Vista OEM restore -> installations-CD? (och upgradering av hårdvara)

Permalänk
Medlem

Vista OEM restore -> installations-CD? (och upgradering av hårdvara)

Jag har planer på att införskaffa en Asus G2S laptop, men har lite frågor angående OEM versionen av Vista som ingår i datorpaketet (vista ultimate). Vilken typ av dator jag köper bör inte spela någon roll för frågornas utfall, men lika bra att nämna det.

1) Går det på något vis att uppgradera sin OEM-version till en "full" version som man kan installera från en skiva? Som det är nu så kommer en eller flera restore CDs att följa med, men en restore-skiva kör över allt du har på datorn totalt. Jag önskar kunna lägga in dubbla operativsystem, utöver vista hade jag tänkt lägga in linux, och jag vill inte behöva dra över allt jag har på datorn om jag någonsin behöver installera om windows. Dessutom så har jag fått för mig att det inte är det lättaste att lägga upp ett dualboot system när en av parterna är ett operativsystem från microsoft...
Jag behöver alltså ingen licens som jag kan flytta till andra datorer, utan bara ett smidigare sätt att (om)installera windows vista på den datorn jag har licensen för.

2) Jag skulle vilja köpa min G2S laptop med 4gb minne istället för de 2gb som är standard. Skulle en OEM-version av vista gnälla på att det inte är samma förutsättningar längre och att det i förlängningen inte går att köra restore-skivorna för att det inte längre är samma dator?

Edit: Verkar som om jag hittat svaret på den första frågan: http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=120228
Postar det här ifall andra söker & hittar min tråd.

Permalänk
Medlem

Angående den första frågan.

Den drar inte över Allt du har på datorn. Jag har min hdd i två partitioner och har installerat om den med Vista på två gånger utan problem.

Så installera du på

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.