de.. 33c för moderkortet e inte så varmt väl? installera pc probe 2 som ger ut warning på tempen på de

*edit

efter idlat ett tag nu så ligger jag runt 49-49-40-42 i temp.. börjar bli fruktansvärt frustrerande, ibland hoppar de till 54 också

Visa signatur

Keep the flow

Permalänk
Medlem

Det kanske beror på att du inte satt ditt kylaren ordentligt, man måste klicka i de där fästena ordentligt. Ett misstag jag gjorde var nämligen att jag inte hade tryckt ner de där ordentligt. Hade ungefär såna temps som du har nu när kylaren inte var monterad korrekt.

Visa signatur

Antec P180|Corsair 650W|2GB Crucial 6400 DDR2|Intel Q6600 2.4ghz|XFX GeForce 8800gts 512mb|Asus P5Q Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Får testa de.. 33c för moderkortet e inte så varmt väl? installera pc probe 2 som ger ut warning på tempen på de

*edit

efter idlat ett tag nu så ligger jag runt 49-49-40-42 i temp.. börjar bli fruktansvärt frustrerande, ibland hoppar de till 54 också

Själv ligger jag på 48-48-49-50 med coretemp i idle, i load var jag uppe i 70+-2.
Börjar fundera om kylaren sitter som den ska då jag hade problem att få den att fästa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zalsson
Själv ligger jag på 48-48-49-50 med coretemp i idle, i load var jag uppe i 70+-2.
Börjar fundera om kylaren sitter som den ska då jag hade problem att få den att fästa.

Det är nog kylaren som inte sitter som den ska. Bara montera om och titta om de blir nån skillnad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tour
Det kanske beror på att du inte satt ditt kylaren ordentligt, man måste klicka i de där fästena ordentligt. Ett misstag jag gjorde var nämligen att jag inte hade tryckt ner de där ordentligt. Hade ungefär såna temps som du har nu när kylaren inte var monterad korrekt.

får kolla det imorgon, tyckte dock att jag tryckte på som satan när jag skulle få på den, hörde du nåt klickljud när du satte på? för jag gjorde inte det, men tycker den sitter bra sådära, sitter inte löst eller nåt. hur hög rpm har du på cpufläkten?
tänkte att de kan vara asus jävla automatiska fläktkontroll som bökar, min ligge rutn 1700rpm

Visa signatur

Keep the flow

Permalänk
Medlem
Citat:

får kolla det imorgon, tyckte dock att jag tryckte på som satan när jag skulle få på den, hörde du nåt klickljud när du satte på? för jag gjorde inte det, men tycker den sitter bra sådära, sitter inte löst eller nåt. hur hög rpm har du på cpufläkten?
tänkte att de kan vara asus jävla automatiska fläktkontroll som bökar, min ligge rutn 1700rpm

Min snurar ca 1730 rpm konstant. Ja jag hörde klickljud, man hör klick ljudet högst den första man klickar i.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min ligger på 45,45,42,42 idle med lilla Noctua kylaren 92mm och arctic silver 5(eller vad det heter). Har inte lyckats fått upp tempen till mer än 57 grader så det är väll iofs ingen fara. Tycker ändå det känns lite högt och jag har tagit loss kylaren, rengjort och satt dit igen men får samma resultat.

Har ett Asus Maximus Formula.

Permalänk
Medlem

Ligger på 59 i load och 36 i idle, klockat till 3ghz just nu fast utan att höja volten på cpu visserligen. Noctua 120mm cpufan.

Måste göra något åt chassit i allmänhet just nu, den där satans GTSen dödar mina stackars fläktar. 50 grader varmt därinne i idle.

Kanske var lite optimistiskt att stoppa in en extra 800rpm Noctua som frontfläkt i Sonatan och tro att det skulle hjälpa till. Den fläkten är säkert bra för.. eh, nåt, men blir nog byte för mig så fort butikerna öppnar den 27e.

Kan inte riktigt påstå att jag gillar airflowet i Sonata III än så länge. Svårt att få till några vettiga resultat.

Visa signatur

2 x Gigabyte GTX 670 OC | ASUS P8Z77-V Deluxe | 8GB Corsair Vengeance | Core i5-2500K | Corsair HX650W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tour
Det är nog kylaren som inte sitter som den ska. Bara montera om och titta om de blir nån skillnad.

Har nu bytt till en mini ninja med 80mm fläkt och Arctic Silver 5 kylpasta. Tempen ligger nu på 42-44 på idle och 1h med prime95 på 67 grader. Installerade även ett 8800gt samtidigt med bytet av cpu-kylare och den lär ju generera en aning värme. Är dock inte nöjd med tempen! Vad ska jag göra!? Chassiet jag har är ju ett htpc chassiet så det är ju inte allt för stort (Se sign) så får jag leva med dessa tempraturer? Är ju även hyffsat trångt i tvbänken och utblåsen är ju på sidan så det är inte särskillt mycket plats heller. Har även tagit bort "locket" på chassiet för att få in mer luft dock ingen jätte skillnad! Så vad kan jag göra? Byta fläktar? Har nu två 120mm tricool som utblås. Någon ide att byta? Eller är det bara köra loss på vattenkylning? dock lite dyrt för mig just nu.

Hade ju tänkt kunna klocka den lite men med dessa tempraturer är det ju inte så kul.

Ideer mottages med nöje