M1710 misstänkt falsk "överhettningsproblem"

Permalänk
Medlem

M1710 misstänkt falsk "överhettningsproblem"

Hej (igen) allihopa!

Har sökt runt på nätet efter lösningar enda sedan igår men inte kunnat hitta något svar, hoppas någon här kanske kan hjälpa mig lite...

Detta är mina specs:
Dell XPS M1710
Core2dual 2,17Ghz (någonting... är nog ovesäntligt i frågan ändå)
Nvidia 7950 GTX
2Gb Minne
Win Vista 32-bitar

Sammanfattning: Då jag bytt ut de värdelösa gamla drivisarna från dell mot nyare bättre och försöker köra igång nåt spel verkar det som om datorn efter ett tag av säkerhetsskäl stänger av sigsjälv eftersom den håller på att bli "överhettad", i själva verket verkar den inte speciellt varm alls.

Story:
Dell's egna rekomenderade drivrutiner till ovan nämnda graffikkort (som ju ändå ska vara ett relativt "piskande" kort) suger. Det må ju däremot kanske vara så att drivisarna är fyllda av visdom eftersom dom är gamla, mycket gamla... de har ju ändå levt sedan februari förra året ^^ .......hur som helst funkar de inte alls bra till nya spel, så jag var på jakt efter något nyare som gjorde att jag inte behöver sitta med Crysis i upplösningen 1024x800 samt alla inställningar på "låg" och det ändå hackar.
Så jag kikar b.a. på LaptopVideo2Go och hittar där nyare drivisar som jag installerar (och Jo, jag bytte ut .ini-filen också). Men då jag kört igång och testat både Crysis samt Unreal Tournament3 så har datorn bara efter någon halv minuts spelande bara slocknat. Iofs kan jag nu få spelet att flyta på bra mycket bättre.
Då jag sedan startat upp den igen så säger den att den har fuckats och var tvungen starta om eftersom den höll på att överhettas... Det konstiga är att jag de cirka 10 gångerna jag testat att på olika sätt lösa detta men det ändå hänt inte tyckt datorn varit speciellt varm alls, har tidigare vart med om att den varit bra mycket varmare än såhär utan att kollapsa. För att verifiera detta laddade jag även ner I8KFanGUI och kikade lite på vad jag fick för processor-temp (fick läskiga varningar när jag skulle aktivera temperaturmätaren för g-kortet så, vågade inte), den hamnade väl lite över 60 precis innan datorn dog igen.

Drivisar jag testat:
Dells "rekomenderade" uråldriga - dålig prestanda, blir INTE "överhettning"
Dells ännu inte totalt testade och därför ännu inte rekomenderade - bättre prestanda, blir "överhettning"
Microsoft Update's - bättre prestanda, blir "överhettning"
LaptopVideo2Go med .ini-filen ersatt - bättre prestanda, blir "överhettning"
LaptopVideo2Go Utan .ini-filen ersatt - bättre prestanda, blir "överhettning"

Jag har även provat ändra prestanda-inställningarna mellan "High Performance", "Balanced" och "Power Saver"... det gör ingen skillnad.

Jag har gått torsk på idéer, vet någon vad jag bör göra?
Väldigt tacksam!

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att laptopvideo2go´s drivisar är som sagt inte riktiga laptop drivisar utan desktop drivisar därav överhettningen, har samma problem med min M170, men dock har de nyare drivisarna mycket bättre prestanda.

Jag tror att Dell´s drivisar är kodade på ett speciellt sett så att datorn inte ska överhettas dock, dock så lider de i prestanda istället.

Visa signatur

Desktop: Core I7 2600K @ 4Ghz, 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600 MHz, GTX 680.
TV-dator: Core I7 965 @ 3.6 Ghz, 6GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333 MHz, EVGA GTX 680.

Dell XPS M1730, X9000 @3.4 GHz, 4GB, 9800m GTX SLI, 320GB Raid 0 SATA, AGEIA PHYSX, 1920x1200 WUXGA Screen.

Permalänk
Medlem

Åh, är det så det ligger till med desktop2go :s

Men, får du också känslan av att det inte är en riktig överhettning utan bara att datorn läser av informationen fel på nåt sätt så datorn stänger ner sig själv i självförsvar? Märker du av att din dator blir "ovanligt varm"?

Men hur är det med oss XPS användare, vi köpare av Dell's flaggskepp när det gäller portabelt spelande, är vi dömda att sitta här med en laptop vars prestanda är inlåst eftersom några vettiga drivrutiner inte fungerar? :S
Jag hoppas det finns lösning på detta problem...

Permalänk
Medlem

Yep, Dell släppte två drivrutiner till go7800GTX och sen inga fler. Likadant med ditt 7950GTX och lär bli likadant med 8700m GT som sitter i XPS M1730.

Ja nog är det så att grafikkortet får fel information därav hettat upp grafikkortet utan att egentligen behöva göra det. Säkert några värden man kan ändra i regedit som korrigerar detta eller så måste man gå djupare och hacka själva drivrutinen.

Dock så är det skillnad på vissa drivrutiner gentemot andra, i alla fall om man kör med www.tweaksrus.com drivisarna. Där är några drivutiner rena prestanda drivisar vilket verkar sätta mer press på grafikkortet, medans andra ät mer optimerade för bättre bild.

Vore jag dig skulle jag köra med i8kfangui, nu bootar inte min dator om men blir jäkla het i alla fall. Men med i8kFanGui kan du ställa in fläkthastigheten så att dom startar tidigare än av dom brukar göra, kolla om det hjälper något.

Visa signatur

Desktop: Core I7 2600K @ 4Ghz, 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600 MHz, GTX 680.
TV-dator: Core I7 965 @ 3.6 Ghz, 6GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333 MHz, EVGA GTX 680.

Dell XPS M1730, X9000 @3.4 GHz, 4GB, 9800m GTX SLI, 320GB Raid 0 SATA, AGEIA PHYSX, 1920x1200 WUXGA Screen.

Permalänk
Medlem

Hmm, faktum är att jag redan testat i8kfangui.. Provade lite olika varianter, varav en av dem så körde jag igång fläktarna på maxfart på direkten, därefter körde jag igång Ut3 för att se om det blev någon skillnad. Efter ungefär 40 sekunder-1minut dog datorn ändå av "överhettning" utan att den ens egentligen blev varm. Detta förbryllar mig verkligen :S

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Sitter med samma fel här :/ Så har helt enkelt valt att köra med dell/microsofts "senaste". Det svider, men jag har oxå sökt runt o upplever exakt samma problem som ni. Vid en tids spelande = dör, överhettning. Förstår inte riktigt hur detta kan gå till då vi ändå sitter på en "värsting". Borde ju gå att tweaka drivisarna, men hur, har jag ingen aning om :/

Hoppas någon med IQ 200 på drivrutintweaking kommer på någon fin lösning för oss

Visa signatur

Himmabygge - AMD Phenom II 720 BE 2.8Ghz | ATI HD 4770 512Mb | 4096Mb 800Mhz DDR2