M1710 misstänkt falsk "överhettningsproblem"
Hej (igen) allihopa!
Har sökt runt på nätet efter lösningar enda sedan igår men inte kunnat hitta något svar, hoppas någon här kanske kan hjälpa mig lite...
Detta är mina specs:
Dell XPS M1710
Core2dual 2,17Ghz (någonting... är nog ovesäntligt i frågan ändå)
Nvidia 7950 GTX
2Gb Minne
Win Vista 32-bitar
Sammanfattning: Då jag bytt ut de värdelösa gamla drivisarna från dell mot nyare bättre och försöker köra igång nåt spel verkar det som om datorn efter ett tag av säkerhetsskäl stänger av sigsjälv eftersom den håller på att bli "överhettad", i själva verket verkar den inte speciellt varm alls.
Story:
Dell's egna rekomenderade drivrutiner till ovan nämnda graffikkort (som ju ändå ska vara ett relativt "piskande" kort) suger. Det må ju däremot kanske vara så att drivisarna är fyllda av visdom eftersom dom är gamla, mycket gamla... de har ju ändå levt sedan februari förra året ^^ .......hur som helst funkar de inte alls bra till nya spel, så jag var på jakt efter något nyare som gjorde att jag inte behöver sitta med Crysis i upplösningen 1024x800 samt alla inställningar på "låg" och det ändå hackar.
Så jag kikar b.a. på LaptopVideo2Go och hittar där nyare drivisar som jag installerar (och Jo, jag bytte ut .ini-filen också). Men då jag kört igång och testat både Crysis samt Unreal Tournament3 så har datorn bara efter någon halv minuts spelande bara slocknat. Iofs kan jag nu få spelet att flyta på bra mycket bättre.
Då jag sedan startat upp den igen så säger den att den har fuckats och var tvungen starta om eftersom den höll på att överhettas... Det konstiga är att jag de cirka 10 gångerna jag testat att på olika sätt lösa detta men det ändå hänt inte tyckt datorn varit speciellt varm alls, har tidigare vart med om att den varit bra mycket varmare än såhär utan att kollapsa. För att verifiera detta laddade jag även ner I8KFanGUI och kikade lite på vad jag fick för processor-temp (fick läskiga varningar när jag skulle aktivera temperaturmätaren för g-kortet så, vågade inte), den hamnade väl lite över 60 precis innan datorn dog igen.
Drivisar jag testat:
Dells "rekomenderade" uråldriga - dålig prestanda, blir INTE "överhettning"
Dells ännu inte totalt testade och därför ännu inte rekomenderade - bättre prestanda, blir "överhettning"
Microsoft Update's - bättre prestanda, blir "överhettning"
LaptopVideo2Go med .ini-filen ersatt - bättre prestanda, blir "överhettning"
LaptopVideo2Go Utan .ini-filen ersatt - bättre prestanda, blir "överhettning"
Jag har även provat ändra prestanda-inställningarna mellan "High Performance", "Balanced" och "Power Saver"... det gör ingen skillnad.
Jag har gått torsk på idéer, vet någon vad jag bör göra?
Väldigt tacksam!