Dual screen 30 tum o 20 tum omöjligt?

Permalänk
Medlem

Dual screen 30 tum o 20 tum omöjligt?

Tjenare har en liten fråga här.

Samsungs 30 tums skärm har 2 DVI kontakter och en random 20 tums skärm har en DVI kontakt. Det blir 3 stycken totalt. Det finns bara 2 DVI kontakter på ett graffikort. Måste man köra Sli för att kunna köra dessa ihop? Dual screen alltså.

P.S På HP`s skärm finns det 3 stycken dvi kontakter...

MVH Lazzve

Permalänk
Medlem

Skulle din 30" behöva två DVI?

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk

Anledningen till att skärmarna har fler DVI anslutningar är för att man ska kunna koppla in flera datorer. Så det ska inte vara några problem att köra Dual-Screen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kenny McCormick
Anledningen till att skärmarna har fler DVI anslutningar är för att man ska kunna koppla in flera datorer. Så det ska inte vara några problem att köra Dual-Screen.

Koppla in flera datorer på samma skärm? WTF hur blir det då? Man måste väl ha dubbla DVI för att kuna ha högsta upplösning eller?

HDCP är riktigt fuckat enligt mig.

Permalänk
Medlem

Flera datorer till samma skärm men inte igång samtidigt.
Räcker med en DVI för högsta upplösning...

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazzve
Koppla in flera datorer på samma skärm? WTF hur blir det då? Man måste väl ha dubbla DVI för att kuna ha högsta upplösning eller?

HDCP är riktigt fuckat enligt mig.

Om man kopplar in två datorer brukar det gå med hjälp av nån knapp på skärmen växla mellan datorerna.

Har själv en 19 tummare med en dvi och en vga ingång så kan ha mitt xbox inkopplat på skärmen också. Behöver bara trycka på en knapp så växlar den mellan.

nej man behöver aldrig ha dubbla dvi.

Visa signatur

| Intel 8400 wolfdale @ 4 Ghz | Asus Maximus Formula X38 | Crucial Ballistix 8500 2 Gb | 550W Corsair | Gainward 8800GTS 512mb@ 750 / 2000 | Lian-Li PC-101b |

Permalänk
Medlem

Nu blir jag Glad:D

Då återstår om jag ska satsa på samsungs 30 tumare eller hp`s..:D

Permalänk
Medlem

30"'-skärmen kräver Dual DVI för upplösningen 2560*1600, alltså lär du behöva ett till grafikkort om du vill köra två skärmar.
Duger fint med nåt billigt för några hundringar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stefan L
30"'-skärmen kräver Dual DVI för upplösningen 2560*1600, alltså lär du behöva ett till grafikkort om du vill köra två skärmar.
Duger fint med nåt billigt för några hundringar.

Dual-link DVI.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stefan L
30"'-skärmen kräver Dual DVI för upplösningen 2560*1600, alltså lär du behöva ett till grafikkort om du vill köra två skärmar.
Duger fint med nåt billigt för några hundringar.

Nej, men en dual-link dvi kabel.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Det fullständiga svaret är att för att köra 2560x1600 som är native-upplösningen på 30-tummarna så krävs att grafikkortet har Dual-link-DVI-kontakter och att du använder en dual-link-DVI-kabel. En sådan kontakt ser nästan exakt likadan ut som en vanlig DVI, fast det är fler "piggar" i kontakten.

Ett typiskt 7900GT har två dual-link-DVI-kontakter, men det kan vara smart att googla lite så du är säker på att så är fallet med just din modell. Då kan du alltså koppla in *två* 30-tummare om du vill.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Det fullständiga svaret är att för att köra 2560x1600 som är native-upplösningen på 30-tummarna så krävs att grafikkortet har Dual-link-DVI-kontakter och att du använder en dual-link-DVI-kabel. En sådan kontakt ser nästan exakt likadan ut som en vanlig DVI, fast det är fler "piggar" i kontakten.

Ett typiskt 7900GT har två dual-link-DVI-kontakter, men det kan vara smart att googla lite så du är säker på att så är fallet med just din modell. Då kan du alltså koppla in *två* 30-tummare om du vill.

plus att kontakten är gul istället för vit som "vanliga" DVI är

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Många förvirrade själar Precis som det är sagt så krävs det dual-link DVI. Jag har kört 30" samt 24" på ett 8800GTX

Mr_Lazy: Min kontakt är grön

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC