Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aircut64
Underbart instrument ! ROCK 4 LIFE !

Lite synd att alla okunniga lirar Guitar Hero numera men annars så är ju GH ett bra spel ^^ Men folk börjar glömma det riktiga instrumentet känns det som .

Det bästa med GH är att folk kanske upptäcker lite riktig musik. Synd bara att de riktiga "gitarrhjältarna" inte är med i spelet som AC/DC eller Led Zeppelin. Ändå kul att folk upptäcker lite musik de annars inte skulle hört!

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm

Permalänk
Medlem

Nån som kan förklara Walking bass (bas)lite hur det funkar,sitter och försöker förstå mig på själva teorin bakom det men fattar inte så mycket
Root(3th)5th and Octave står det om, fattar inte så mycker mer än första delen:P eftersom man inte är så haj på all musikaliskt lingo så blir det inte bättre utav att det är på engelska:P nån som har ork att förklara eller nån svensk sida där det står väldigt enkelt/pedagogiskt hur det funkar:)

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _tekken_
Nån som kan förklara Walking bass (bas)lite hur det funkar,sitter och försöker förstå mig på själva teorin bakom det men fattar inte så mycket
Root(3th)5th and Octave står det om, fattar inte så mycker mer än första delen:P eftersom man inte är så haj på all musikaliskt lingo så blir det inte bättre utav att det är på engelska:P nån som har ork att förklara eller nån svensk sida där det står väldigt enkelt/pedagogiskt hur det funkar:)

om man sitter plinkar lite till ett komp så kommer man på hur det ska vara till slut! :D.

fast om man ska lärsa sig improvisera så måste man nog ha teorin bakom....

btw så är det sjukt snyggt :).

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
om man sitter plinkar lite till ett komp så kommer man på hur det ska vara till slut! :D.

fast om man ska lärsa sig improvisera så måste man nog ha teorin bakom....

btw så är det sjukt snyggt :).

Håller med låter grymt!
därför man blev lite intresserad i det;)

Nån som har några länkar till några musik affärer i Sthlm trakten?

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk

Hej. Är sugen på en ibanezare med wizzard hals, undrar vilka modeller av andra märken som har liknande hals.. ( tex esp/lds jacksson osv.)

Permalänk

Tjena!

Jag har precis köpt en gitarr (akustisk) och undrar om det finns någon fin guide på internet GRATIS för den som aldrig ens har rört en sträng?

Har stora problem när det gäller byte av akord, det tar mig runt 5 sekunder att omlpacera fingrarna.

Vid vissa akord ska man ju bara använda några strängar, men hur gör ma för att inte nudda den/dom andra i farten?. Skitsvårt ju!

Sen vet jag inte hur man ska hålla fingret med högerhanden när man ska spela på strängarna. Tumme mot pekfinger är det väl, men det blir endå fel när jag ska spela från minsta strängen och uppåt, då fastarn pekfingret alltid i nån av strängarna.

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pull
Tjena!

Jag har precis köpt en gitarr (akustisk) och undrar om det finns någon fin guide på internet GRATIS för den som aldrig ens har rört en sträng?

Har stora problem när det gäller byte av akord, det tar mig runt 5 sekunder att omlpacera fingrarna.

Vid vissa akord ska man ju bara använda några strängar, men hur gör ma för att inte nudda den/dom andra i farten?. Skitsvårt ju!

Sen vet jag inte hur man ska hålla fingret med högerhanden när man ska spela på strängarna. Tumme mot pekfinger är det väl, men det blir endå fel när jag ska spela från minsta strängen och uppåt, då fastarn pekfingret alltid i nån av strängarna.

Köp plektrum till att börja med
Sedan angående att inte slå på strärngar du inte ska slå på så är det inte så jättenoga.
Använd som fingrar du inte håller ackordet med till att "dämpa" dom övriga strängarna så dom inte ringer.
Men försök naturligtvis att inte slå på alla

Guider vet jag inte. Är så längesen jag lärde mig spela, men jag gjorde så att jag helt enkelt lärde mig 3-4 ackord och sedan lärde jag mig låtar med dom ackorden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pull
Tjena!

Jag har precis köpt en gitarr (akustisk) och undrar om det finns någon fin guide på internet GRATIS för den som aldrig ens har rört en sträng?

Har stora problem när det gäller byte av akord, det tar mig runt 5 sekunder att omlpacera fingrarna.

Vid vissa akord ska man ju bara använda några strängar, men hur gör ma för att inte nudda den/dom andra i farten?. Skitsvårt ju!

Sen vet jag inte hur man ska hålla fingret med högerhanden när man ska spela på strängarna. Tumme mot pekfinger är det väl, men det blir endå fel när jag ska spela från minsta strängen och uppåt, då fastarn pekfingret alltid i nån av strängarna.

Har börjat precis jag med, fick en gura av tjejen i julklapp och börja plinka lite i veckan. Jag använder mig av youtube, finns endel guider där.
Har nästan lärt mig introt till hey there delilah hehe.. väldigt enkel. Måler är dock att lära mig everlong me foo fighters.

Visa signatur

"Jesus got away easy.....one day on the cross, a weekend in hell and all the hallelujahias for eternity"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntiAnti.V
Hej. Är sugen på en ibanezare med wizzard hals, undrar vilka modeller av andra märken som har liknande hals.. ( tex esp/lds jacksson osv.)

Vilken Wizard hals är det frågan om först? Och vilket årtal?

Å andra sidan har inte andra fabrikat liknande halsar som Ibanez.

EDIT:

Man ska ALDRIG köpa en gitarr via nätet om man aldrig spelat på en likadan modell. Samma sak som att beställa ett par skor och sen upptäcka att skorna är obekväma.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk

bara wizzard.. men kollat runt och ska nog köpa en rg550 till helgen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pull
Tjena!

Jag har precis köpt en gitarr (akustisk) och undrar om det finns någon fin guide på internet GRATIS för den som aldrig ens har rört en sträng?

Har stora problem när det gäller byte av akord, det tar mig runt 5 sekunder att omlpacera fingrarna.

Vid vissa akord ska man ju bara använda några strängar, men hur gör ma för att inte nudda den/dom andra i farten?. Skitsvårt ju!

Sen vet jag inte hur man ska hålla fingret med högerhanden när man ska spela på strängarna. Tumme mot pekfinger är det väl, men det blir endå fel när jag ska spela från minsta strängen och uppåt, då fastarn pekfingret alltid i nån av strängarna.

Själv så började jag kolla upp lite mera enklare låtar med band/musiker jag tyckte om, började lira på det (genom att läsa Tabs då, kan vara en fördel o lära sig först, men det går fort). Sen är det bara plocka ut och fingra med det.

Med att du fastnar i strängarna är en vansak, det släpper av sig självt, likadant som byte av ackord, träning är allt du behöver när det gäller gitarr lirande.

Ingenting går med en gång, träna o träna

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Om man vill testa spela lite chords eller efter tabs och de vill att man ska "tune down ½ step..." då ska man använda sig av ett capo och sätta var?
Och om man inte har ett capo hemma kan man då tillverka ett lite snabbt, behöver inte bli bra men kul och testa lite bara...

Visa signatur

Mycket mumbo-jumbo nu känner jag.

Permalänk
Medlem

För att sänka ett halvt steg skulle du behöva flytta översadeln ett band bakåt Du kan inte sänka med ett capo, bara höja.

När det är sänkt ett halv tonsteg kan du antingen höja låten ett halvt steg med t ex Audacity (fungerar riktigt bra!) eller helt enkelt ta och stämma ner sträng för sträng. E till Eb, A till Ab, osv.

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apspektakel
Köp plektrum till att börja med
Sedan angående att inte slå på strärngar du inte ska slå på så är det inte så jättenoga.
Använd som fingrar du inte håller ackordet med till att "dämpa" dom övriga strängarna så dom inte ringer.
Men försök naturligtvis att inte slå på alla

Guider vet jag inte. Är så längesen jag lärde mig spela, men jag gjorde så att jag helt enkelt lärde mig 3-4 ackord och sedan lärde jag mig låtar med dom ackorden

Ok, tack för tippset angående det där med dämpning, det visste jag inte.

Har nötit sen jag kom hem från jobbet nu (16:00) och det går fan inte att byta ackord snabbare än runt 5 sekunder för mig, måste ju tänka och leta upp varje "ruta" såattsäga.

Det positivate är att kan spela Beethovens Ode to Joy nu iallafall, och även sveriges nationalsång. Ingen av dessa använder ackord dock.

Hehe, plektrum har jag så det är lugnt, men det är bara att träna.
Det verkar inte finnas några genvägar att lära sig gitarr heller, bara att nöta!.

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem

precis inga genvägar bara att träna tills man kan skiten! Grymt roligt är det iaf.

kom till : www.playback.nu om ni behöver fler tips och råd

som sagt ackord tar ett tag att lära sig, men då man kan 3-4st så tar det inte allt för lång tid att lära sig ett nytt, sen barré ackord kommer du troligen ha väldigt svårt för, men börja inte med det än, kör enkla låtar väldigt sakta. Metronom är en bra uppfinning också!

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Härligt att den här tråden är tillbaka! Har knappt vart på Swec sen den lades ner

Aeqvist: mackan från playback här

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av buck
Det bästa med GH är att folk kanske upptäcker lite riktig musik. Synd bara att de riktiga "gitarrhjältarna" inte är med i spelet som AC/DC eller Led Zeppelin. Ändå kul att folk upptäcker lite musik de annars inte skulle hört!

Min lillebror har haft en gitarr som han aldrig spelat på.
Han skaffade GH, ett tag efteråt köpte han sig en el-gitarr och tydligen så spelar han en hel del nu
Rätt skoj, han hade antagligen aldrig börjat lira om det inte vore för GH

Själv skulle jag dock vilja ha lite tips på en ny pedal.
Typisk rock n roll dist.

Permalänk
Hedersmedlem

Säkert en dum fråga men kan man koppla in hörlurar i en toppdel utan speciell hörlursutgång?

edit: Alternativt direkt från gitarr/pedal till hörlur?

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Medlem

Den självklara lösningen för dig har VOX tillverkat

http://www.voxamps.co.uk/amplug/

Kostar knappa 500ingen vill jag minnas...

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Hedersmedlem

Har sett de där produkterna men efter gitarr och förstärkare kommer det att se lite knapert ut och jag vill helst inte lägga ut 500kr till för ändamålet om det kan undvikas :/

edit: Tänkte att med en sån här borde man kunna koppla in hörlurarna till förstärkartoppen?

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Medlem

Hej hej!

Min gitarr låter helt för jävligt av ett antal olika anledningar, därför skulle jag behöva lära mig att göra en setup, kan bara vissa delar än. Hur som helst så skulle jag behöva en guide på hur man gör och istället för att googla och hitta hundratals frågar jag här om någon har en bra guide som de rekommenderar. Gitarren i fråga är en Yamaha EG112, stratocasterkopia.

Visa signatur

"The devil will find work for idle hands to do."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damme
Har sett de där produkterna men efter gitarr och förstärkare kommer det att se lite knapert ut och jag vill helst inte lägga ut 500kr till för ändamålet om det kan undvikas :/

edit: Tänkte att med en sån här borde man kunna koppla in hörlurarna till förstärkartoppen?

Vad jag har hört ska man undvika sådana dära lösningar. Motståndet från toppen kan bli för litet och toppen kan...brinna upp. Det är vad jag har läst på en engelsk forum.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nutshell
Hej hej!

Min gitarr låter helt för jävligt av ett antal olika anledningar, därför skulle jag behöva lära mig att göra en setup, kan bara vissa delar än. Hur som helst så skulle jag behöva en guide på hur man gör och istället för att googla och hitta hundratals frågar jag här om någon har en bra guide som de rekommenderar. Gitarren i fråga är en Yamaha EG112, stratocasterkopia.

Knappast en stratakopia.

Finns en massa saker att kolla upp.

- Stränghöjden.
- Intonering.
- Bandslipning.
- Skev hals.
- Övrig elektronik strular.

Om det nu är gitarren och inte ljudet som kommer ut från förstärkaren som låter apa.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nutshell
Hej hej!

Min gitarr låter helt för jävligt av ett antal olika anledningar, därför skulle jag behöva lära mig att göra en setup, kan bara vissa delar än. Hur som helst så skulle jag behöva en guide på hur man gör och istället för att googla och hitta hundratals frågar jag här om någon har en bra guide som de rekommenderar. Gitarren i fråga är en Yamaha EG112, stratocasterkopia.

Hur länge har du lirat på samma strängar? Hur låter det när du lirar?

Låter den ostämd även fast du har stämt den är det antagligen intoneringen.

Kolla lite på den här sidan http://www.fretnotguitarrepair.com/ElectricGuitarRepair.htm

damme: Du skulle kunna koppla in gitarren till line-in på ditt ljudkort och köra med hörlurarna den vägen. Det är bara att du köper en 6,3mm -> 3,5mm adapter.

Kopplade min gitarr till mitt inbyggda ljudkort för några år sen och testade att spela in. Här är ett exempel: http://ddev.ath.cx/~rile/Untitled.mp3

Kommentera inte på spelandet tack, var ett tag sen

Permalänk
Medlem

Hmm nån som har hört talas om Svenska Gittarr märket ''Linné'' gjorda i Göteborg. var nämligen på en loppmarknad för ett tag sen och hittatde en Linné Gittar Nylonsträngad,såg rätt sliten utt hittade nämligen ingen info på nättet så ni kanske har nån ide?

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rile
Hur länge har du lirat på samma strängar? Hur låter det när du lirar?

Låter den ostämd även fast du har stämt den är det antagligen intoneringen.

Kolla lite på den här sidan http://www.fretnotguitarrepair.com/ElectricGuitarRepair.htm

damme: Du skulle kunna koppla in gitarren till line-in på ditt ljudkort och köra med hörlurarna den vägen. Det är bara att du köper en 6,3mm -> 3,5mm adapter.

Kopplade min gitarr till mitt inbyggda ljudkort för några år sen och testade att spela in. Här är ett exempel: http://ddev.ath.cx/~rile/Untitled.mp3

Kommentera inte på spelandet tack, var ett tag sen

Det där har jag prövat, men de roliga är att jag bara får gitarrens ljud i vänster högtalare, hur fixar man?

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Är det en stereo-adapter du använder? Hade det problemet förut, så testade att dra ut den lite så den bara satt halvt inne i ljudkortet. Då fick jag ljud i båda högtalarna. Hade bara så tillfälligt eftersom det lätt blev glapp.

En sån här borde lösa problemet

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=13232207

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rile
Är det en stereo-adapter du använder? Hade det problemet förut, så testade att dra ut den lite så den bara satt halvt inne i ljudkortet. Då fick jag ljud i båda högtalarna. Hade bara så tillfälligt eftersom det lätt blev glapp.

En sån här borde lösa problemet

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=13232207

Det är en precis sån pryl jag kör.
Så det är något mysko då

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Har genom alla år spelat Ibanez men sitter just nu med en Peavey Wolfgang Special. Grymt tryck i mickarna och sjukt bra sustain, men jag kommer ändå sälja den och satsa på en Ibanez igen. Saknar flytande stallet så grymt mycket.

Någon som handlat från http://guitare.playback-europe.com ? Grymt bra priser och fri frakt till Sverige om man handlar över 300 euro.

Tänkte införskaffa denna -> http://guitare.playback-europe.com/ibanez-s2170-pcm-25651.htm...

Skickas inom EU så det blir ju inga extra avgifter.

Permalänk

Hallo hallo, har rätt länge gått i funderingarna om att köpa en gitarr, en akustisk sådan.

Nu är frågan vilken man ska köpa.

Mina krav är typ att den sak vara lätt att lira på, och att den ska vara så billig som möjligt utan att det låter skit.

Sen undrar jag om man ska köra med stål eller nylonsträngar?

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

måste bara lägga in det här klippet på en kille som lirar breaking point med parkway drive.
Riktigt duktig kille.
http://www.youtube.com/watch?v=s_xWft0HJd0&feature=related

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"