Permalänk
Medlem

att bygga en laptop

Hur realistiskt är det att bygga en jätteliten laptop? Finns det såna möjligheter?

tänkte mig 10"-12" och flashminne istället för hårddisk. Typ lite som Asus EEE

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Medlem

Hah, ja du. Det kan bli svårt, så länge du inte har en massa kunskaper och pengar. detta eftersom laptops inte har vanliga komponenter. (Nu är jag heller inte expert på datorer, men jag vet på ett ungefär hur en laptop är uppbyggd.)

// SC

Permalänk

trevligt bygge jag har alltid velat bygga en laptop men orkar inte, men hade jag varit du hade jag köpt ett nano ITX och sen kollat med en plåtslagarfirma om de kunde fixa ett fint skal, eller gör det i plexiglas. en av de svåraste sakerna kommer troligen bli strömen (om du vill ha batteri)

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

man kan ju köpa ett batteri till en laptop och köra med en pico-psu eller nåt. fast laptopbatterina kanske kör på för hög spänning?

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

jag hade kört på en Pico-ITX om du vill ha den så liten som möjligt..10x7,2 cm. men batteri blir lite svårare. har inget direct förslag på nåt bra.

Visa signatur

Asus M51Sn | Intel core duo T8300 2.40 GHz | ramminne 3071mb | nvidia 9500 GS

Permalänk
Medlem

Borde inte det bästa vara att ta delar från en beg laptop, tänkte så som nätagg och sånt.

Visa signatur

Dator: Q9550 | TWIN2X8500C5DF 4096MB | Asus P5Q Deluxe | HIS Radeon HD4870X2

Kamera: Nikon D80 | Nikkor AF 85/1.8 D | Tamron AF 17-50mm f2,8

Permalänk

pico eller nano moderkort, en pico psu och då en liten skärm påmonterad på något vis. Så kan du få en relativt liten och väldigt lätt dator, dock så blir höjden ett problem, datorn skulle antagligen bli nästan dubbelt så hög som en vanlig bärbar idag....

Visa signatur

Petar i el-uttag. [img][/img]

Permalänk
Medlem

Hadde jag hafft pengar hadde jag byggr en på en gång, och typ serie kopplat 3 st batterier till en bärbar dator det skulle nog kunna ge en det batteri timmar till datorn.

Hmm, har funderat en hel del. på denna korta halv timma och hittat lete delar som jag skulle kunna använda tillsvidare.

Har:
mini Itx Epia _ML8000a
samsung 256 ddr
usb minne på 1Gig

så det jag saknar nu är alltså Nätaggregat, skärm och en jäkla massa plexiglas.

Hur mycket watt tror ni detta skulle dra?
och kan man ens starta ifrån Usb minne på dessa moderkort?
Och vet ni någon shysst skärm på typ 7 till 12 " med vga utgång?

Kan jag använda mig av ett pico-psu och vart hittar jag dom??
Nu drar det kanske snart igång.

Permalänk

Lycka till med byggandet. hade säkert försökt om jag hadde pengar. kan man ej löda egna platta nätaggregat + att dom bärbara datorerna har som ett eget nätaggregat i laddningskabeln. batteri är att koppla in på nåt sätt så dden slar av nät man sätter i strömkabeln eller om batteriet är fullt.

Permalänk
Avstängd

det går att bygga en laptop man köper skälva skalet med skärm o bateri ,sen stoppar man i minnen hd o dvd-optiskt samt trådlöst nätverk

o nu kommer till kostnaden . nej det är inte billigare en köpa en färdig o man riskerar att få importera

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av savonit
Hadde jag hafft pengar hadde jag byggr en på en gång, och typ serie kopplat 3 st batterier till en bärbar dator det skulle nog kunna ge en det batteri timmar till datorn.

Hmm, har funderat en hel del. på denna korta halv timma och hittat lete delar som jag skulle kunna använda tillsvidare.

Har:
mini Itx Epia _ML8000a
samsung 256 ddr
usb minne på 1Gig

så det jag saknar nu är alltså Nätaggregat, skärm och en jäkla massa plexiglas.

Hur mycket watt tror ni detta skulle dra?
och kan man ens starta ifrån Usb minne på dessa moderkort?
Och vet ni någon shysst skärm på typ 7 till 12 " med vga utgång?

Kan jag använda mig av ett pico-psu och vart hittar jag dom??
Nu drar det kanske snart igång.

Seriekoppla? vad ska du med 43.2Volt till?

Serie = öka spänningen, parallell = öka strömmen/ Ah (ampere timmar)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Hmm, satt och funderade på om det var serie eller paralell koppling jag skulle ta till men måsta hafft hjärn släpp varför skulle jag vilja öka spänningen?

Permalänk

annars kan du ju använda dig av en BareBook. Här har du en liten guide http://www.tomshardware.se/diverse/20050505/bygg_din_egen_bar...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dogge-e
annars kan du ju använda dig av en BareBook. Här har du en liten guide http://www.tomshardware.se/diverse/20050505/bygg_din_egen_bar...

det va det jag menade med mitt inlägg ovan hade dock ingen länk till det så du kompliterade mig

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Permalänk

Här har du en länk till svenskaelektronikforumet, i denna tråden så är det en snubbe som bygger en egen tablet pc, kanske kan va lita inspiration

http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=22801&post...

Permalänk
Medlem

Du måste bygga väldigt konpakt.
Dissikera den gamle så ja vet

Viktiga saker:
pico psu/batteri
nano moderkort
mobile processor

Chasse kan du hitta på prisjakt och afärerna man kan länka till därifrån har säkert resten.

Dyrt blir det

Visa signatur

Intel E6600 @3,0GHz, GTX 260 SLI, 6 Gb DDR2 800MHz, Western Digital 1 Tb, win7, Xigmatek 850w, XFX 680i, Creative SB X-Fi xtreame

Permalänk

Några framsteg ännu??

Permalänk
Medlem

Har själv varit inne på samma ide som dig. Det jag såg som den bästa lösningen var att köpa denna datorn från kontron när den släpps, om den släpps (http://www.sweclockers.com/nyhet/7078-35-tumsdator_fran_kontr...). Det unika med denna är att den drivs av 12V direkt (hört från rykten, rätta mig väldigt gärna om jag har fel) därför slipper du allt klydd med speciella nätagg och kan därför lättare koppla den till batterier. Batterierna jag skulle använde hade nog varit 3 celler Li-Po batterier med en spänning på 11,6V (cåa 12,2V och håller denna ganska länge. Fördelen med dessa batterier är att de väger väldigt lite (ca 130g för ca 3h användning med detta moderkort) samt mår bra av att underhållsladdas och inte lika bra av grundurladdning (tvärt emot NiMh). dessa batterier behöver dock en begränsning till en ström på ca 1A, men detta fixas lätt med ett en diod och någon sorts strömbegränsare. Det ända kravet du då ställer på transformatorn är att den ge 12 DC och klara ca 4A uttag. Batterierna kostar 110kr (frakt ca 50kr) och transformatorn kan du enkelt hitta under 200kr. Skulle nog använda 2 av dessa batterier (2x1,6Ah) samtidigt då skärmen kräver en del ström. Nackdelen med hela detta koncept är att datorn inte blir spec snabb men väldigt lättbyggd, lätt och liten samt förhoppningsvis billig (priset på moderkortet har inte sats än).

Hoppas detta hjälper dig och ger dig nya ideer. Lycka till med byggadet

Visa signatur

BE-2350, X1950PRO, 2xPC5400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donic1989
Sweclockers borde starta en klubb dit man kan gå o diskutera datorsaker. o ta typ fika eller något till det. man skulle t.e.x kunna modda o komma dit o få hjälp frivilligt alltså hade varit tufft. bara medlemmar från denna sidan kan komma in.och snacka allmänt då hade jag varit där en del ist för o sitta hemma o dega.

Smart ide men isåfall hade den klubben förmodligen legat i stockholm:(

En annan ide hade ju varit att man skapar sweclockers servar som bara medlemmar får vara på.
Skicka ett lösenord på E-mailen.

Visa signatur

Intel E6600 @3,0GHz, GTX 260 SLI, 6 Gb DDR2 800MHz, Western Digital 1 Tb, win7, Xigmatek 850w, XFX 680i, Creative SB X-Fi xtreame

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av t22t2
Smart ide men isåfall hade den klubben förmodligen legat i stockholm:(

En annan ide hade ju varit att man skapar sweclockers servar som bara medlemmar får vara på.
Skicka ett lösenord på E-mailen.

Ja men det hade kanske gått o ha en i stockholm o en i göteborg. för göteborg ligger ca en timmes väg från uddevalla.

det med servrarna lät bra skicka ett mail till supporten eller nåt i den stilen.