Permalänk

Fujitsu Siemens Scaleo

Glad som en lärka öppnar jag dörren, och där står snubben från posten med min dator! jag skriver på, tar upp datorn på rummet och packar up den, snabbt som attan kopplar jag in alla kablar och trycker på on...

den går igång, men bara för att stängas av 1 sekund senare.

Sen startar den inte på knapptryckningar.
Då ringer jag kundsupporten och de säger att om man har köpt en ny dator, och posten kommer med den och den är kall, så ska man inte starta den direkt, utan låta den stå i rummet tills den är normal-varm.
Jag tänker "ok" och kollar på fronten och då ser jag att den blinkar till!
"Liv i datorn!!" tänker jag, den har inte dött!

Låter den stå 10 minuter, sen tar min nyfikenhet över och jag provar starta den, nu går den dubbelt så långt innan den stängs av.. dvs 2 sekunder.

Nåja, jag får vänta minst 1h innan jag startar den igen (när den är varm) och hoppas på att datorn inte är sönder, för då blir jag ledsen. :/

Någon som vet/kan något om det här? all hjälp/uppmuntran uppskattas dessa långa timmars väntande.

*ångest*

Permalänk
Medlem

Det är ju ren bullshit att datorn inte går igång för att den är för "kall". Jag har kört luft på minus 20 grader genom en slang utifrån rätt in i min dator utan några problem.

Får du inte igång datorn så ring kundtjänst igen och säg att du har gjort allt som står i manualen att man ska göra så att dem inte kan komma med sådana undanflykter igen!

Permalänk
Medlem

Datorn ska kunna starta även fast den är kall, jag fick också min från posten men min funkade perfekt (det var vinter då också). Kolla så du har satt alla kablar rätt och att power sw och dom sitter åt rätt håll...
Om det inte funkar plocka isär datorn och bygg ihop den igen eftersom du kan ha missat något när du hade bråttom att sätta ihop den. Sista åtgärden är väl bara att skicka tillbaka den och låta dom fixa den (borde gälla på garantin).

Visa signatur

Skrotar bilar

Permalänk
Medlem

Följ absolut INTE ovanstående i mitt tycke idiotiska förslag!
Du skall _inte_, jag upprepar _INTE_ göra några monteringar eller isärmontage i din nya scaleo, då bryter du ditt garantiavtal med leverantören och de kan i princip neka dig all hjälp då du brutit garantiförseglingen så gör INTE det.
Be dem göra en DOA, och be dem att fixa problemet i annat fall.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoobZone
Datorn ska kunna starta även fast den är kall, jag fick också min från posten men min funkade perfekt (det var vinter då också). Kolla så du har satt alla kablar rätt och att power sw och dom sitter åt rätt håll...
Om det inte funkar plocka isär datorn och bygg ihop den igen eftersom du kan ha missat något när du hade bråttom att sätta ihop den. Sista åtgärden är väl bara att skicka tillbaka den och låta dom fixa den (borde gälla på garantin).

HÅLL KÄFTEN!

Lyssna absolut INTE på den där tomtenissen! Börja INTE pilla i datorn själv! Skicka tillbaka den till återförsäljaren/fujitsu för att få den reparerad eller utbytt! Börjar du pilla själv gäller inte garantin längre.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoobZone
Datorn ska kunna starta även fast den är kall, jag fick också min från posten men min funkade perfekt (det var vinter då också). Kolla så du har satt alla kablar rätt och att power sw och dom sitter åt rätt håll...
Om det inte funkar plocka isär datorn och bygg ihop den igen eftersom du kan ha missat något när du hade bråttom att sätta ihop den. Sista åtgärden är väl bara att skicka tillbaka den och låta dom fixa den (borde gälla på garantin).

Eftersom han har köpt datorn färdigbyggd så ska han inte ge sig in och rota i den. Tänk dig innan du ger liknande tips igen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Eftersom han har köpt datorn färdigbyggd så ska han inte ge sig in och rota i den. Tänk dig innan du ger liknande tips igen.

Någon i en tråd här intill hade ju kontaktat F. Siemens och dom sa tydligen att det var ok att bryta plomberingen. Skulle inte påverka garantin så länge man inte uppenbarligen hade sönder någon hårdvara.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brysk
Någon i en tråd här intill hade ju kontaktat F. Siemens och dom sa tydligen att det var ok att bryta plomberingen. Skulle inte påverka garantin så länge man inte uppenbarligen hade sönder någon hårdvara.

det är sant beroende på vem man köpt datorn av.
jag har en scaleo x som min pappa köpte av office som hem pc och den får man bryta plomben på, till o med office bröt plomben själva när datorjäveln va på service
men det kan vara olika beroende på företag som sagt var.

Det förvånar mig inte att den inte funkar / funkar dåligt.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Du kanske oxå har råkat ut för dåligt monterade hårddiskar. Se följande tråd om du inte redan gjort det.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...