Roliga dialektala uttryck, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carls
Först ett norrländskt uttryck.

"Scvhup"

Uttalas medan du andas in för att spara maximalt med energi. Betyder ungefär "Jo" eller "Japp". Ett medhållande uttryck alltså.

[/code]

Vad är det som säger att det är ett norrländskt uttryck?
Från vilken del av norrland kommer det med tanke på att det som kallas norrland är väldigt stort och innehåller massor med dialekter men allt klumpas ihop till ett och samma.
Jag kommer från norrland och känner inte igen det alls kan jag säga, känner inte heller igen beskrivningen på hur det ska uttalas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ninoquir
Vad är det som säger att det är ett norrländskt uttryck?
Från vilken del av norrland kommer det med tanke på att det som kallas norrland är väldigt stort och innehåller massor med dialekter men allt klumpas ihop till ett och samma.
Jag kommer från norrland och känner inte igen det alls kan jag säga, känner inte heller igen beskrivningen på hur det ska uttalas.

Meh, jag bor iaf i Hudiksvall. Vilket inte ligger farligt långt norrut och där används det, men det används mer ju längre norrut du kommer.

Permalänk
Medlem

Användes i Piteå ganska flitigt när jag var där och hälsade på min syster. Tänk typ "jupp" fast med sch-ljud. Typ..schupp. Och inandning

Visa signatur

If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.

Permalänk
Medlem
Citat:

Meh, jag bor iaf i Hudiksvall. Vilket inte ligger farligt långt norrut och där används det, men det används mer ju längre norrut du kommer.

Hmmm, konstigt att jag aldrig har hört det som kommer från norrland.
Är du helt säker på att det är ett norrländskt uttryck eller kan det vara något som bara används i de trakter där du bor för norrländskt är det då inte vad jag vet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bullen
Användes i Piteå ganska flitigt när jag var där och hälsade på min syster. Tänk typ "jupp" fast med sch-ljud. Typ..schupp. Och inandning

Den beskrivning du och Carls ger av ett ljud inte ett uttryck är ytterst dålig.
Mitt råd till er är att låta bli att försöka få ett ljud till ett ord, inte alla ljud som kommer ur en människomun är ett ord.
Visst ljudet används i jakande form men betyder det verkligen att det är ett ord?
Låt ljudet vara ett ljud för något ord är det då inte oavsett om ni vill att det ska vara det eller inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kryll
"bamba" för skolmatsalen otroligt fult ord när man tänker på det (gbg, nån mer stans?)

känner också igen det ordet
från karlskrona, blekinge

lite ord härifrån då:

redigt - rejält
lös - lyste

pissekurasmäll- gammalt uttryck som vissa tyckte om o göra när folk stod o pissade i nån allmän pissoar

finns en massa fler men ja kommer bara inte på dom just nu

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk

ordet "dan" i östergötland, eller är det ett utbrett fenomen?
så dant det är här.
Ser jag dan ut?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Är det någon som kan förklara vad mög betyder?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BigMomma
Nu är inte jag skåning, men jag tror att mög betyder skit.

Stämmer bra det. Ett av de bättre skånska uttrycken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck
ordet "dan" i östergötland, eller är det ett utbrett fenomen?
så dant det är här.
Ser jag dan ut?

mjo jag känner också igen det uttrycket

lögn i helvete används också rätt ofta i vissa sammanhang här ner i blekinge

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ninoquir

Den beskrivning du och Carls ger av ett ljud inte ett uttryck är ytterst dålig.
Mitt råd till er är att låta bli att försöka få ett ljud till ett ord, inte alla ljud som kommer ur en människomun är ett ord.
Visst ljudet används i jakande form men betyder det verkligen att det är ett ord?
Låt ljudet vara ett ljud för något ord är det då inte oavsett om ni vill att det ska vara det eller inte.

Vem har regnat på din parad då?

"Roliga dialektala _UTTRYCK_" heter tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vem har regnat på din parad då?

"Roliga dialektala _UTTRYCK_" heter tråden.

Ett läte/ljud är INTE ett dialekttalt uttryck utan endast ett ljud men du kanske inte förstår skillnaden?
Ett ord/dialekttalt uttryck är något man säger som tex några av uttryck som presenterats här i tråden "mög" mm.
Det du vill påstå vara ett dialekttalt uttryck är endast ett ljud/läte vilket mycket väl kan användas överallt i Sverige vilket sällan dialekttala uttryck gölr utan de är mer specifika för ort/län osv.

Permalänk
Medlem

skånska:

donsalock - brunnslock, sådana som ligger på vägar.

pjodd - småfågel, typ gråsparvar

stolpepäror - pommes