Permalänk
Melding Plague

Dagens Konsumenter

Bijan Sköld var en del av SweClockers redaktion och ett stöd för oss sedan många år tillbaks. Genom Bijans tid på en datorbutik, där han på senare tid jobbade, kom han i kontakt med många kunder som han allt hade sina åsikter om. Vi vill hedra Bijan "Bitcho" Sköld, som nyligen hastigt gick bort, genom att publicera denna krönika vilket är en av de sista texter han skrev för SweClockers.com.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vila i frid Bijan!

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Inaktiv

Mycket kul artikel!

Permalänk
Medlem

Underhållande stycke! Vila i frid!

Visa signatur

Intel Skulltrain, 2x Xeon x7350, 2x 2GB DDR2-800 CL5 FB-DIMMs, 4x 32gb SSD Raid 0

Permalänk
Medlem

Kul läsning må jag säga

Men hmm, vad har hänt... jag blir helt, öh.. ställd.

EDIT: Jag trodde inte det jag läste var på riktigt och förstod inte att det verkligen hänt... R.i.P Bijan

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Haha intressant läsning som sagt. Vila i frid Bitcho

Permalänk
Medlem

Bra artikel! Känner igen alla typerna på punkten! Var precis likadant när jag jobbade i datorbutik.

Visa signatur

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Permalänk

Artikel stämmer otroligt bra. Jag skulle nog säga att jag gärna vill framstå som "den äldre herren" i butiken men att jag oftast framstår som en liten snorig 18 åring med för mycket tid över : )

Permalänk

stämmer nog ganska bra men sen momentet att kunden alltid är upprörd när de kommer in i en butik och att deras son kan mer än fösäljaren är inte alltid sant eller osant.
Dock Den större skaran som hänger på forumet här tror jag vet iaf att det och det här är sämre än det där borta. Men sen vad exakt som spelar in osv tror jag inte många vet. Sen den här övriga J**** diskusonen om Intel och AMD mhz/Ghz hit eller dit det går inte längre säga att si och så många mhz motsvarar såhär många mhz på konkurentens produkt. dock kan man göra en jämnförelse om man har ett tiotal produkter av vadera så kan man säga att denna är nästan likvärdig som konkurentes motsvarigthet, men den där kostar 50kr dyrare och är snäppet bättre.

Något rörigt men det går inte jämnföra en sak rakt över att det är bättre eller sämre man måste se till priset, tillgängligheten, vidareutvecklingne på denna fronten osv osv.

Jag anser mig själv kunna en heldel då jag dagligen jobbar innommjukvara och hårdvara men jag kan inte ett skit emot vad en del här på forumet kan, dock så brukar jag kunna ge lite råd eller tips om det olika och isf höra mig för.

Sen den gruppen som väljer en sak de ska köpa men sedan rådfrågar personaln är både smart och osmart. det är lit som att de vill lära sig men inte tillräkligt för att sätta sig in att välja själv utan frågan istället vad som är bra och dåligt.

Synd på en bra skrivbent...

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Tack för en rolig artikel

Permalänk
Medlem

Detta var en riktigt trevlig läsning Tack!

Permalänk

I dom flesta butiker är ju personalen okunniga säljare som försöker pracka på kunderna det dom tjänar bäst på så att folk inte gillar dom är väl inte så konstigt.

Permalänk
Medlem

Inte funderat på att byta jobba?
Men jag vet. Man kan sitta och snacka roliga kunder på fika rasterna, det är kul

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk

Kul käsning, stämmer nog ganska bra.

Kan dock förstå vissa okunniga konsumenter som frågar efter billigare saker när det finns butiker som tex Elgiganten, Siba etc som bara vill lura på en det dyraste de har.

R.I.P Bijan

Permalänk

Oj då... det där kan skrivas längre, med fler exempel och en sak har jag lärt mig nu efter att ha jobbat i både datorbutiker, kundservice, support samt även haft ett par år på liseberg för att sedan återvända till denna bransch och ja...

8år har jag väl jobbat mer eller mindre och en sak som jag blivit är säkerligen bittrare, mindre tålamod för korkade människor och det är en stor majoritet utav befolkningen i detta land som har svårt för att inte framstå som sådan iaf... tyvärr... för dumma frågor får man i 90% av alla fall!

Citat:

I dom flesta butiker är ju personalen okunniga säljare som försöker pracka på kunderna det dom tjänar bäst på så att folk inte gillar dom är väl inte så konstigt.

det där är i regel en myt som skapas av dumma kunder som tror sig veta att det är så... det finns sådana säljare men ställer man rätt frågor så brukar det gå fint ändå... en bra säljare är den som får en kund att återkomma. punkt slut och då har jag jobbat på Siba också.

Permalänk

Mycket intressant läsning!
Han råkar inte jobba på Webhallen i stan?

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem

Trevlig artikel. Jobbar i samma bransch, och det värsta jag vet är när kunden återkommer med problem som är lätt lösta genom att läsa manuallboken som medföljer till de flesta produkter. Eller kunder som själva gjort fel och återkommer och skyller på oss.

Lite knäppa människor jag stött på:

Kund som hade fått virus i sin dator och skulle då reklamera den. Det var vårat fel.

En dam som jobbade i åklagarkammaren, skulle fixa så att vi inte längre
kunna sälja datorer i Sverige. Varför? pågrund av 3-4 dagars försening på ett par nya återställningsskivor till hennes dator, som hon själv slarvat bort.

En utländsk kille som hade fått en trasig skärm, vela ha en ny. -Javisst det är bara att ta ner den trasiga skärmen så får vi titta på den först. "Menar du att jag som kund ska behöva åka hem och hämta skärmen? Det är väll bara att ge mig en ny?" Hade det varit så, då har vi lika gjärna kunnat skänka bort produkter till andra kunder som hävdar att deras saker är trasiga, utan vi först fått kollat på dom. Hur tror du det skulle fungera?

Detta är bara några få exempel av flera hundra knäppa kunder jag talar med i veckan. Hoppas att den här killen har det bättre utan dessa bekymmer. R.I.P

Visa signatur

Palatial Regalia

Permalänk
Medlem

Bra skrivet! Jag hoppas att jag hör till en av de bättre kategorierna Mina köp brukar i och för sig mest gå ut på att jag går tyst omrking och letar om jag hittar något som intresserar, och isåfall köoer jag det utan frågor. Annars går jag hem

Permalänk
Medlem

Jag har svaret till dig artikelförfattare:

Det är tyvärr så många oärliga säljare så folk tar för givet att en säljare endast säljer utan att veta något speciellt om produkten.

Det gör det lite jobbigt för säljare som dig, som faktisk är ärlig. Oavsett, mycket bra skrivet! Kände igen mig i mycket på dom två månader jag jobbade i en datorbutik

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk

Kul sista läsning.
Knoppa i frid.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

Jag tycker synd om de få kunniga och trevliga säljarna som finns där ute. Själv utgår jag alltid från att säljarna inte kan ett skit (på stora kedjor dvs) förutom i mindre butiker där det är ägarna som själva står i kassan. Då har de liksom jobbat sig upp själva och då kan man ge sig fan på att de vet vad de snackar om. Sedan finns det såklart undantag även hos de stora aktörerna som elgiganten mfl men de är sälsynta tycker jag. De flesta vill bara sälja en 3-års försäkring för 3000 till en vara som kostar 1500.

Bra krönika, peace.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk

Härlig artikel!

Men jag måste tyvärr säga att man inte alltid ska lyssna på en säljare.

Ordet säljare är inte alltid synonymt med kompetens och en storslagen kunskap inom det område man säljer. Det är desto fler gånger synonymt med att göra ett bra jobb och "klättra" inom företaget..

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk
Medlem

Jo, det var en rolig artikel!
Vila i frin Bijan!

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

*edit* (tagit bort allt jag skrev)

Jag missuppfattade artikeln. Har nu förstått att Bijan inte är vid liv och ber om ursäkt för det jag har skrivit.

Vila i frid Bijan.

Permalänk

Nice krönika!

Bitcho, du saknas i #mac.se

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

smårolig artikel, men jag kan hålla med Ang på de flesta punkterna. Det är ju säljarens jobb att upplysa ovetande kunder på ett förståeligt sätt

men samtidigt måste jag påpeka att det finns många inkompetenta säljare i elektronikbutiker ex. elgiganten, expert (namnet är ganska missvisande), onoff m.fl.
Men däremot i specialliserade elektronikbutiker ex. datorbutiker, fotoaffärer eller liknande där de i princip bara säljer en typ av vara, där brukar säljarna oftast veta vad de talar om

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

jaa skitbra skrivet, tumme upp :):)

Vila I swecfrid , we'll miss you !

Permalänk
Medlem

En artikel om social kompetens, sunt förnuft osv. Det hade lika gärna kunnat vara en bilverkstad känns det som. Det handlar om att förstå folk och kunna få dem att förstå.. Konsten att hitta varandras nivåer i ett samtal är inte alltid enkelt. Visst kan en snubbe vara förvånad över att hjälpen i butiken inte kan spå framtiden, en diskussion i varför det är så svårt att veta det kanske skulle vara på plats så hade han kanske insett att det inte är så lätt att veta hur framtiden blir. Men det är ju klart... Det är ju inte det som är ditt jobb.

Kul läsning hursomhelst!

Peace

Permalänk
Medlem

Som någon sade, försäljare är inte alltid synonymt med kompetens.
En försäljare på SIBA slog i min kusin att han inte kunde få virus i datorn om han använde sig av WLAN.... hallå eller.

Min kusin är inte dum på något sätt men han är definitivt inte insatt i datorer och hur dom fungerar. Nu köpte han inte en dator på SIBA som tur var, men det kan ändå ge en liten varning kanske?

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Både bra och dålig.
Min far refferar ofta till mig när han pratar med andra personer om data. Är jag då automatiskt en counterstrike spelade tonåring?
Snälla skriv inte att säljare alltid vet bäst, det är skitsnack.
Har snackat med flera okunniga säljare än kunniga genom tiderna.