[Javascript] Använda id i JS-funktion.

Permalänk
Medlem

[Javascript] Använda id i JS-funktion.

God kväll!

Rubriken är lite dålig, men vet inte riktigt hur jag skulle skriva annars.

Mitt problem är följande:

Jag använder just nu

<script type="text/javascript"> function show() { div = document.getElementById('hidden'); div.style.display = 'block'; } function hide() { div = document.getElementById('hidden'); div.style.display = 'none'; } </script> <style type="text/css"> #hidden { display: none; } </style> <div id="hidden"></div>

för att gömma/dölja en div jag har. Dock vill jag kunna använda samma kod, fast på flera olika divar med olika IDn.
Har provat

function show(id) { div = document.getElementById('+id+'); div.style.display = 'block'; } <div id="Foo"></div> med <a href="#" onClick="show('Foo')">

Men det verkar dock inte fungera. Jag kanske gör något tokigt..

Någon vänlig själ som kan berätta hur man bör gå tillväga?

MvH/Boerworz

Permalänk
Medlem

Re: [Javascript] Använda id i JS-funktion.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boerworz

div = document.getElementById('+id+'); ska vara div = document.getElementById(id);

Permalänk
Medlem

Så simpelt.. Tackar för svaret.

MvH/Boerworz

Permalänk
Testpilot

Plustecknet kan du använda för att lägga ihop strängar, du kanske har massor av element som heter i stil med ruta_1, ruta_2 osv och då kan du skicka med bara siffran och lägga till det andra i själva funktionen.

function show(nummer){ div = document.getElementById('ruta_' + nummer); div.style.display = 'block'; }

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Lånar lite. Hur gör man för att göra så att texten "Öppna" blir "Stäng" om diven är öppen och att texten "Stäng" blir "Öppna" om diven är stängd?

Permalänk
Medlem

kismo, det beror helt på hur ditt html-upplägg är.

Men om du har en hide, och en showfunktion så kan de båda gå in och ändra en text någonstans, typ såhär

function hide()
{
elementet.display: none;
nåtannatelement.innerHTML = "Öppna";
}

function show()
{
elementet.display: block;
nåtannatelement.innerHTML = "Stäng";
}