Fel på grafikkortet - vänteläge aktiveras
Jag har en mycket gammal Fujutsi Simens som jag köpte som HEMPC för nästan fyra år sedan, dvs. en mycket gammal dator som bara klarar det lättaste i form av skriva, surfa och lyssna på musik. För några dagar sedan så började grafikkortet problema, och jag blev skraj. Varför just NU, tänkte jag och skrek ut min ilska.
När jag försöker logga in ser jag inte alla knappar på inloggningsfönstret, men jag lyckas på något under ta mig in på min användare. Musen kan också ibland frysa helt till. När jag väl kommer in så kan jag arbeta i någon minut, innan skärmen går ner i vänteläge, men kommer sedan tillbaka. Konstigt agerande. Jag fortsätter, och sedan går skärmen ner i vänteläge för alltid, jag blir tvungen att "trycka in knappen" för att kunna starta datorn igen. Därefter kan jag inte göra någonting, och jag gissar att det är något fel på grafikkortet, ett Radeon 9250, som jag har. Jag har även uppdaterat drivurtiner, men det hjälpte föga... alltså en extern skada på grafikkortet gissar jag. När jag drar musen så blir det typ också konstiga färger där jag har varit med musen, en blandning mellan lila, blå, gult och grönt. Det ser hemskt ut. Varför det blir såhär vet jag inte. Vad jag vet har jag inte ändrat på något, och det är inga hårda program som kan orsaka överhettning eller dylikt som används heller, vilket gör det hela till en svårställd diagnos. Men något är fel.
Visst MÅSTE det vara grafikkortet som krånglar och ställer till det? Dock blir jag lite förvånad, eftersom jag kommer in, och då får jag upp en skylt där det står att Windows har hittat ett allvarigt fel osv. Kan grafikkortet påverkar detta, är det inte bara det jag ser, det yttre, som påverkas av grafikkortet?
Samtliga förslag på tips, eller lösningar som kan hjälpa mig är jag evigt tacksam för. Eventuellt öper jag ett nytt grafikkort, och då undrar jag vilket jag kan köpa, som kostar någon hundring eller så. Datorn används bara för skrivprogram, och surf.
Trevlig fortsättning på det nya året.
(bifogar en bild på det jag menar med olika färger; http://img178.imageshack.us/my.php?image=aaaqr1.jpg)