TV-ut, (får svartvitt), vill skicka composit ATI Mobility Radeon X1400 klarar inte?

Permalänk
Medlem

TV-ut, (får svartvitt), vill skicka composit ATI Mobility Radeon X1400 klarar inte?

Jag har följande kablage:

På mina två dell bärbara datorer sitter det en 7-pin minidin-port (tv-ut). Jag lyckas inte skicka färg från någon av dom.

* 7-pin MINIDIN -> composite (gul)

* S-VHS -> composite (gul)

* En high-grade (med in/out) SCART<->3x RCA (röd, vit och gul) + S-VHS

* En high-grade 3 meters SVHS-sladd (eller heter det S-Video? 4-pin)

* En massa liknande ovanstående jag fått med från TV-spel (utan in/out) SCART<->3x RCA

* 2st 3 meters RCA-sladdar (jättetjocka, tror dom hette TV-ut-sladdar på Clas Ohlsson)

* 1st 10 meters RCA-sladd (jättetjock, tror den också hette TV-ut-sladd på Clas Ohlsson)

Inne i Catalyst Control Center (grafikkortets avancerade egenskaper) kan jag välja mellan PAL-B/PAL-G/NTSC osv. men ingenstans hittar jag där det finns inställningen som finns på en jättegammal dator jag har (som klarar av att skicka färg till mina TV-apparater med S-VHS-> composit + 10 meters RCA-sladden om jag väljer att den ska skicka composite-signal.

Mina TV-apparater är av typen "Stereo-TV" 2st 28" (en wide-screen) PANASONIC.
Dom har:
AV1 (bakom),
AV2(bakom) & AV2S(samma port men i NTSC?),
AV3(3x RCA på ena TVn, 3x RCA + SVHS på andra TVn)

Grafikkortet heter: ATI Mobility Radeon X1400

Jag tycker jag har ganska gott om sladdar och adaptrar och tycker det borde räcka med inköp av sådant nu. Eller gör det inte det?

Hjälp, snälla ... barnen är i nöd av TV-ut medans fjärrkontrollen till DVDn är på lagning (ska bli utbytt) hos Elgiganten Eskilstuna (som tagit snart 2 månader på sig). Jag rekommenderar inte att köpa "försäkringar" hos dom.

Visa signatur

Programmers don't die, they just GOSUB without RETURN.

Permalänk

http://ltz.se/artikel_standard.php?id=472247&avdelning_1=101&...

kolla den tråden funkar inte det så sök, finns hur många trådar som helst om det problemet

Visa signatur

Gigabyte DS3 Rev 3.3. . C2D 1.86Ghz@2.8Ghz. Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 .Radeon 1900GT. Samsung 250Gb. HP L1925

Permalänk
Medlem

Har du testat koppla in med de sladdar du vill och sen trycka fn+f8, det brukar funka default på de flesta bärbara, dvs inte pilla i catalyst control center eller liknande, jag skulle använd mig av s-video till s-video om jag kunde, utan adaptrar dvs...

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk
Medlem

Jupp, har testat det också.
Jag måste använda en adapter för det finns ingen S-VHS utgång på datorn. Kanske måste inhandla en 7-pin MINIDIN -> S-VHS -adapter iaf?

förstår inte varför det ska vara en 7-pin på datorn, finns väl ingen som har en tv som klarar sånt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

det ska inte behövas någon adapter, har inte alla radeon kort 7-pins? för mig har det fungerat klockrent, men jag förstår dig om du börjar ledsna, det låter ju som du har testat det mesta. Lycka till

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk
Medlem

Köpte en adapter "7pin-miniDIN -> S-Video + komposit" på webhallen för 29 kr. Funkar fint nu.

Lite dåligt att dom slutat göra inställningen "skicka compositsignal" från TV-ut-korten.

Visa signatur