Snälla nån, microsoft.

Permalänk
Medlem

Snälla nån, microsoft.

Skaffade en mac för 3-4 månader sedan och datorn har inte ens låst sig en enda gång. Vill bara ha det sagt.

Inatt återställde jag våran stationära pc, köpt 13e jan 2007. Återställde med dess inbyggda windows meda center sp2, laddade hem 30-40 updates. Installerade också Norton Anitvirus 2006 som följde med datorn och uppdataterade det (böt tillbaka från Vista som inte var direkt bra, bara snyggt)

Idag när jag skulle lira lite AoE2, så ser jag att det är fullt med Spyware och popups, varannan minut. Den enda som använt datorn är brorsan - han säger att han inte gjort något särskilt.

Skare verklingen vara såhär?!? blir jue bara irriterad på hela skiten.

Visa signatur

hahahahahahahahahsdhah

Permalänk
Testpilot

Brorsan ljuger väl, jag har inte ett enda spyware eller några popups.

Tror du på allvar att du kommer då ut en vettig diskussion av det här?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

misstänker det... men inte mitt problem - han som använder datan dagligen.

ville inte få ut någon diskussion, utan bara visa mitt missnöje!

Visa signatur

hahahahahahahahahsdhah

Permalänk
Medlem

Knappast Microsofts fel att du, din bror eller båda inte har tillräcklig dator-/internetvana för att hantera en dito?

Kan rekommendera immuniseringen i Spybot-S&D, Firefox samt kanske ett lite mer kompetent antivirusprogram.

Sen visst, Microsoft med sina operativsystem kanske kommer till korta på en hel del punkter, det har du rätt i. Men det finns inte ett operativsystem eller säkerhetsprogram idag, oavsett plattform, som skyddar mot eller hindrar mänsklig vilja, okunskap eller dumhet.

Visa signatur

[ GA-P67A-UD4, i7 2600K @ 4.5GHz, Noctua NH-D14, 16GB XMS3, HD6970 2GB, 2x F120 120GB ]

Permalänk
Medlem

Jag har kört Windows många många många år utan några större allvarliga problem. Även om jag använder mac idag så har Windows sina marginella kvalitéer också. Det att man inte kan hantera sin dator är en annan sak och skal inte skyllas på Microsoft frågar du mig ...

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

datorvana har jag tillräckligt av, kanske inte bror då.
Firefox var det förresten det första jag fixade på datorn efter att brandväggen var uppe. aja, brorsan får ha så kul med alla porrpopups.

Visa signatur

hahahahahahahahahsdhah

Permalänk
Medlem

Om nu windows är sånt skräp varför lirar du inte på din Mac då?

Permalänk
Medlem

För att 13" är inte direkt passande för strategispel - och apple är så jävla snåla att de inte ens slänger in en fullstor DVI kontakt på boken, utan man måste köpa nå fjuttig adapter. thats why

Visa signatur

hahahahahahahahahsdhah

Permalänk
Medlem

Glöm inte att byta ut Norton Anitvirus mot något annat (finns gratis antivirus program) eftersom den drar ner hastigheten på datorn för många när de spelar eller andra intensiva saker.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strukt
Jag har kört Windows många många många år utan några större allvarliga problem. Även om jag använder mac idag så har Windows sina marginella kvalitéer också. Det att man inte kan hantera sin dator är en annan sak och skal inte skyllas på Microsoft frågar du mig ...

Håller med dig till 100%.

Har haft XP rätt länge. Har datorn på 24/7 och aldrig crashat eller hängt sig under minst 1 år. Har bara varit omstarter då och då när man har uppdaterat drivrutiner eller bytt komponenter. Men annars har den alltid rullat på precis som vanligt. Har inte tankat några uppdateringar från Microsoft heller förutom SP2, nya Windows Installer och Net Framework 3.0.

Tror nog också att det beror mycke på datorvana. Vad man installerar och var man surfar och vad man godkänner och hur man håller sin dator fräsh.

Visa signatur

Phenom II X4 955 BE @ 4.0GHz - Corsair Vengeance 16GB - Gigabyte GA-990FXA-UD3 - Gigabyte HD6850 OC - Intel SSD 120GB - BenQ 24" Full HD - Fractal Design Define r2 Black

Permalänk

Helt enkelt skit bakom spakarna!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Avstängd

Jag kör på samma windowsinstallation idag som för över 1 år sedan, inga som helst problem med virus och elände.. Burken är igång snudd på 24/7 och används till det mesta man kan tänkas göra som "Svensson".

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Kan det vara Vuze som är felet? (tror inte det då jag kör det på macen och inga strul)

Alltså, kollade igenom vad han hade för program och det var mest vanligt stuff , guitarr program.. msn.. mafia..

Fast sen kollade jag historiken i firefox och då hade han besökt ryska torrentsidor och klickat ja på alla länkar. JIPPI!!!!

Visa signatur

hahahahahahahahahsdhah

Permalänk
Medlem

kanske ska ha ett snack me brorsan istället för att whina om windows här på forumet.. som så många anndra sagt, windows funkar okej bara man vet va man gör.. skulle inte va förvånad ifall din bror lyckades crasha din mac också..

har liknande problem me min egen brorsa o efter ett tag så sa ja helt enkelt att han ska sluta va en sån noob o inte trycka på allt skit som syns på skärmen.. hjälpte lite.. fast numera hänvisar jag till hp support istället när han har problem.. har man betalat för suport kan man lika gärna använda den... kul o höra brorsan försöka förklara för support nissen att hans dator e seg..

Permalänk
Medlem

1) Skaffa en ordentlig 3:e parts brandvägg. Exempelvis zonealarm eller comodo.
2) Skaffa ett bra antivirus program. Kommersiellt (exempelvis Nod32) eller gratis (Avast eller AVG Free)
3) Förbjud din bror att surfa med IE, säg åt honom att surfa med Firefox eller Opera.
4) Förbjud vidare din bror att surfa in på allt för suspekta porrsidor.

Problem solved.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd

Om nu datorn är så seg, så varför inte formatera om den, välj McAfee,Nod32(bäst) eller något annat! Men NOD32 är den snabbaste som finns idag, och den skyddarbäst enligt mej!

Så hära säger jag:
1:Formatera om allting
2:Skaffa AVG,McAfee,Avast eller NOD32
3:En bra brandvägg, själv använder jag inte det, men ingenting har ju hänt
4:Kör med Firefox, IE7 är det sämsta från Internet Explorer serien
5:Installera Ad-Aware

Och slutligen, har du datorn inom räckhåll så kolla in den ibland, scanna och så... Jag vet inte hur mycket din bror kan om datorer, men är han inte så himla intresserad av det, då kan ju du kolla den ibland!

EDIT: Säg att han bara ska besöka sidor som han känner till!

Visa signatur

Alltid AMD
Alltid nVidia
Alltid ASUS- Alltid dator! :)

Permalänk
Medlem

icke admin konto till din bror!!!

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte vilken version av Windows Vista trådskaparen hade installerat, men jag har haft Windows Vista Home Premium 64-bit installerat ett bra tag nu och det har ALDRIG låst sig. Jag hade 177 processer igång samtidigt en gång (enligt Aktivitetshanteraren) och mina 4GB RAM användes till 97% och min E6600 @ 3.0Ghz stod på 100% i typ två timmar. Men det var inget som hackade eller låste sig. Jag kunde surfa på internet som vanligt medan alla mina konverteringar, komprimeringar och alla vad det nu var tuggade på...

Permalänk
Inaktiv

jag har klarat mig jättebra med förnuft. Numera kör jag dock med ett antvirus program (Avira) och har inte ens fått spyware på cirka 1 år...

Permalänk
Medlem

bra säkerhetstips man fick ! tack

formaterar nog datorn när jag har lust och fixar några av programmen skriva här, men tills vidare får bror min stå ut med en seg pc.

Visa signatur

hahahahahahahahahsdhah

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurra92
Jag vet inte vilken version av Windows Vista trådskaparen hade installerat, men jag har haft Windows Vista Home Premium 64-bit installerat ett bra tag nu och det har ALDRIG låst sig. Jag hade 177 processer igång samtidigt en gång (enligt Aktivitetshanteraren) och mina 4GB RAM användes till 97% och min E6600 @ 3.0Ghz stod på 100% i typ två timmar. Men det var inget som hackade eller låste sig. Jag kunde surfa på internet som vanligt medan alla mina konverteringar, komprimeringar och alla vad det nu var tuggade på...

hur kan du ha 4gb när det står i din sign att du har 2gb :S

Visa signatur

Antec P180: - i5 4690K : - HyperX Savage 16GB 1600MHZ XMP : -ASUS Z97-P : - Corsair 520W : - 2x2TB HDD

Permalänk
Avstängd

Han kanske inte lever för att uppdatera sin signatur på Sweclockers?

Permalänk
Medlem

Är ännu en i skaran som inte haft spyware eller virus på flera år.
OCH jag kör inte med antivirus eller ad-aware-program..

Man behöver egentligen INGET av ovanstående om man vet vad man gör vid
en dator. Man får använda lite "common sense" enligt mig.

För övrigt skulle jag bannlysa din bror från datorn eller begränsa hans konto rätt rejält så att han just bara kan chatta msn, lira Mafia och öppna gitarr-programmet. Behöver han öppna/installera fler program får han be dig innan då du kan se vad det är...

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Re: Snälla nån, microsoft.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eelvis
Skaffade en mac för 3-4 månader sedan och datorn har inte ens låst sig en enda gång.

Vilken bedrift!

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Dom senaste 3 åren kan man nog räkna mina problem med Windows på fingrarna...

Permalänk
Medlem

Som sagt, av min erfarenhet i IT branchen så kommer all smuts från lustiga sidor och läst skräppost.
Vet inte hur många gånger man varit ute hos kund som har haft flera tusen olika smittohärdar.

Kan inte komma ihåg när jag hade ett virus sisst, var i slutet på 90 talet. Man måste nästan leta efter ett virus och installera det för att få in skrotet.
Däremot spywares som är väldigt harmlösa men väldigt störande åker man på någon gång då och då. Men oftast är det något skit som är inbakad i en flashreklam som är på någon vanlig sida. Från aftonbladet har jag fått spyware 2 ggr.

Använder NOD32 och Outpost Firewall, vilket är en ypperlig kombination.
Restict på allt och öppna portarna manuellt.

Visa signatur

:: Hell was build for heroes ::

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malaco88
hur kan du ha 4gb när det står i din sign att du har 2gb :S

Inte orkat ändra...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Han kanske inte lever för att uppdatera sin signatur på Sweclockers?

Hehe, kunde inte sagt det bättre själv...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vansinne
Som sagt, av min erfarenhet i IT branchen så kommer all smuts från lustiga sidor och läst skräppost.

Varför har du virusskydd då? Besöker du massa lustiga sidor och läser du massa skräppost?
Jag har runt 10 kompisar som aldrig läser skräppost eller besöker skumma sidor som fick för ca ett halvårsedan ett virus av nåt slag via MSN som var nåt bildgrejs.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeifSandvik
Varför har du virusskydd då? Besöker du massa lustiga sidor och läser du massa skräppost?
Jag har runt 10 kompisar som aldrig läser skräppost eller besöker skumma sidor som fick för ca ett halvårsedan ett virus av nåt slag via MSN som var nåt bildgrejs.

Ser att jag felformulerat mitt inlägg, självklart kommer inte allt skit därifrån, men majoriteten av kunderna jag är ute hos använder inte MSN speciellt ofta.

Vet inte om jag ska behöva förklara varför jag använder virusprogram.
Men av den enkla anledningen för extra skydd. Även vanliga "säkra" sidor säljer sina annonsplatser, och i dom annonserna kan det vara inbakat spyware.
Vilket brandväggen brukar upptäcka, men om den inte gör det vill man ju kunna rensa bort smutsen.
Man kan ju aldrig säga aldrig, klart att man förr eller senare får in oönskade maskar i systemet. Men att bojkotta skydd och säga att man inte behöver är bara en lögn som oerfaret folk påstår.

Visa signatur

:: Hell was build for heroes ::